بوتاکس شکم یک روش غیر جراحی برای درمان چاقی است. در این روش، بوتاکس (یا سم بوتولینوم) به صورت آندوسکوپی (از طریق یک لوله منعطف با سرنگی که از طریق دهان وارد معده می شود) تزریق می شود و به نقاط خاصی از شکم بیمار با BMI (شاخص توده بدنی) بین 25 تزریق می شود. . و با وجود 30 تلاش و بسیار موفق، پول وزن نمی کند، تزریق می شود.



لاغری معده با تزریق بوتاکس چگونه انجام می شود؟

این ماده سالهاست که برای چین و چروک های پوستی، بیماری های چشمی و بیماری های عصبی استفاده می شود. اکنون حدود 10 سال است که برای افرادی که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند نیز استفاده می شود. تزریق بوتاکس به شکم به طور موقت اعصاب و ماهیچه هایی را که بر گرسنگی و اشتها تأثیر می گذارند خنثی می کند. در نتیجه انقباض ماهیچه های دیواره معده را متوقف می کند و غذا برای مدت بیشتری در معده می ماند، هضم می شود و فرد سریعتر و طولانی تر از قبل احساس سیری می کند.


چه افرادی برای کاهش وزن برای تزریق سم بوتولینوم مناسب هستند؟

تزریق بوتاکس شکمی ممکن است گزینه خوبی برای بزرگسالان در گروه های زیر باشد:

قصد کاهش وزن متوسط ​​داشته باشید، مانند کاهش وزن قبل از جراحی یا برای کمک به باروری

شاخص توده بدنی (BMI) آنها 30-40 است.

آنها موفق به کاهش وزن از طریق تغییر سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش نشده اند.

آنها می خواهند یک سبک زندگی سالم را شروع کنند.

هدف آنها کاهش خطر بیماری های مرتبط با وزن مانند فشار خون بالا، دیابت، سکته مغزی، آپنه خواب یا بیماری قلبی است.



آیا افراد مبتلا به بیماری معده می توانند این دارو را تزریق کنند؟

بیماران مبتلا به مشکلات معده مانند ورم معده یا ورم معده و همچنین زخم معده باید قبل از شروع این درمان تحت درمان قرار گیرند.



عوارض تزریق بوتاکس در معده چیست؟

به ندرت عوارض جانبی گذرا مانند حالت تهوع، سوء هاضمه و نفخ پس از تزریق توسط پزشک گزارش شده است. البته افراد مبتلا به آلرژی باید از این تزریق خودداری کنند.

خطر تزریق بوتاکس (سم بوتولینوم) در معده

خون ریزی.

آلرژی

یبوست

سندرم شبه آنفولانزا

از دست دادن اشتها

افزایش وزن


خون ریزی

معمولا عوارض جانبی بوتاکس معده زیاد نیست. هر چند ریسک بزرگی نیست. با این حال، هر گونه تزریق به معده می تواند باعث خونریزی شود که معمولاً به راحتی قابل کنترل است. خونریزی معده ناشی از تزریق معمولاً خود به خود متوقف می شود و به ندرت پزشک از دارو برای توقف خونریزی در ناحیه استفاده می کند. مصرف برخی داروها مانند آسپرین یا سایر داروهای ضد انعقاد ممکن است خطر خونریزی گوارشی را افزایش دهد. بنابراین تمام داروهای مصرفی فرد باید قبل از جراحی به پزشک اطلاع داده شود.



آلرژی

یکی از عوارض نادر بوتاکس معده درد است. بوتاکس برای بسیاری از بیماری‌های انقباض عضلانی و همچنین جنبه‌های زیبایی برای سال‌ها استفاده می‌شود. حساسیت به بوتولیسم نادر است. اگر این اتفاق بیفتد، با داروهای ضد حساسیت درمان می شود. همچنین از بوتاکس معده سال‌ها برای درمان آشالازی (بدون گشاد نشدن منافذ بدن) و برخی بیماری‌های مرتبط با معده که منجر به استفراغ می‌شود، استفاده می‌شود. در مورد آلرژی، میزان موفقیت این عمل می تواند کاهش یابد.

برگزاری

برخی از بیماران پس از تزریق بوتاکس معده از یبوست شکایت دارند. این عارضه با مصرف ملین ها به راحتی برطرف می شود. بنابراین، یبوست نشان می دهد که دستگاه گوارش کار می کند. البته تکمیل تزریق به رژیم غذایی و رژیم غذایی فرد نیز بستگی دارد.


سندرم شبه آنفولانزا

این سندرم به ندرت دیده می شود و در متون پزشکی به دنبال تزریق مقادیر زیادی سم بوتولینوم به بدن گزارش شده است. دلیل اصلی این امر واکنش بیش از حد بدن به بوتاکس است. شروع علائم شبه آنفولانزا، به عنوان مثال. ضعف عمومی و تب خفیف، حدود 2-3 هفته طول می کشد و می تواند نتیجه تزریق را تحت تاثیر قرار دهد.



از دست دادن اشتها

کاهش اشتها نسبت به سایر عوارض جانبی احتمال بیشتری دارد. حدود 80 درصد از بیماران پس از بوتولیسم معده از دست دادن اشتها دارند. این از دست دادن غذا می تواند چندین ماه طول بکشد و به کاهش وزن کمک کند. از دست دادن اشتها در روزهای اولیه بوتاکس نشانه خوبی از موفقیت است.



افزایش وزن

مدت اثر سم بوتولینوم در معده حدود 5-4 ماه خواهد بود. پس از این مدت، اثر بوتاکس به پایان می رسد. این به این معنی است که فرد 4 تا 5 ماه فرصت دارد تا عادات غذایی سالم و همچنین یک برنامه ورزشی منظم در زندگی ایجاد کند. پیش بینی مدت اثر بوتاکس معده کار آسانی نیست. البته ممکن است کوتاه بودن مدت اثر بوتاکس به دلیل برخی تاثیرات خارجی باشد.



کاهش وزن با بوتاکس معده کوتاه مدت است

پس از بررسی تمام مقالات منتشر شده، برخی از محققان هیچ مدرکی دال بر کاهش وزن طولانی مدت پس از تزریق بوتاکس پیدا نکردند. محققان دریافتند که مطالعاتی که نقش بوتاکس معده را در کاهش وزن بررسی می‌کنند، کیفیت پایینی دارند. بر اساس برخی از این مطالعات، بیماران چاق یک ماه پس از تزریق وزن کم کردند و پس از خوردن کمتر از قبل احساس سیری کردند. اما در اکثر مطالعات، پس از سه تا شش ماه، بیماران همان وزن را دوباره به دست آوردند یا وزن بیشتری نسبت به قبل به دست آوردند یا حداقل کاهش وزن کل بدن را داشتند.

سایر مطالعاتی که تیم بررسی کردند، تفاوت کمی در اشتها، کاهش وزن و رضایت در بین افرادی که تزریق بوتاکس دریافت کردند، نشان داد. تنها آزمایشی که کاهش قابل توجهی در وزن کل بدن مشاهده کرد، در واقع همه شرکت‌کنندگان را به مدت هشت هفته تحت یک رژیم غذایی مایع و کم کالری قرار داد. چاقی یک مشکل جدی در سراسر جهان است. بنابراین، درمان مبتنی بر شواهد باید ارائه شود.


رفرنس مقاله:https://balloontehran.com/بوتاکس-معده/