در بسیاری از موارد از سیستم کنفرانس استفاده می شود. در هر کنفرانس، مجریان و شرکت کنندگان در جلسه به خدماتی مانند امکان رای دادن، ترجمه همزمان صوتی و تصویری، ضبط و مستندسازی جلسات و آرشیو نگه داشتن آنها و از همه مهمتر تقویت و ضبط صدا نیاز دارند. سیستم های مختلف کنفرانس صوتی فرلیچر می توانند همه این ویژگی ها را به ارائه دهندگان ارائه دهند.

مقاله سیستم صوتی کنفرانس توسط شرکت نیکان تهیه شده است و سعی کردیم به بررسی سیستم کنفرانس صوتی و تجهیزات آن بپردازیم.

ارائه کلی سیستم کنفرانس

اتاق‌های کنفرانس مورد استفاده شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به تجهیزات مختلفی برای بهبود کیفیت صدا، تصویر و سرعت کل اتاق نیاز دارند که در این مقاله می‌خواهیم به تحلیل آن بپردازیم.

سیستم کنفرانس متشکل از تجهیزاتی است که می تواند صدای مورد نظر تماس ها و سخنرانی ها را بدون ایجاد اختلال در صدا یا پژواک و بازتاب در سراسر سالن پخش کند. مکان و نصب این تجهیزات برای هر سالن و مجموعه کنفرانس متفاوت است - با توجه به اندازه و طراحی معماری اتاق.

1- انواع سیستم کنفرانس

سیستم های کنفرانس انواع مختلفی دارند که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند و در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

اولین نوع سیستم کنفرانس، سیستم کنفرانس سیمی است. این سیستم های کنفرانس از سیگنال های دیجیتال یا آنالوگ برای انتقال صدا از طریق کابل ها و سیم ها استفاده می کنند و بیشتر برای نصب های ثابت مناسب هستند. برخی از ویژگی ها به شرح زیر است:

افزایش پایداری فرآیند عملیات لینک صوتی در مقایسه با سیستم های بی سیم

حفاظت از اطلاعات و پیوند به اظهارات

هزینه کمتر در مقایسه با سیستم صوتی بی سیم

امکان افزودن تجهیزات چندرسانه ای مانند دوربین

ذکر این نکته ضروری است که این تجهیزات نیاز به نصب حرفه ای در مرحله طراحی اتاق جلسه دارد.

نوع دوم کنفرانس و سیستم صوتی

سیستم کنفرانس بی سیم در این نوع سیستم های کنفرانس از سیگنال Wi-Fi یا مادون قرمز برای انتقال سیگنال استفاده می شود. اگرچه یک سیستم کنفرانس سیمی بهتر از یک مدل بی سیم کار می کند، اما این نوع فقط زمانی مفید است که نصب کابل و سیم امکان پذیر نباشد. البته به دلیل قیمت بالا و عملکرد ضعیف آن در کشور ما چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

کاربردی ترین نوع سیستم کنفرانس، سیستم کنفرانس دیجیتال است که پرکاربردترین نوع این سیستم ها می باشد. در واقع تمامی سیستم های مورد استفاده در اتاق های کنفرانس امروزی از نوع دیجیتال سیمی بوده و از ویژگی های فوق العاده کاربردی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوربین اتوماتیک با قابلیت اتصال بلندگو

داده هایی مانند نتایج رای گیری را به صورت نمودار روی صفحه نمایش دهید

نمایش اسناد شرکت کنندگان

امکان ایجاد ویدئو کنفرانس

سیستم های صوتی، دوربین ها و نمایشگرها را از راه دور کنترل کنید

سیستم کنفرانس دیجیتال حتی مجهز به ردیابی خودکار است، به طوری که فیلمبرداری کل مجموعه به صورت خودکار انجام می شود. AutoTrack شامل دوربین هایی است که می توانند هر فرد را در یک جلسه در هنگام روشن بودن میکروفون ردیابی کنند و به طور خودکار مسیر ضبط را به بلندگوی فعلی تغییر دهند.

1- آمپلی فایر و میکسر الکترونیکی

وجود بلندگوهای سیستم صوتی در سالن کنفرانس بسیار مهم و ضروری است. آمپلی فایر دستگاهی است که کیفیت صدای خروجی از بلندگوها را بهبود می بخشد. در بیشتر موارد، بدون تقویت کننده، صدای ضبط شده توسط میکروفون در مسیر رسیدن به بلندگو و سپس به گوش شما ضعیف و ضعیف تر می شود. یک آمپلی فایر در مسیر صدا قرار می گیرد و قبل از رسیدن به بلندگوها صدا را افزایش می دهد تا کیفیت صدا حفظ شود. بنابراین نصب آن با سایر تجهیزات در اتاق نشیمن حائز اهمیت است.

علاوه بر تقویت کننده ها، میکسرهای صوتی نیز برای یک سیستم کنفرانس صوتی ضروری هستند. میکسرهای صوتی دستگاه هایی هستند که به ما امکان دریافت و پردازش سیگنال های صوتی را می دهند. این میکسرها می توانند سیگنال های صوتی مختلف را دریافت و ترکیب کنند تا بهترین کیفیت صدا را ارائه دهند. یکی از بهترین و پیشنهادی میکسرهای صوتی پاور میکس می باشد که می تواند به آمپلی فایر نیز مجهز شود. در نتیجه بسیار مقرون به صرفه و پرکاربرد هستند.

2- بلندگوها

توزیع مناسب صدا می تواند کیفیت کلی یک کنفرانس را تغییر دهد. همه چیز از نوع و محل قرارگیری بلندگو گرفته تا پردازش صدا در نحوه عبور صدا در فضای جلسه نقش دارد. توزیع بلندگوها و اندازه و قدرت صدای آنها با توجه به اندازه و چیدمان اتاق کنفرانس متفاوت خواهد بود. مهم این است که صدا به طور یکنواخت در اتاق پخش شود تا همه افراد حاضر در جلسه بتوانند صدا را به خوبی بدون هیچ ضرری بشنوند.

3- انواع میکروفون

میکروفن های سقفی: بسیاری از میکروفون ها برای نصب یا آویزان شدن از سقف طراحی شده اند. البته استفاده از این نوع میکروفن ها معایبی هم دارد چرا که این میکروفون ها صدای کل مخاطبان جلسه و تمامی مکالمات را ضبط و پخش می کنند اما معمولا از این روش استفاده نمی شود و بیشتر در اتاق های کنفرانس از میکروفن های رومیزی استفاده می شود. برای تسهیل سازگاری

میکروفن های رومیزی: مزایای استفاده از میکروفون های رومیزی عبارتند از: تطبیق پذیری در همه مکان ها و امکان جابجایی بین چندین اتاق، امکان بی صدا شدن مستقیم. این نوع میکروفون ها برای تمام اتاق های جلسه در هر اندازه ای ایده آل هستند و همچنین زمانی مناسب هستند که تنها یک بلندگو صحبت می کند یا زمانی که چند نفر به نوبت صحبت می کنند.

میکروفون اتاق کنفرانس

کابل و اتصالات برای نصب اتاق جلسات

4- کابل و لوازم جانبی نصب

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد تفاوت در نحوه نصب و نصب سیم و کابل در نوع آن است. کابل ها وظیفه انتقال امواج صوتی را در رایج ترین و حرفه ای ترین سیستم های صوتی اتاق کنفرانس بر عهده دارند.

5- ویدئو کنفرانس

ویدئو کنفرانس عمدتاً مربوط به سیستم ضبط ویدیویی است که در مقاله ای جداگانه به آن پرداخته خواهد شد، اما می توان از آن به عنوان یک عملکرد اضافی از سیستم کنفرانس استفاده کرد.

در واقع، ویدئو کنفرانس یک فناوری آنلاین است که به کاربران از مکان‌های مختلف اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به سفر به یک مکان، جلسات رو در رو برگزار کنند. این فناوری به ویژه توسط مشاغل برای جلسات روزانه، مذاکرات تجاری و مصاحبه های شغلی استفاده می شود.

ویدئو کنفرانس