در سال های اخیر، با گرایش رو به رشد به سمت گردشگری پایدار و تمایل به سفرهای ارزان، اصطلاح اقامتگاه های سازگار با محیط زیست بیشتر در صنعت گردشگری شنیده می شود. ما معمولاً هتل های بوم گردی را خانه هایی می دانیم که در مناطق نسبتاً زیبا و طبیعی قرار دارند که می توانیم به اندازه مردم بومی آن منطقه هزینه کنیم و در نهایت هزینه کمتری نسبت به اقامت در هتل بپردازیم. این همان چیزی است که بیشتر گردشگران در مورد اقامتگاه های بوم گردی انتظار یا تصور می کنند. اما دقیقاً تعریف و ویژگی زیستگاه بوم گردی چیست؟ در این مقاله با طراحی ویلا همراه باشید تا با مزایای این نوع اقامتگاه بیشتر آشنا شوید.


ارگانیسم چیست، ارگانیسم کیست؟

کلمه بوم به معنای زیستگاه طبیعی است. به طور کلی منظر فضایی طبیعی و دست نخورده است که تمامی ساکنان آن اعم از انسان، حیوان و گیاه تا حد امکان به صورت طبیعی در آن زندگی می کنند.

بر این اساس، اکوتوریسم شکلی از سفر مسئولانه است که در آن فرد با ایجاد حداقل تغییرات و آسیب، گذراندن وقت در آنجا و سپس خروج از آن، اقدام به ورود به جامعه می کند. در این سفر فعال مسافری که بوم گردی نامیده می شود موظف است از طبیعت محافظت کند و به طبیعت محیط زیست آسیب نرساند.

اما موضوع گردشگری اکولوژیک تنها به محیط زیست مربوط نمی شود، بلکه موضوع فرهنگ بومی نیز در آن نقش دارد. در اکوتوریسم، بوم گردی نه تنها باید پاسخگوی طبیعت منطقه باشد، بلکه از نظر فرهنگی، سفر باید کمترین آسیب را به فرهنگ مردم آن منطقه وارد کند. در واقع اکوتوریسم سفری است که به گردشگران اجازه می دهد بیشتر از دیوانه شدن در منطقه (مقصد) دریافت و تجربه کنند.

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

بر اساس تعاریفی که در محیط زیست، بوم گردی و اکوتوریسم ذکر شد، اکنون می توان اقامتگاه بوم گردی را تعریف کرد. اقامتگاه بوم گردی خانه ای در یک منطقه طبیعی است که بر اساس استانداردهای محیطی خاص ساخته شده و بر اساس استانداردهای گردشگری پایدار و محیط زیستی مدیریت و به مهمانان ارائه می شود.

بنابراین در اقامتگاه بوم گردی تمامی فعالیت های انجام شده در آن از فیزیک ساختمان در یک جهت است. حفاظت از محیط زیست، حفظ و اشاعه بیشتر فرهنگ بومی منطقه. برای دستیابی به این اهداف در اقامتگاه های بوم گردی، داشتن ویژگی های خاص اقامتی ضروری است. به عبارتی مسکن با این ویژگی های خاص را می توان اقامتگاه بوم گردی نامید. در ادامه با ویژگی های اقامتگاه های بوم گردی آشنا می شویم.

ویژگی های اقامتگاه های بوم گردی چیست؟

آیا می توان گفت هر خانه ای که در دل جنگل، کنار دریا یا در کویر ساخته می شود، اقامتگاه بوم گردی است؟ اصلا. گفته می شود اقامتگاه های بوم گردی این ویژگی ها را دارند.

طراحی و معماری پاسخگوی محلی

اولین ویژگی که هنگام بررسی اقامتگاه بوم گردی باید در نظر گرفته شود، طراحی و معماری ساختمان است. بر اساس مصالح و ساخت خانه های بومی همان منطقه، اقامتگاه بوم گردی ساخته شود. در جنگل ها، بیابان ها و مناطق ساحلی باید توجه داشت که خانه های بومی از چه مصالحی و به چه سبکی ساخته می شوند.

تا آنجا که به استفاده از مواد مربوط می شود، بسیار مهم است که تا حد ممکن مواد را از یک منطقه به دست آورید. همچنین در استفاده از منابع انسانی، استفاده از مردم بومی و محلی همان منطقه برای انجام کارهای ساختمانی و خرید مصالح، به جای خرید از مناطق دیگر و واردات از آنجا، مهم است. فراموش نکنیم که یکی از اهداف اصلی اکوتوریسم ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در روستاها و مناطق توسعه نیافته است تا از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری شود.

سازماندهی زیست بوم بر اساس فرهنگ محلی

هر سفر بوم گردی می تواند فرصتی برای آشنایی با فرهنگ بومی منطقه باشد. بنابراین یکی از مهمترین اتفاقاتی که در اکوتوریسم می افتد استفاده از مصالح سنتی در طراحی مکان است. در مکان های مختلف زندگی می توانید از هر چیزی که مربوط به فرهنگ مردم محلی است استفاده کنید.

صنایع دستی، بشقاب‌ها، فرش‌ها، پرده‌ها، آلات موسیقی، تزئینات و حتی گل‌ها و گیاهان مورد استفاده در اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند از فرهنگ محلی باشند. مسلما استفاده از وسایل قدیمی و آثار به جا مانده از گذشته مفیدتر است و تاثیر زیادی در بیننده خواهد داشت; اما در صورت در دسترس نبودن این وسایل می توانند وسایل جدیدی ایجاد کرده و در قسمت های مختلف خانه از آن ها استفاده کنند. این یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای انتقال سنت های فرهنگی به مهمانان و گردشگران است.

مهمان نوازی بر اساس سنت و فرهنگ محلی

مهمانان اقامتگاه های توریستی باید برخی موارد را رعایت کنند تا به استانداردهای گردشگری نزدیک بمانند. استفاده از لباس های سنتی منطقه، حفظ گویش یا صدای محلی، غذاهای مبتنی بر سنت و آداب و رسوم و اعتقادات همگی می توانند سایت های مفیدی برای انتقال اقلام فرهنگی باشند.

سبک خدمت به مهمانان در اقامتگاه های بوم گردی نیز باید بر اساس سنت های بومی باشد. در این اقامتگاه بازدیدکنندگان معمولاً روی زمین می خوابند، روی زمین غذا می خورند و به طور کلی از یک سبک زندگی ساده بومی پیروی می کنند.

غذاهای محلی بخش مهمی از مدیریت گردشگری و اقامت توریستی است. گردشگری غذایی یکی از مهم ترین بخش های گردشگری در جهان است. میزبانان باید تا حد امکان با استفاده از غذاهای محلی و ارگانیک برای مهمانان غذای محلی طبخ کنند تا بخشی از فرهنگ محلی را به گردشگران منتقل کنند.

مدیریت منابع و انرژی بر اساس استانداردهای زیست محیطی

موضوع مهم دیگری که در مسکن اکولوژیکی باید در نظر گرفته شود، مدیریت منابع و انرژی است. به طور کلی در اقامتگاه های بوم گردی باید تلاش شود تا حد امکان از اتلاف انرژی جلوگیری شود و از طرفی در استفاده هر چه بیشتر از انرژی های پاک تلاش شود.

امروزه بسیاری از استراحتگاه ها در مناطق آفتابی از پنل های خورشیدی استفاده می کنند. همچنین از آب مصرفی در این خانه ها می توان برای آبیاری هر چه بیشتر باغچه در خانه استفاده کرد.

تفکیک زباله، عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف، به حداقل رساندن زباله و تولید زباله و همچنین استفاده از زباله (تبدیل آن به کمپوست) از دیگر موارد مهمی است که در مدیریت منابع و انرژی اقامتگاه های بوم گردی باید مورد توجه قرار گیرد. .

از راهنماهای محلی استفاده کنید

هر اقامتگاه بوم گردی می تواند راهنمایان محلی داشته باشد که مهمانان خود را در اطراف منطقه نشان می دهند و آنها را با عناصر مهم فرهنگی و طبیعی آنجا آشنا می کنند. راهنمایان محلی معمولاً در مکانی متولد و بزرگ شده اند، بنابراین اطلاعات و تجربیات کافی و ارزشمندی در مورد ویژگی های طبیعی و فرهنگی آنجا دارند.

در این راه، راهنمایان تورهای محلی نیز با به اشتراک گذاشتن تجربیات با مهمانان، نقش مهمی در انتقال جنبه های فرهنگی و زیست محیطی منطقه ایفا می کنند.

هزینه های اقامت در اکوتوریسم

اکوتوریسم به طور کلی باید یک نوع سفر مقرون به صرفه باشد. اکوتوریسم با اقامت در اقامتگاه های بوم گردی از انرژی و هزینه کمتری در منابع استفاده می کند. بنابراین هزینه کل سفر او نیز کاهش می یابد. به همین دلیل اقامت در بوم گردی ها نسبت به هتل ها و سایر اقامتگاه ها هزینه کمتری دارد.

در اکثر هاستل ها هزینه یک شب اقامت شامل استفاده از امکانات اقامتی و همچنین یک وعده غذایی (صبحانه روز بعد) می شود. با این حال، در این مورد، هر اقامتگاه ممکن است قوانین خاص خود را داشته باشد.

چگونه در مسکن اکولوژیک عمل کنیم؟

به عنوان میهمان، در طول اقامت در اقامتگاه بوم گردی، باید مسئولانه رفتار کنیم و به مواردی که به توسعه گردشگری پایدار کمک می کند، توجه داشته باشیم که یکی از اهداف مهم اکوتوریسم است. وظایف ما به عنوان مهمان در یک اقامتگاه گردشگری چیست؟


به قوانین و آداب و رسوم محل احترام بگذارید

احترام به فرهنگ های جدیدی که با آنها روبرو هستیم

استفاده بهینه از منابع انرژی (آب و برق)

تمرکز بر تبعیض زباله

به آموزه های فرهنگی ارائه شده توسط میزبان توجه کنید

به محیط زیست آسیب نمی رساند

برای رعایت آرامش و آرامش

بهترین اقامتگاه های بوم گردی در سراسر کشور را با خدمات اسنپ رزرو کنید

یکی از مهم ترین مواردی که در برنامه ریزی سفر با آن مواجه هستیم مشکل اسکان در طول سفر است. همه ما می توانیم در یک هتل یا مسافرخانه بمانیم، به طور معمول از منابع انرژی یکسان استفاده کنیم، غذا بخوریم، بخوابیم و به یک سبک سفر کنیم. اما اقامت در یک استراحتگاه یک انتخاب عالی است که تجربیات ارزشمند و بهره وری بیشتری را به ما می دهد. با انتخاب اقامتگاه بوم گردی نه تنها می توانیم سفری متفاوت و موثر را تجربه کنیم، بلکه در توسعه گردشگری پایدار که هدفی مهم و ارزشمند در صنعت گردشگری است گام برداریم.