شایع ترین علائم ساییدگی لگن و ران درد در ناحیه اطراف مفصل ران است. چنین دردهایی معمولاً تدریجی هستند و با گذشت زمان بدتر می شوند.


آرتروز مفصل ران و مفصل ران یکی از شایع ترین بیماری های مفصلی در افراد بالای 40 سال است که به دلیل ساییدگی و پارگی مفصل ران ایجاد می شود. ساییدگی غضروف باعث ساییده شدن استخوان ها به یکدیگر و علائم دردناکی مانند درد در ناحیه کشاله ران، احساس خشکی و سفتی در لگن و ... می شود.

آیا تا به حال از درد و سفتی در لگن یا مفاصل لگن خود رنج برده اید؟ اگر متوجه شده اید، این نوع دردها در هنگام صبح و هنگام نشستن و استراحت بدتر می شوند. اگر شما از جمله کسانی هستید که برای کاهش درد از داروها و داروهای زیادی استفاده می‌کردید. اما شما موفقیت چندانی کسب نکرده اید. شما باید در اسرع وقت به یک جراح ارتوپد با تجربه و ماهر در شهر خود مراجعه کنید. با توجه به شیوع این بیماری، در این مقاله به علائم آرتریت لگن و لگن و علائم این بیماری رایج پرداخته ایم.

علائم آرتریت در لگن و ران چیست؟

استئوآرتریت لگن و ران یک بیماری پیشرونده و تحلیل برنده است که در اثر ساییدگی و پارگی مفاصل ایجاد می شود. هر استخوان از دو استخوان برای سهولت حرکت تشکیل شده است. برای تسهیل حرکت استخوان ها، بین دو استخوان غضروف وجود دارد. با افزایش سن یا آسیب یا آسیب به غضروف، مفاصل نیز آسیب دیده و آسیب می بینند.

آرتروز مفصل ران و ران مربوط به ساییدگی مفصل ران است که به مرور زمان منجر به نازک شدن لایه غضروفی و ​​تغییر نوع غضروف می شود. در ابتدای بروز، آرتریت مفصل ران هیچ علامتی بر جای نمی گذارد، اما به مرور زمان لایه غضروفی بین مفصل ران نازک می شود. علائم بیمار نیز آشکارتر است. در زیر شایع ترین علائم آترواسکلروز لگن و ران آورده شده است:

خشکی و ناراحتی شدید در سینه ها و باسن

افزایش درد و ناراحتی در ران ها و پاها هنگام بیدار شدن از خواب.

بهبود علائم هیپ و سابقه آترواسکلروز در حین فعالیت بدنی

شنیدن صداهای غیر طبیعی در لگن و لب ها

این علائم ذکر شده مربوط به لحظه ای است که فقط لایه غضروفی بین مفاصل ران نازک می شود. اما زمانی که لایه غضروفی کاملاً از بین رفته و دو استخوان به سمت یکدیگر حرکت کنند; بنابراین علائم آرتریت لگن و ران با هم جمع می شوند که شایع ترین علائم آن عبارتند از:

انعطاف پذیری مفاصل بسیار ضعیف است و بیمار نمی تواند خم شود، صاف شود یا بچرخد.

احساس خشکی و درد شدید در ناحیه ساق پا و زانو

با پیشرفت بیماری، دامنه حرکتی بیمار کاهش می یابد و عضلات ضعیف می شوند. از این رو بیمار هنگام راه رفتن می لنگد.

در برخی موارد، طول مچ پا ممکن است کوتاهتر از سایر پاها باشد

استراحت و نشستن درد را تسکین نمی دهد.

بیمار در نشستن، راه رفتن و بالا رفتن، سوار و پیاده شدن از ماشین مشکل دارد، به عبارت دیگر این بیماری می تواند فعالیت های روزانه بیمار را تحت تاثیر قرار دهد.

مراحل سایش مفصل ران و علائم آن

ایجاد بیماری آرتریت و بروز علائم حاد ذکر شده در آن چندین سال طول می کشد و در چند مرحله صورت می گیرد. به همین دلیل، درمان آن کمی دشوار است; زیرا علائم تا مرحله پیشرفته ظاهر نمی شوند.

مراحل پیشرونده آرتریت هیپ به سه مرحله کلی تقسیم می شود که شامل مراحل زیر می شود:

مرحله 1 - شروع به پوشیدن بریس کنید

با افزایش سن یا آسیب به مفصل ران، قطعات کوچکی از برجستگی های استخوانی به نام استئوفیت در ناحیه مفصل ران رشد می کنند و این قطعات استخوان باعث آسیب جزئی به غضروف مفصل می شوند.

در برخی موارد بیمار در این مرحله از درد خفیفی در ناحیه کشاله ران رنج می برد که با فعالیت بدنی بدتر می شود.

فاز 2 - متوسط

در این مرحله از بیماری، علائم ساییدگی مفصل ران با اشعه ایکس و سایر روش های تصویربرداری از مفصل ران مشخص می شود.

در این مرحله، فضای بین استخوان ها هنوز طبیعی به نظر می رسد، اما در جایی که استخوان ها و بافت ها به هم می رسند، شروع به سخت شدن می کنند. با سخت شدن بافت، استخوان ها را ضخیم می کند.

لایه نازکی از استخوان نیز در زیر غضروف مفصل ایجاد می شود. ممکن است فرد دچار سفتی یا درد مفاصل شود. می تواند در اطراف مفصل ران ناراحت کننده باشد، به خصوص پس از اینکه فرد برای مدت طولانی نشسته است.

مرحله 3 مرحله حاد است.

مرحله حاد ساییدگی و پارگی لگن که پس از چندین سال رخ می دهد. در این مرحله آسیب به غضروف پیشرفت می کند و فضای بین استخوان ها کاهش می یابد. با کمک اشعه ایکس، از دست دادن غضروف به طور کامل قابل مشاهده است.

در این مرحله، اولین علائم آرتریت به طور کامل ظاهر می شود و ممکن است هنگام انجام فعالیت های روزانه مانند دویدن، راه رفتن، زانو زدن و خم شدن، درد و ناراحتی ایجاد شود.

آیا تنها با شناسایی علائم ساییدگی مفصل ران می توان این بیماری را تشخیص داد؟

اگرچه اولین و موثرترین راه برای تشخیص بیماری، بررسی علائم ساییدگی مفصل است، اما قطعی ترین شکل تشخیص نیست و جراح ارتوپد در نهایت از تکنیک های تصویربرداری مانند اشعه ایکس برای تشخیص دقیق استفاده می کند. .

برای تشخیص ساییدگی مفصل ران، پزشک ابتدا در مورد علائم بیماری با شما صحبت می کند و از شما در مورد زمان و شدت آن می پرسد.

قدم بعدی در تشخیص این بیماری و قطعا همه بیماری ها انجام معاینه پزشکی است. دکتر از شما می خواهد که راه رفتن را شروع کنید یا پاهای خود را خم و راست کنید. برای تعیین شدت درد و محدودیت در دامنه حرکت.

مرحله نهایی و قطعی در تشخیص عارضه آرتریت هیپ، بررسی تصاویر اشعه ایکس از لگن بیمار است. اگر تصاویر اشعه ایکس به پزشک کمکی نکرد، از روش های اسکن سی تی و ام آر آی استفاده می شود. برای درمان آرتروز با دکتر مهرداد منصوری تماس بگیرید.