همان‌طور که می‌دانید با افزایش سن، میزان تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. درنتیجه شما نیاز به راهکارهایی دارید تا باعث جوان‌سازی پوست خود شوید. در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی این موضوع پرداخته و به طور کامل شرح می‌دهیم که کلاژن دریایی چیست؟



کلاژن دریایی چیست؟

طی تحقیقات انجام شده کلاژن دریایی در بسیاری از موجودات آبزی مانند انواع ماهی‌ها وجود دارد. استخراج این نوع مواد باعث پیشگیری از روند طبیعی پیری شده و باعث مراقبت از پوست می‌شود‌‌‌.


البته به گفته متخصصان این نوع کلاژن‌ها در مهره‌داران و بی‌مهرگان وجود دارد. در ادامه این مطلب گیاهان و جانوران دریایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانند این پروتئین را به مقدار بسیار زیادی تولید کنند.


عروس دریایی

عروس دریایی کلاژن بسیار مفیدی داشته و با خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد به پیشگیری و ترمیم آسیب‌های ناشی از افزایش سن یا آسیب‌هایی که به دلیل اشعه ماورا بنفش ایجاد می‌شود، خواهد شد.


ماهی

جالب است بدانید اکثر کلاژن‌های دریایی، از پوست ماهی به دست می‌آید. پروتئینی که از ماهی سالمون به دست می‌آید، یک و نیم برابر نسبت به انواع دیگر، کلاژن بیشتری دارد.جوان ایرانی (irjavan.com)



عوارض عدم تولید کلاژن برای بدن



اگر در بدن افراد کلاژن زیادی تولید نشود، منجر به عوارض بسیار زیادی خواهد شد که در ادامه این مطلب با هم بررسی می‌کنیم. عدم تولید کلاژن به مقدار کافی باعث ایجاد چین و چروک، عضلات ضعیف، درد مفاصل و مشکلات روده می‌شود.



مزیت‌های اصلی کلاژن دریایی چیست؟

هرچند کلاژن دریایی برای پوست، مو و استخوان‌های شما بسیار مفید است، اما قصد داریم در ادامه این مطلب به طور دقیق مزیت‌های اصلی آن را بیان کنیم‌.


بهبود خاصیت ارتجاعی پوست

برخی از افراد به مرور زمان و با افزایش سن دچار چین و چروک‌های برجسته در صورت خود می‌شوند، اما نگران نباشید با مصرف کلاژن نوع یک، نه تنها باعث صاف‌تر، سفت‌تر و حجیم‌تر شدن پوست صورت شده، بلکه خاصیت ارتجاعی آن به خوبی افزایش پیدا می‌کند.


بهبود رشد مو

یکی دیگر از مزیت‌های کلاژن دریایی، بهبود رشد مو است. درواقع مکمل‌ها می‌تواند موهای شما را بسیار سالم‌تر و زیباتر نشان دهد. در واقع این مکمل‌ها باعث قوی‌تر شدن ریشه مو خواهد شد. بسیاری از افراد با افزایش سن موهای آن‌ها نازک و ضعیف می‌شود‌. مصرف مکمل‌های حاوی کلاژن دریایی باعث بهبود وضعیت موهای این‌گونه افراد نیز می‌شود.


تقویت استخوان‌ها

جالب است بدانید که کلاژن‌های دریایی برای استخوان‌های شما بسیار مفید است. این‌گونه کلاژن‌ها برای تقویت استحکام استخوانی کاربرد بسیار زیادی دارد. در واقع مصرف کلاژن نوع یک، نقش کلیدی در ساخت غضروف داشته و باعث بهبود عملکرد مفاصل می‌شود.


به طور کلی مزایای کلاژن بسیار زیاد است.


بهبود زخم

کلاژن دریایی معمولاً باعث بهبود زخم شده و با کاهش علائم پیری پوست همراه است. اگر شما عزیزان به مدت ۹۰ روز مصرف کنید، مشاهده خواهید کرد که علائم پیری مانند چین و چروک و حالت ارتجاعی پوست شما بسیار بهبود یافته است.


کمک به ساخت توده عضلانی

از دست دادن توده عضلانی و کاهش عملکرد آن با افزایش سن بسیار مرتبط است. طی تحقیقات انجام شده افرادی که کلاژن مصرف می‌کنند چربی بدن آن‌ها کاهش می‌یابد.


بهبود سلامت روده

ازآنجایی‌که کلاژن، خاصیت ضدالتهابی دارد، هنگامی‌که وارد جریان خون بدن شما می‌شود، التهاب سلول‌های آن کاهش پیدا می‌کند. همچنین کلاژن حاوی اسیدهای آمینه است که از بیماری‌های روده پیشگیری کرده و درنتیجه دستگاه گوارش شما را بهبود می‌دهد.


به طور کلی مکمل‌های کلاژن‌های دریایی از سلامت روده به خوبی حمایت می‌کنند.


بنابراین بهتر است که در رژیم غذایی خود پروتئین حیوانی، تخم‌مرغ و لبنیات را بگنجانید تا باعث بهبود دستگاه گوارش شما شود‌‌.


رشد ماهیچه‌ها

از آنجایی که کلاژن یک بخش مهم از توده عضلانی بدن ما محسوب می‌شود، به قوی‌تر شدن و افزایش توده عضلانی کمک بسیار زیادی می‌کند.



عوامل کاهش دهنده کلاژن بدن



برخی از عوامل مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل، باعث کاهش تولید کلاژن در بدن می‌شود. همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش و داشتن رژیم غذایی با قند بالا باعث کاهش تولید آن می‌شود. بنابراین سعی کنید برای کاهش علائم پیری و خنثی‌سازی این‌گونه علائم، مکمل کلاژن مصرف کنید، تا هنگامی‌که سن شما افزایش پیدا می‌کند‌‌، از ایجاد چین و چروک جلو جلوگیری کرده و در نتیجه پوست، مو و استخوان سالم‌تری داشته باشید.



سؤالات متداول در مورد کلاژن دریایی

در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی برخی از سؤالات متداول در مورد کلاژن دریایی می‌پردازیم.



آیا کلاژن دریایی بهتر از بیوتین است؟

بیوتین یک نوع ویتامین محسوب شده که برای داشتن پوست و موی سالم شما کاربرد زیادی دارد، اما عملکرد بسیار متفاوتی نسبت به کلاژن دارد. طی تحقیقات انجام شده مکمل‌های کلاژن دریایی دارای مزایای ضد پیری هستند، اما به طور کلی هیچ تحقیقی صورت نگرفته تا نشان دهد کدام یک بر دیگری برتری دارد.



آیا مصرف روزانه کلاژن دریایی مفید است؟

هر مکمل حاوی کلاژن دریایی که تهیه می‌کنید، دستورالعمل‌های روی بسته را با دقت دنبال کنید. به طور معمول اگر روزانه یک یا دو پیمانه پودر کلاژن دریایی را مصرف کنید، نتایج مورد انتظاری که دارید در عرض ۸ هفته قابل مشاهده خواهد بود.



آیا کلاژن دریایی باعث افزایش وزن می‌شود؟

در مورد اینکه کلاژن دریایی باعث افزایش وزن می‌شود یا خیر، هیچ‌گونه گزارشی صورت نگرفته است. اما برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که همراه با تمرینات مقاومتی، توده عضلانی افزایش یافته و در نتیجه توده چربی نیز کاهش می‌یابد.



عوارض جانبی کلاژن دریایی چیست؟



در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی مزایای کلاژن دریایی پرداختیم و برای شما شرح دادیم که استفاده از آن بسیار مفید است. اما در موارد نادری از عوارض جانبی آن نیز گزارش شده است. به طور کلی اگر شما عزیزان به ماهی حساسیت دارید، به کلاژن دریایی نیز واکنش آلرژیک نشان خواهید داد. عوارض جانبی گزارش شده شامل حالت تهوع، نفخ، سوزش سر دل، افزایش سطح کلسیم و افزایش خطر خونریزی است. همچنین ممکن است با برخی از داروها مانند رقیق کننده‌های خون تداخل بسیار زیادی داشته باشد.



سخن پایانی

به طور کلی با افزایش سن تولید طبیعی کلاژن بدن ما کند خواهد شد. بنابراین مفاصل، انعطاف‌پذیری کمتری پیدا کرده و استخوان‌ها تراکم خود را از دست می‌دهند، همچنین پوست نیز ممکن است دچار چین و چروک‌های بسیار زیادی شود و موهای شما نیز ممکن است دچار ریزش شده یا اینکه بسیار نازک و شکننده شود. در این مطلب از مجله جوان ایرانی در مورد کلاژن دریایی، خواص مصرف آن و همچنین کاهش عوارض کاهش آن به طور کامل بحث کردیم. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم پیام خود را با ما و سایر مخاطبان جوان ایرانی در میان بگذارید.


کلاژن دریایی چیست؟ تأثیر آن در زیبایی پوست و مو