عطر چیست؟ روش تهیه عطر در خانه چگونه است؟ برای عطرساز شدن چه اطلاعاتی باید داشته باشیم؟ برای ساخت عطر به چه وسایلی نیاز است؟ در این مقاله از مدرسه عطرسازی به این سوالات مواد عطرسازی پاسخ خواهیم داد. همچنین می توانید طرز تهیه عطر را در خانه به صورت حرفه ای یاد بگیرید.


معرفی

بشر از ابتدا به دلیل حس بویایی که خداوند به آن عطا کرده به رایحه های مختلف گل و گیاه علاقه نشان داده و همواره سعی داشته راهی برای نشان دادن و ماندگاری این بو بیابد. از این رو با گذشت زمان و یافتن روش های مختلف موفق به تهیه عصاره های معطر از روغن های گیاهی مختلف شد. ساختن عطر در خانه یکی از راه هایی است که هرکسی می تواند عطر خود را درست کند و یا اگر بوی گل یا میوه ای را دوست دارد به راحتی و به راحتی می تواند آن را به عطر تبدیل کند.

عطرسازی چیست؟

آیا تا به حال تعریف درستی از عطر پیدا کرده اید؟ اگر بخواهیم تعریفی از عطر پیدا کنیم، باید بگوییم که عطر در واقع بوی همیشگی گل، گیاه، میوه و... است که در مراحل مختلف با هم ترکیب شده و متنی ماندگار ایجاد می کند. صنعت عطرسازی در گذشته به صورت سنتی وجود داشته و به مرور زمان با پیشرفت علم و تکنیک های خاص به روش های مختلف به شکل امروزی درآمده است.

در صنعت عطرسازی امروزی از ابزارهای مختلفی برای استخراج رایحه های فوق العاده ای که از ترکیبات مختلف بیرون می آید استفاده می شود و رایحه های مختلف را به شکلی خاص ایجاد می کنند.

یک عطر حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

برای شروع یک کار ابتدا باید اطلاعات کافی در مورد آن کار به دست آوریم. برای شروع ساخت عطر باید دانش عمومی اولیه مانند: ب- شناخت رایحه ها و رایحه ها و سپس شروع به ساختن عطر. هر عطر دارای سه نت است. نوت در واقع عطری است که ما استشمام می کنیم. نت آغازین اولین نت عطری است که با اسپری کردن عطر روی خود بوی آن را حس می کنید. نت میانی بویی است که پس از مدتی عطر منتشر می کند و نت پایه بویی است که پس از چند ساعت روی پوست یا لباس باقی می ماند. برای ساخت عطر، دانستن هر یک از این نت ها و مواد تشکیل دهنده هر یک از این نت ها بسیار مهم است. بنابراین، قبل از شروع ساخت عطر، باید مواد و نت های آنها را به خوبی بشناسید و دسته بندی کنید.

ملزومات عطرسازی

برای ساخت عطر در منزل به موارد زیر نیاز داریم.

دو لیوان

فیلتر کنید

اسانس های بدون معطر (روغن هسته انگور، روغن جوجوبا)

اسانس ها در انواع مختلف

هوا

95% الکل خالص، بی بو و شفاف

مراحل ساخت یک عطرسازی حرفه ای

اولین قدم برای شروع عطرسازی، تهیه دو ظرف شیشه ای تمیز و تیره رنگ برای مخلوط کردن مواد است. بنابراین می توانید از شیشه های عطر قدیمی که دیگر نیازی به آنها ندارید استفاده کنید. در مرحله اول کار مقداری از روغن پایه بدون بو را در ظرف شیشه ای ریخته و سپس روغن های معطری که قصد داریم عطر دلخواه خود را از آن تهیه کنیم را در ظرف می ریزیم.

برای ترکیب روغن های معطر باید قوام هر نت را در نظر بگیریم، مثلاً از سه نت مورد نیاز برای عطر حدود 30 قطره بریزیم. اما باید اندازه آن را بررسی کنیم تا تعادل عطر مورد نظر از بین نرود. به عنوان مثال، برخی از نت ها بسیار معطر هستند، بنابراین هنگام ترکیب آنها باید مقدار کمی را در نظر بگیرید.

مرحله دوم در ساخت عطر این است که به روغن ها زمان می دهیم تا مخلوط شوند. در این مرحله باید تقریباً 48 ساعت به مواد استراحت دهیم تا عطر عطر خوبی داشته باشد.

نکته ای که در عطرسازی حرفه ای باید رعایت شود زمان است. هر چه زمان بیشتر بگذرد، ماندگاری عطر بیشتر می شود.

مرحله سوم اضافه کردن آب است. در این مرحله که عطر کاملاً زمان بندی شد و از بوی آن راضی بودید، حدود 2 قاشق آب به مواد داخل ظرف اضافه کنید.

مرحله چهارم تخمیر افزودن الکل خالص است. برای تولید عطر باکیفیت بهتر است از الکل با خلوص بالا استفاده کنید. هر چه شراب خالص تر باشد، ماندگاری عطر بیشتر می شود و رایحه آن تغییر نمی کند.

مرحله پنجم در ساخت عطر مخلوط کردن همه مواد در ظرفی است. در این مرحله ظرف را با مواد با قدرت زیاد تکان می دهیم تا الکل و روغن و آب داخل ظرف به خوبی مخلوط شوند.

مرحله آخر عطرسازی این است که مواد جمع شده در ظرف را فیلتر کرده و با قیف به ظرف دیگری منتقل کنید. پس از انتقال مواد، درب ظرف را محکم ببندید و سپس در جای خشک و خنک و دور از نور خورشید و در محیطی بدون رطوبت نگهداری کنید. برای داشتن عطر ماندگار باید آن را در محیطی خنک نگهداری کنید زیرا در غیر این صورت اجزای داخلی عطر با یکدیگر واکنش داده و بوی نامطبوعی تولید می کنند.