موتور اینورتر یا موتور الکتریکی اینورتر موتور الکتریکی است که با استفاده از درایو اینورتر کنترل می شود. این نوع موتورها ثامن می توانند در صورت نیاز سرعت را کاهش یا افزایش دهند. موتور اینورتر دارای یک وسیله الکتریکی به نام اینورتر یا مبدل جریان است که به تغییر فرکانس کمک می کند.

Invertermotorytelse

اینورترها برای جلوگیری از تغییر سرعت موتورها در حین کار و کاهش جریان هجومی هنگام راه اندازی موتور طراحی و ساخته می شوند. برای انجام این کار، درایو برق ورودی AC 50 هرتز را می گیرد و آن را به ولتاژ DC تبدیل می کند. این ولتاژ DC سپس توسط ترانزیستورهای قدرت در فرکانس های بسیار بالا "قطع" می شود تا موج سینوسی که به موتور منتقل می شود شبیه سازی شود. با تبدیل برق ورودی به DC و سپس تبدیل آن به AC، درایو می تواند ولتاژ خروجی و فرکانس خروجی خود را تغییر دهد و در نتیجه سرعت موتور را تغییر دهد. همه چیز عالی به نظر می رسد، درست است؟ ما فرکانس و ولتاژ عرضه شده به موتور را کنترل می کنیم، بنابراین سرعت آن را کنترل می کنیم.

موتورهای AC را می توان با کنتاکتورها و استارت های خطی کار کرد. برق عرضه شده به موتور یک موج سینوسی بسیار تمیز (واقعی) با فرکانس 50 هرتز و پیک های نویز و ولتاژ نسبتا کم است، اما دارای معایبی است که در زیر به آنها اشاره می شود.

معایب موتورهای الکتریکی و حل آنها با اینورتر

1. موتورها فقط می توانند در یک سرعت به صورت الکتریکی کار کنند (کاهش توسط گیربکس های صنعتی یا سایر دستگاه های مکانیکی معمولاً ناکارآمد انجام می شود) و جریان راه اندازی (زمانی که موتور برای اولین بار راه اندازی می شود) معمولاً 5-6 برابر بیشتر از حد معمول است. جریان مصرف شده توسط موتور یک کاهنده سرعت گران و حجیم است و جریان AC می تواند سیستم های الکتریکی و سیستم های شارژ را از بین ببرد (به سیستم تهویه مطبوع در یک خانه قدیمی فکر کنید - وقتی کمپرسور روشن می شود، چراغ ها خاموش می شوند).

اینورترها در ابتدا برای کنترل سرعت موتورهای استاندارد مورد استفاده قرار می گرفتند، اما مشخص شد که نوک موج ولتاژ بالا که توسط سوئیچینگ سریع اینورتر ایجاد می شود، به تدریج عایق موتورهای استاندارد را ضعیف می کند.

2- دومین مشکل موتورهای استاندارد این است که اغلب توسط فن های شافتی خنک می شوند و هنگام کار با سرعت پایین تحت کنترل اینورتر بیش از حد گرم می شوند. این عوامل منجر به معرفی موتورهای وظیفه اینورتر شد. افزایش نرخ خرابی برای موتورهای اینورتر منجر به معرفی موتورهای اینورتر شد.

مزایای موتورهای اینورتر ویژه

موتورهای اینورتر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سرعت‌های بسیار پایین‌تری را بدون گرمای بیش از حد تحمل کنند و در برابر نوسانات ولتاژ بدون خرابی عایق مقاومت کنند. با افزایش عملکرد، هزینه ها افزایش می یابد. اگر به قدرت بیشتری نیاز دارید، این هزینه اضافی ممکن است ارزشش را داشته باشد. اینورترهای فرکانس پایین با تغییر سریع ولتاژ DC در پالس‌ها شبیه‌سازی می‌شوند که قدرت را در شکل موج‌های تقریباً سینوسی ارائه می‌کنند. این پالس ها باعث افزایش ولتاژ می شوند.

موتورهای اینورتر مخصوص با سیم های مغناطیسی پیچیده می شوند که مقاومت بالایی در برابر ولتاژ اضافه دارند. قطب های موتور، سیم پیچی شده، سپس در لاک مرغوب آغشته می شوند و چندین بار شلیک می شوند. این لاک ضخیم تر از موتورهای استاندارد است و توانایی مقاومت در برابر نوسانات را افزایش می دهد.

اینورترها به شما این امکان را می دهند که موتورهای الکتریکی استاندارد را با فرکانس شبیه سازی شده پایین تغذیه کنید و به آنها اجازه دهید در سرعت های پایین کار کنند. این بدان معناست که فن خنک کننده موتور نیز با سرعت کم می چرخد ​​و هوای خنک کننده کافی را تامین نمی کند. موتورهای اینورتر یا برای کار در دماهای بالاتر طراحی شده اند یا دارای یک فن کمکی با سرعت ثابت هستند که خنک کننده را در سرعت های پایین فراهم می کند.

موتور معکوس

اصطلاح "موتور مخصوص اینورتر ایرانی" به موتوری اطلاق می شود که سرعت آن توسط یک اینورتر یا VFD (درایو فرکانس متغیر) کنترل می شود. اگرچه موتورهای اینورتر و استاندارد هر دو می توانند بر روی VFD کار کنند، تفاوت های اصلی در طراحی و قدرت است.


یک موتور جهانی که با اینورتر راه اندازی می شود اگر خیلی کند کار کند می تواند بیش از حد گرم شود. (موتورها در هنگام کارکردن کمتر از سرعت نامی ممکن است داغ شوند.) از آنجایی که اکثر موتورهای عمومی خود را با فن های روی محور خنک می کنند، سرعت پایین به معنای خنک شدن کمتر است. اگر موتور بیش از حد گرم شود، عمر یاتاقان و عایق کاهش می یابد. بنابراین هر موتور یک حداقل سرعت مورد نیاز دارد. به طور خلاصه، موتورهای همه منظوره را می توان در بسیاری از کاربردها توسط درایوها هدایت کرد.