رامسر با داشتن جاذبههای طبیعی رویایی و افسانهای، توانسته عنوان «عروس شهرهای ایران» را مال خود کند. اما امروزه به عنوان یکی از مناطق گردشگری استان مازندران نیز به شمار میآید. رابسویچ که اهل اتریش است و مهندس ورسک نامیده می شد در مصاحبه خود با خبرنگار روزنامه اطلاعات می گوید: «روزی که این مدل را برای احداث پل ورسک تهیه کردم مهندسان دیگر با نظر حیرت به آن نگریسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار یکی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. پس از آن بهترین مهندسان کشور های اروپا به ایران آمده و پس از تهیه عکس هوایی از کوه های البرز متوجه شدند که راه آهن باید از روستای عباس آباد که بعد ها به روستا ورسک تغییر نام داد، عبور می کرد. بعد از رسیدن به رویان وارد جاده پر پیچوخم منتهی به بلده شوید تا پس از پشتسر گذاشتن ۱۳ کیلومتر به آبشار برسید. آبشار ویسادار به عنوان یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه های طبیعی ایران و سومین آبشار مرتفع استان گیلان شناخته می شود و این مکان بسیار زیبا تا امروز توانسته است، بسیاری از علاقه مندان و طبیعت دوستان را به سوی خود بکشاند. در زمان حکومت رضا شاه پهلوی و در اول اردیبهشت سال ۱۳۱۲ هجری شمسی، یورگن ساکسیلد به عنوان مدیر عامل شرکت دانمارکی کمپساکس قرارداد احداث راه آهن شمال به سمت جنوب ایران را امضاء کرد.

آبدنگ سر یکی دیگر از روستا های تاریخی و بکر منطقه سواد کوه و ورسک است که پل شاه عباسی یکی از جاذبه ها و دیدینی های سواد کوه به شما می رود. در زمان افتتاح پل ورسک رضا شاه شخصاً به منطقه سواد کوه آمد تا شخصا بازدید کند. در شهر شیر گاه سه پل وجود دارد که پل راه آهن، پل قوسی و پل شاه عباسی نام دارند که بر رودخانه کسیلیان ساخته شده است. در دل کوه ها و در سمت راست آن ها می توان سه ریل که به صورت موازی از یکدیگر قرار دارند را مشاهده کرد که در فاصلهٔ ۱۰۰ متری قرار دارد. پل ورسک که راه آهن سراسری تهران به سمت شمال را به هم متصل می کند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد. پل ورسک کهراهآهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل میکند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد. شوراب نیز یکی دیگر از روستاهای این حوالی است که آبشارهای زیادی در آن جریان دارد و مناظر بکری را به نمایش می گذارد. آبشارهای کوچک و بزرگی را سر راه خود به نمایش گذاشته و منظره ایی خیره کننده و بدیع را جلوه می دهد.

جاده رویایی اسالم به خلخال در هر صورت جلوه زیبای این پل که در طبیعت کوهستانی منطقه البرز قرار گرفته است، هر گردشگری را ترغیب و توجهش را جلب می کند تا برای مدتی کوتاه هم که شده، توقفی در طول مسیر خود داشته باشد و از این پل دیدنی بازدید کند. بیشتر پارچه های مصرفی در این لباس ها، توسط خود مردم محلی تهیه و تولید می گردد. انواع گیاهان دارویی، روغن های گیاهی و اسانس های گیاهان معطر که در موزه گیاهان دارویی کندلوس عرض می شود و صنایع دستی مردم روستا که شامل انواع بلوز، دستکش و کلاه پشمی، پارچه های پشمی، ابزار های چوبی و فلزی، چادر شب و قالی از بهترین و معروف ترین سوغاتی هایی هستند که در این روستا عرضه می شوند. پل ورسک در سال ۱۳۵۶ به عنوان اثری ملی به ثبت رسیده است.نام پل ورسک ایران در کتاب رکوردهای گینس در زمره مرتفع ترین پل های جهان ثبت شده است. در روستای د وگل نیز یکی از قدیمی ترین ایستگاه های راه آهن ایران وجود دارد که ارزش معماری و تاریخی دارد و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این آبشار به عنوان یک اثر طبیعی در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفته است. برای رسیدن به آبشار ورسک باید وارد جاده ای شوید که بعد از پل وجود دارد. وجود قبر ها و گورستان های زرتشتی و مانوی، همچنین ظروف و اشیاء قدیمی که از گوشه و کنار این منطقه بدست آمده، نشان دهنده تمدن درخشان این نقطه از مازندران در دوران قدیم است. دیدن تلالو نور خورشید در آب دریاچه که سطح آن را مثل نگین های درخشان میکند با پس زمینه ای سبز از جنگل های انبوه، واقعا دلچسب و بی نظیر است. پل ورسک در کنار روستایی به همین نام در بالای دره ورسک و بین دو کوه عظیم و کوه عباس آباد جای گرفته است و در ارتفاع ۲,۱۴۰ متری بالا تر از سطح دریا ساخته شد، به طوری که ارتفاعش از ته دره به ۱۱۰ متر می رسد.

در فصل پاییز روی سطح آبها را برگهای زرد و نارنجی پر میکنند و تصویری شبیه به نقاشی را به وجود میآورند و در فصل زمستان برفهای سفید منطقه را میپوشانند. از آنجا که این منطقه هوایی نسبتا خنک دارد، بهترین زمان سفر به آن فصول بهار و تابستان هستند؛ زمانی که با وجود گرما و شرجی بودن هوا، آبشار آب پری هوایی مطبوع دارد. زمانی که تصمیم گرفتید بین جاهای دیدنی رامسر به بازدید از جنگل دالخانی بپردازید، اولین موردی که توجه شما را به خود جلب می کند زیبایی و سرسبزی جاده است چون مسیر جاده جنگل دالخانی همانند جاده های جنگل های دوهزار و سه هزار تنکابن، جاده جنگلی عباس آباد و غیره می باشد و آرامش و لذت خاصی را القاء می کند. از زیبایی طول سفر برای رسیدن به این منطقه این است که با عبور از جنگلهای انبوه و درختان سرسبز و رودخانه و دره و کوه در حدفاصل سیاهکلرود تا جواهردشت فرصت بینظیری برای لذت بردن از طبیعت زیبای شمال خواهید داشت. در پهنه سرسبز دشت گاوها را خواهید و صدای زنگوله های گله گوسفندان به گوش می رسد. پیرامون این دشت با کوهستان های مرتفع احاطه شده است و در اطراف آن جنگلهای انبوه و سرسبز بلوط ایرانی به چشم می خورند. دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال تشکیل میشود؛ تماشای حرکت ابرها از میان پاها و احاطه شدن در تودههای ابر، لحظات بهیادماندنی برای گردشگران خلق میکنند. و به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از آن بازدید کنید و تین منطره شگفت انگیز را به هیچ عنوان از دست ندهید. سرانجام کار ساخت این پل در اواسط آبان سال ۱۳۱۳ هجری شمسی در شهرستان سواد کوه استان مازندران، توسط شرکت مهندسی دانمارکی کمپساکس، به عنوان برنده مناقصه ساخت پل، و توسط مهندسان کشور آلمان و کشور اتریش آغاز شد و در ۵ اردیبهشت سال ۱۳۱۵ هجری شمسی گشوده شد.

روزنامه اطلاعات در تاریخ ۵ ارديبهشت سال ۱۳۱۵ به نقل از مهندس لاديسلاوس فون رابسويچ نوشت: «روزی كه اين مدل را برای احداث پل ورسك تهيه كردم مهندسان ديگر با نظر حيرت به آن نگريسته و اجرای نقشه و احداث آن را در شمار يكی از فتوحات علم مهندسی به حساب آوردند. این پل راه آهن سراسری شمال کشور را به هم متصل می کند و امروزه علاوه بر جاذبه گردشگری دارای نقش مهم اقتصادی و حمل و نقل دارد. جاده شوسه سوادکوه: این جاده یکی از محورهای سهگانه ارتباطی استان مازندران به نواحی مرکزی ایران میباشد که علاوه بر ایفای نقش بسیار مهم در صنعت حمل و نقل کشور، به دلیل وجود مناظر طبیعی بیشمار اعم از جنگل، رودخانه، کوهستان، شالیزار، مزارع زیبا در مسیر، آبادیهای مختلف، زیارتگاه و یکی از زیباترین جادههای ایران بهشمار میرود. مسیر های مختلفی برای رسیدن به پل ورسک وجود دارد که با توجه محل حرکت متفاوت خواهد بود. امروز که این پل احداث گردیده همه من و کسانی که به من کمک کردند را تحسین می کنند و آن را در شمار بهترین پل های قشنگ و شاهکار مهندسی می دانند.» مقام مهندس رابسویچ رئیس نظارت ساختمان پل بوده است و او به همراه خانواده اش در خانه ای واقع در دره ورسک و نزدیک پل ورسک اقامت داشت. پیش از اشغال ایران توسط متفقین، هیتلر درخواست کرده بود تا تمامی پل ها و تونل های کشور تخریب شوند، تا دشمنانش نتوانند از این طریق کمک های نظامی و غذایی دریافت کنند. استان مازندران و به ویژه ورسک و روستا های اطرافش با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای رژیم غذایی ارزشمندی هستند.

فیلبند از زیباترین روستاهای مرتفع در استان مازندران است که بهدلیل موقعیت جغرافیایی ویژهاش و قرار گرفتن در ارتفاع کوهپایهای، چشماندازی زیبا به مراتع و روستاهای اطراف دارد. کنار هم قرار گرفتن این سنگ ها و ارتفاع کم کوه، سبب شده است تا تجربه ای متفاوت از آبشار را داشته باشید. با قرار گرفتن در جاده رامسر تنکابن به سه راهی جنت رودبار خواهیم رسید. سپس با عبور از شهر بابلکنار، به سه راهی شیردارکلا میرسید که مکانی بسیار شلوغ و پررفتوآمد است و از هر کسی مکان سد را بپرسید، به شما کمک خواهد کرد. البته در روزهای شلوغ تر ممکن است تعداد آن ها کافی نباشد ولی زمین های اطراف بسیار صاف و هموار و دارای سایه مناسب هستند که قطعا نشستن بر روی آن در محیطی سرشار از آرامش، لذت بخش خواهد بود. اگر فرصت داشتید، حتما به کنار رودخانه ورسک بروید و از هوای مطبوع این منطقه و چشم انداز زیبای اطراف آن نیز نهایت لذت را ببرید. اگر در جاده به سمت یوش و بلده بروید میتوانید از روستای زیبایی که نیما یوشیج را به ایران ما هدیه کرده است دیدن کنید. با دنبال کردن انتشارات ما آسان ترین راه حل ها را برای پیشبرد مسائل روزانه میآموزید. در این روستاها چشمه های آب معدنی هست که معروف ترین آن ها رستم، سر چهار پیچ، پولاد و امیرخانی هستند و آبی سرد هم دارند. در منطقه ی جنگلی لونک و بالای آبشار تعدادی کمتر از 10 خانوار زندگی می کنند که به دامداری اشتغال دارند و مسیر ارتباطی آنها هم راه جنگلی کنار و بالای آبشار است. به همین دلیل وقتی گردشگران به این منطقه سفر میکنند؛ میتوانند در یک شهر همه جاذبههای گردشگری را یکجا مشاهده کنند. وقتی که در بالای قلعه میروید واز بالا به پایین نگاه میکنید یک منظرهی کاملی از جنگل و دریاچه زیر نگاهتان است.

در اینجا کمی به بالای سر خود که نگاه کنید، با آبشاری زیبا رو به رو خواهید شد. رزرو کلبه چوبی از برند روزتا ، علاوه بر اینکه شما از مالک واقعی اقامتگاه ، اقامت کسب میکنید ، بلکه در هر سفر تخفیف های ویژه و خدمات هتلی دریافت خواهید کرد. پیشنهاد ویژه: اگر اهل سفر و ایرانگردی به همراه خانواده هستید، پیشنهاد میکنیم برای کم شدن هزینه سفر خود از کارت های اعتباری تخفیف هتل، شرکت هتل سازی دریا استفاده کنید. برای اطلاعات تکمیلی لطفا به صفحه کارت های تخفیف هتل مراجعه نمایید. بین هتلهای لاهیجان از از هتل ۲ ستاره تا ۵ ستاره میتوانید پیدا کنید. شما می توانید این سد را در ۱۲ کیلومتری شهرستان گنبدکاووس و بر روی رودخانه پرآب گرگان پیدا کنید! «تنگه واشی» که در ۲۰ کیلومتری این شهرستان واقع شده و منظرهای وصفناپذیر دارد. این تفریح از تجربههای نسبتا ترسناکی است که یک بار امتحان آن میتواند هیجانی وصفناپذیر را برای شما به ارمغان آورد. میزرا حسن خان اعنماد السلطنه که این قلعه را از نزدیک دیده است می نویسد : “در تنکابن کوهی است موسوم به مارکوه و دخمه های متعدد و شب پره های زیادی در این دخمه ها هست که خود را به آدم و چراغ می زنند و مانع از دخول به دخمه ها می باشند. هرچند با گذشت بیش از هشتاد سال از آن روزگار، هنوز هم مقتدرانه بر فراز درهای عمیق ایستاده است و دانش و تعهد و نبوغ سازندگان خود را به رخ می کشد.

اگر قصد اقامت شبانه در جنگل دالخانی رامسر، یکی از زیباترین جنگل های ایران را دارید، توصیه ما این است که قید اقامت در جنگل را بزنید، زیرا فکر نمی کنم دوست داشته باشید که آن روی این پری روی دو چهره را از نزدیک ببینید. پل ورسک یکی از بزرگترین پلهای راهآهن سراسری در کشور ما محسوب میشود که در استان مازندران، شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید و روستای ورسک قرار دارد. پل ورسک از بزرگترین پلهای راهآهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد. این پل از شگفتیهای مهندسی راهآهن ایران است که در جنگجهانی دوم به «پل پیروزی متفقين» معروف شد. با توجه به نقش تاثیرگذار پل ورسک در جنگ جهانی دوم و کمک رسانی به اتحاد جماهیر شوروی، لقب «پل پیروزی» را به خود گرفت. در طول جنگ جهانی دوم متفقین برای جلوگیری از شکست اتحاد جماهیر شوروی از قوای آلمان روزانه با ۷۵ قطار ادوات نظامی و تسلیحات را از بندر شاهپورکه بندر امام خمینی فعلی است به بندر شاه که بندر ترکمن فعلی می باشد، می رساندند و به طور متوسط هر ۲۵ دقیقه یک قطار از روی پل ورسک عبور می کرد در همان زمان ها به دستور مقامات وقت پل ورسک به رنگ سفید و با نقاشی حسین علی شمشیری که به اوس علی شمشیری است، رنگ آمیزی گردید. یکی از این قلعه ها در منطق جنگلی قفلک و مجاور رودخانه کسلیان واقع شده که برای رسیدن به آن باید از شیرگاه و شاه کوه عبور کنید.

البته لازم به ذکر است که در فصل پاییز نیز شما می توانید چشم اندازی باشکوه و زیبایی را در پل ورسک و جنگل های اطراف آن مشاهده کنید. از جمله وسایل تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار دودوزن میتوان به کولهپشتی سبک برای حمل وسایل، کفش مناسب برای پیادهروی، مقداری آب و خوراکی، یک دست لباس، دمپایی یا صندل، داروهای شخصی و داروهای عمومی، کیسه زباله، تلفن همراه، شارژر موبایل، پاوربانک، کارت شناسایی، دفترچه بیمه و پول نقد اشاره کرد. این آبشار در شرق روستای ورسک واقع شده است و بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از آن به شمار می رود. بهار این جنگل، گردشگران را با عطر خوش گل ها و گیاهان متنوع موجود در طبیعت سرمست کرده و پرندگان نیز آواز می خوانند. از زیبایی های دیگر این روستا رود های خروشان ورسک و گتو است که در منطقه ای از زیر پل ورسک می گذرد و منظره بدیعی را در مقابل دیدگان شما می گسترد. از زیبایی های دیگر این روستا رودهای خروشان ورسک و گتو است که در منطقه ای از زیر پل می گذرد و منظره بدیعی را در مقابل دیدگان شما می گسترد.اغلب اهالی روستای ورسک به کشاورزی و دامداری مشغولند. عقاب طلایی یکی از معدود پرندگانی است که زیستگاه آن در بلندترین قله های منطقه لار یافت می شود. شاید بار ها با قطار از روی آن عبور کرده باشید و قصه ای که در خشت خشت این بنا وجود دارد را نشنیده باشید.

وجود انواع درختان از جمله سرو، توسکا و گل های رنگارنگ، آواز دلنشین پرندگان و صدای آب، جذابیت آبشار لونک را چند برابر کرده و این منطقه را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است. انتهای آن نیز آبشار بزرگ است. اما حالا که بیش از 85 سال از عمر آن می گذرد، هنوز که هنوزه از آن استفاده می شود و به نظر می رسد که عمرش بیشتر از این حرف ها باشد. پل ورسک یکی از زیباترین پل های ایران و جهان است که آوازه جهانی دارد.پل ورسک از نظر معماری نیز حائز اهمین فراوانی است. در نزدیکی شهرستان شفت ،دریاچه های متعدد و جاذبه های فراوانی وجود دارد که دارای طبیعتی بکر و هیجان انگیز هستند. بهترین زمان کمپینگ اواخر بهار می باشد زیرا در فصل های دیگر هوا بسیار گرم است و یا بارش باران وجود دارد و تحمل آن برای هر کسی راحت نیست همچنین حتما سعی هنگام بر پا کردن چادر های مسافرتی از جاده ی اصلی زیاد دور نشوید. طبیعت فیلبند در بهار در اوج هیجان و زیبایی خود قرار دارد و یک طبیعت بی نظیر را برای مخاطب میسازد. استان سرسبز مازندران با داشتن جاذبه های مختلف توانسته همه ساله عده ی زیادی از گردشگران را به خود جذب کند. مناطق مختلف و جاذبه های برتر گردشگری این استان بسیار زیاد و البته تماشایی بوده که برای بازدید از هر کدام باید وقت زیادی بگذارید. از دیگر روستا های زیبا و تماشایی سواد کوه، می توان به روستای دو گل اشاره کرد. در ادامه برایتان لیستی از دیدنی های شهر سواد کوه و جاذبه های دیدنی و گردشگری که در اطراف این پل با قدمت و دیدنی واقع شده اند را آورده ایم.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد اجاره ون برای شمال لطفا از سایت ما دیدن کنید.