کلیه یکی از اعضای داخلی بدن است که برای دفع مواد زائد و حفظ تعادل الکترولیت های خون بسیار مهم است. همچنین می تواند هورمون های مهمی تولید کند. ساختمان کلیه ها به شکل دو اندام لوبیایی شکل است که هر کدام به اندازه یک مشت در دو طرف ستون فقرات و در انتهای قفسه سینه قرار دارند. یک کلیه سالم تقریباً نیم لیتر خون را در دقیقه فیلتر می کند و از مواد زائد و آب اضافی برای تولید ادرار استفاده می کند. در این مقاله رژیم غفاری می خواهد شما را با بیماری های کلیوی و سنگ کلیه آشنا کند; و برای پاسخ کامل به این سوال که سنگ کلیه چیست؟ پس تا پایان این مقاله دکتر کیوان آقامحمدپور اهمیت کلیه ها با ما همراه باشید


کلیه‌ها مواد زائد و آب اضافی را از بدن دفع می‌کنند کلیه‌های شما همچنین اسیدهایی را که سلول‌ها برای حفظ تعادل آب، املاح و مواد معدنی خون مانند سدیم، کلسیم، فسفر و پتاسیم تولید می‌کنند، حذف می‌کنند. بدون این تعادل، اعصاب، ماهیچه‌ها و سایر بافت‌ها ممکن است به درستی کار نکنند.

کلیه ها از حدود یک میلیون واحد فیلتر کننده به نام نفرین تشکیل شده اند که هر کدام حاوی فیلتری به نام گلومرول و یک لوله است. نفرون ها عملکرد دو مرحله ای دارند، یعنی در یک مرحله گلومرول ها خون را تمیز می کنند و در مرحله دیگر لوله ها مواد خونی لازم را برمی گردانند و سایر مواد اضافی را خارج می کنند. خون در داخل هر نفرون جریان دارد و به شبکه ای از مویرگ های کوچک به نام گلومرول می رسد. گلومرول ها مولکول های کوچک، مواد و مایعات اضافی را که عمدتاً شامل آب است، عبور می دهند و این مواد وارد لوله می شوند. مولکول های بزرگتر مانند پروتئین ها و سلول های خونی در رگ های خونی باقی می مانند و نمی توانند از آن عبور کنند.

آیا می دانید سنگ کلیه چقدر شایع است؟ سالانه بیش از نیم میلیون نفر برای مشکلات سنگ کلیه به اورژانس مراجعه می کنند. تخمین زده می شود که از هر ده نفر یک نفر در طول زندگی خود نارسایی کلیه را تجربه می کند. اما علت کلیه چیست؟ شیوع سنگ کلیه در ایالات متحده از 3.8 درصد در اواخر دهه 1970 به 8.8 درصد در اواخر دهه 2000 افزایش یافت. شیوع سنگ کلیه در سال 2013-2014 10 درصد بوده است. خطر ابتلا به سنگ کلیه در مردان حدود 11 درصد و در زنان 9 درصد است. برخی بیماری ها مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. پس اگر می خواهید بدانید سنگ کلیه چه علائمی دارد و سنگ کلیه را درمان می کند با ما همراه باشید.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه ماده سختی است که از مواد شیمیایی موجود در ادرار ساخته می شود. چهار نوع سنگ کلیه وجود دارد: اگزالات کلسیم، اسید اوریک، استروویت و سیستین. سنگ کلیه را می توان با لنفوم، کیست تخمدان، کیست زیر جلدی یا کیست آدرنال درمان کرد. علائم شایع عبارتند از کمردرد، خون در ادرار، حالت تهوع، استفراغ، تب و لرز، یا ادراری که بو یا کدر به نظر می رسد.

سیب حاوی مواد محلول مختلف است. کریستال ها زمانی تشکیل می شوند که مواد زائد زیادی در ادرار وجود داشته باشد. کریستال ها عناصر دیگر را جذب می کنند و مواد جامدی را تشکیل می دهند که بزرگ می شوند و سنگ تشکیل نمی دهند مگر اینکه از طریق ادرار دفع شوند. به طور معمول، این مواد شیمیایی توسط شیمیدان اصلی بدن یعنی کلیه ها از طریق ادرار دفع می شوند. در بیشتر افراد وقتی مایع کافی در ادرار وجود دارد، این مواد زائد یا سایر مواد شیمیایی موجود در ادرار تشکیل سنگ نمی‌دهند. مواد شیمیایی سنگ ساز شامل کلسیم، اگزالات، اورات، سیستین، گزانتین و فسفات است.

پس از تشکیل، سنگ می تواند در کلیه باقی بماند یا از حالب عبور کند. گاهی اوقات سنگ های کوچک در ادرار بدون ایجاد درد زیادی از بدن عبور می کنند. اما سنگ های بی حرکت می توانند باعث درد شدید در کلیه ها، حالب، مثانه یا مجرای ادرار شوند. باعث درد می شود.

علائم سنگ کلیه چیست؟

برخی از سنگ های کلیه به اندازه دانه های ماسه کوچک هستند برخی دیگر سنگی شکل هستند برخی به اندازه توپ گلف هستند! به عنوان یک قاعده کلی، هر چه سنگ بزرگتر باشد، علائم شدیدتر است

علائم ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

درد شدید در دو طرف کمر

درد شکمی که از بین نمی رود.

من خونریزی در ادرار دارم

حالت تهوع یا استفراغ

سن

ادراری که بوی بد می دهد یا کدر به نظر می رسد

سنگ های کلیه زمانی که تحریک یا مسدود می شوند شروع به درد می کنند. این عمل به سرعت به درد شدید تبدیل می شود. در بیشتر موارد، سنگ کلیه بدون آسیب عبور می کند، اما معمولا بدون درد نیست. داروهای مسکن ممکن است تنها درمان سنگ های کوچک باشد. اما در بیشتر موارد ممکن است درمان دیگری لازم باشد، مخصوصاً برای آن دسته از سنگ هایی که باعث علائم مداوم یا سایر عوارض می شوند، باید با پزشک مشورت شود. حتی در موارد شدید، ممکن است نیاز به مداخله جراحی باشد.

علت سنگ کلیه چیست؟

دلایل احتمالی عبارتند از نوشیدن آب کم، ورزش (زیاد یا کم)، چاقی، جراحی کاهش وزن، یا خوردن غذاهای حاوی نمک یا شکر. در برخی افراد، عفونت و سابقه خانوادگی ممکن است مهم باشد. مصرف بیش از حد فروکتوز با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط است. فروکتوز در شکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا یافت می شود.

انواع سنگ کلیه چیست؟

چهار نوع سنگ اصلی وجود دارد:

اگزالات کلسیم - این شایع ترین نوع سنگ کلیه است که با اگزالات کلسیم در ادرار تشکیل می شود. علاوه بر مصرف کافی کلسیم و مایعات، شرایط دیگری نیز می تواند در شکل گیری آنها نقش داشته باشد.

اسید اوریک: این سنگ یکی دیگر از انواع رایج سنگ کلیه است. غذاهایی مانند گوشت اندام و صدف حاوی غلظت بالایی از یک ترکیب شیمیایی طبیعی به نام پورین هستند. مصرف زیاد پورین منجر به افزایش تولید سدیم اورات می شود که می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. تشکیل این نوع سنگ ها معمولا در خانواده ها دیده می شود.

استروویت: این سنگ ها نادر هستند و باعث عفونت ادراری و عفونت های دستگاه ادراری فوقانی می شوند.

سیستین: این سنگ ها نادر هستند و معمولاً به دلیل ارثی بودن در خانواده ها دیده می شوند.

تشخیص سنگ کلیه

تشخیص سنگ کلیه با شرح حال، معاینه فیزیکی و آزمایشات تصویربرداری آغاز می شود. پزشکان باید اندازه و شکل دقیق سنگ کلیه را بدانند. این را می توان با یک سی تی اسکن با وضوح بالا از کلیه تا مثانه، یا یک عکس اشعه ایکس (به نام "اشعه ایکس CUB") که اندازه، نوع و محل سنگ را نشان می دهد، انجام می شود. اشعه ایکس KUB اغلب توسط جراحان برای تعیین اینکه آیا سنگ برای درمان موج شوک مناسب است یا خیر استفاده می شود.

دوم، پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که چگونه سنگ شما را خارج کند. سلامت کلیه شما از طریق آزمایش خون و ادرار ارزیابی می شود. سلامت کلی بدن و اندازه و محل سنگ باید در نظر گرفته شود.

پزشک شما سعی می کند علت سنگ را پیدا کند. پس از برداشتن سنگ از بدن، پزشک خون شما را از نظر کلسیم، فسفر و اسید اوریک آزمایش می کند. همچنین، ممکن است پزشک از شما بخواهد که ادرار خود را به مدت 24 ساعت ذخیره کنید تا کلسیم و اسید اوریک را بررسی کنید و سپس آزمایش ادرار انجام دهید.

اگر فکر کنم سنگ کلیه دارم چه کار کنم؟

در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. ممکن است از شما خواسته شود که مایعات اضافی بنوشید تا سنگ ها از ادرار شما خارج شوند. اگر برایتان مشکل است که ادرار کنید و هنوز تکه سنگی از بین رفته است، آن را نزد پزشک ببرید. یا ممکن است برای برداشتن سنگ نیاز به جراحی داشته باشد.

چرا پزشکان محتویات سنگ کلیه را بررسی می کنند؟

چهار نوع سنگ وجود دارد. آزمایش سنگ می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا این اتفاق می افتد و چگونه خطر تشکیل سنگ را کاهش دهید و در نتیجه سنگ های کلیوی بیشتری را درمان کنید. رایج ترین نوع سنگ حاوی کلسیم است. کلسیم جزء طبیعی یک رژیم غذایی سالم است. کلیه ها معمولا کلسیم اضافی را که بدن به آن نیاز ندارد، از بین می برند. اکثر افراد مبتلا به سنگ، کلسیم زیادی را حفظ می کنند. این کلسیم با مواد زائد مانند اگزالات ترکیب می شود و سنگ تشکیل می دهد. محبوب ترین ترکیب اگزالات کلسیم است.

انواع کمتر رایج سنگ ها شامل سنگ های عفونی حاوی منیزیم و آمونیاک به نام سنگ های استروویت و سنگ های متشکل از کریستال های اورات مونوسدیم به نام سنگ های اسید اوریک است که ممکن است با چاقی و عوامل غذایی مرتبط باشد. نادرترین نوع سنگ، سنگ سیستین است که معمولا در خانواده ها دیده می شود.

تولید - محصول

سنگ کلیه خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را افزایش می دهد. اگر سنگ دارید، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد آنها هستید. کسانی که یک سنگ ایجاد می کنند، حدود 50 درصد خطر ابتلا به سنگ دیگری را در 5 تا 7 سال آینده دارند.

حفاظت

نوشیدن مایعات به ادرار شما کمک می کند مواد زائد کمتری داشته باشد. ادرار تیره قوی تر است، بنابراین اگر به آن عادت دارید ادرار شما باید بسیار زرد روشن و شفاف باشد. بیشتر آبی که می نوشید باید آب باشد. بیشتر مردم نباید بیش از 12 لیوان آب در روز بنوشند. از یک متخصص بهداشتی بپرسید که چقدر آب برای شما مناسب است. آب بهتر از نوشابه، نوشیدنی های ورزشی یا قهوه/چای است. اگر ورزش می کنید یا بیرون از خانه در گرما هستید، آب بیشتری بنوشید. شکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا باید به بخش های کوچک در رژیم غذایی محدود شود. در این مقاله درباره اهمیت نوشیدن آب در بدن بیشتر بخوانید.

میوه ها و سبزیجات بیشتری بخورید که اسید اوریک را کاهش می دهند. وقتی ادرار کمتر اسیدی باشد، احتمال تشکیل سنگ کمتر است. پروتئین حیوانی ادراری اسیدی تر تولید می کند و می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.

می توانید نمک اضافی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. مضرات نمک بی شمار است، اما کدام غذاها بیشترین نمک را دارند؟ چیپس سیب زمینی شور و سیب زمینی سرخ کرده اولین افکاری هستند که به ذهنتان خطور می کند. بنابراین، این مواد باید به ندرت خورده شوند. غذاهای خوشمزه دیگری نیز وجود دارد: گوشت و ساندویچ، سوپ های کنسرو شده، غذاهای آماده و حتی نوشیدنی های رژیمی!