در حال حاضر استقرار پهپاد ها یکی از مهم ترین موضوعات مرتبط با کشاورزی است. آفات و بیماری های موجود در محصولات در صورت عدم درمان صحیح و به موقع می تواند منجر به کاهش تولید محصول شده و در ابتدا آسیب به کشاورزان و در درازمدت آسیب جدی به عرضه مواد غذایی وارد کند. این در حالی است که در سال‌های اخیر روش‌های سمپاشی از جمله سمپاشی هوایی توسط پهپادها در نتیجه مزایایی که در توسعه کشاورزی دارند، مورد استقبال قرار گرفته و نیاز به استفاده از این فناوری در مزارع افزایش یافته است. خورشید طلوع می کند

انواع کلی سم با سم پاشی:

سموم بیولوژیکی:

سموم بیولوژیکی که سموم طبیعی هستند برای کنترل آفات و بیماری های گیاهی تولید می شوند و با انواع شرایط محیطی سازگاری دارند. باکتری های به کار رفته در آن قادر به تولید انواع آنتی بیوتیک ها یا برقراری ارتباط بیولوژیکی و کنترل بسیاری از آفات و بیماری های گیاهی، بهبود تولید آنتی اکسیدان های عامل استرس، تولید هورمون های گیاهی، تحریک رشد ریشه و بهبود جذب هستند. مواد مغذی لازم است.

سموم سیستمیک:

ویژگی مهم پهپاد سمپاش این است که وقتی روی سطح گیاه قرار می گیرند یا روی زمین قرار می گیرند و از ریشه جدا می شوند، به سرعت وارد گیاه شده و به تمام اندام های آن سرایت می کنند و حشرات داخل و خارج گیاه را می خورند. تخریب


طبقه بندی اسپری ها بر اساس نوع استفاده:

به طور کلی سمپاش ها بر اساس کاربرد در محصولات کشاورزی و باغی مورد استفاده قرار می گیرند و به همین دلیل سمپاش های رایج در ایران را می توان به محصولات کشاورزی و باغی به شرح زیر تقسیم بندی کرد.

دستگاه های سمپاشی کشاورزی

اسپری پشتی خودروسازان

سمپاش پشت میکرونر

سمپاش پشت تراکتور بوم

سمپاش توربین کشاورزی

لحن سمپاش

یک پمپ عقب ساده

سمپاش کتاب عقب بازو

سمپاش موتوری لنس عقب

سمپاش فارگونی 100 لیتر

پر سمپاش

باغ توربین

لازم به ذکر است که با توسعه سمپاشی هوایی مانند سمپاشی هواپیمای بدون سرنشین، اغلب می توان این روش را با روش های سنتی جایگزین کرد تا هم سرعت و هم کیفیت فرآیند سمپاشی افزایش یابد. به عبارت دیگر سمپاشی با پهپاد می تواند بهره وری صنعت کشاورزی را در مقیاس کوچک و بزرگ افزایش دهد.

مزایای سمپاشی با پهپاد:

سرعت اسپری

هواپیماهای بدون سرنشین نقش موثری در مدیریت زمان و تسهیل عملیات دارند. به عنوان مثال در 10 تا 15 دقیقه می توان یک هکتار از زمین های زیر کشت را با استفاده از پهپاد سمپاشی کرد که به دلیل سرعت بالای شلیک پهپاد در صورت شلیک از هوا می توان روزانه 30 تا 40 هکتار را سمپاشی کرد. در صورت سمپاشی با تراکتور می توان در روز حداکثر در سطح 10 تا 15 هکتار سمپاشی کرد.

مدیریت مصرف سموم

استفاده از روش سمپاشی پهپادی با استفاده از سموم کشاورزی می تواند مصرف سموم را تا 30 درصد کاهش دهد که از نظر حفظ محیط زیست و کاهش هزینه های تولید بسیار حائز اهمیت است.

مدیریت مصرف آب

با توجه به بحث تنش آبی و کم آبی در فلات ایران، پهپادهای اسپرینکلر می توانند در مصرف آب صرفه جویی کنند (کاهش مصرف آب بین 80 تا 90 درصد). مثلاً برای سمپاشی یک هکتار زمین با تراکتور 200-400 لیتر آب لازم است، اما سمپاشی با پهپاد فقط می تواند 10 لیتر آب در هر هکتار سمپاشی کند.

بهره وری بالا در شرایط مختلف

در صورتی که زمین کشاورزی در اثر بارندگی شدید خیس و گل آلود شود و ورود تراکتور و سمپاش به داخل زمین کشاورزی غیرممکن باشد، اما سمپاشی مزرعه لازم و ضروری باشد، پهپادها می توانند وارد این مزارع شده و سمپاشی کنند. همچنین در زمین های ناهموار و شیب دار که حمل ادوات کشاورزی با مشکل مواجه است می توان از امکان سم پاشی پهپاد استفاده کرد.

وقتی چرخ ماشین‌های کشاورزی به مزرعه می‌رود، قسمت زیادی از محصول در اثر خرد کردن و له کردن از بین می‌رود و در نتیجه ماشین‌ها نمی‌توانند وارد مزرعه شوند و از خرد شدن و خرد شدن محصولات جلوگیری می‌کنند. در درازمدت باعث تلفات کم و در برداشت محصول بالا می‌شود.

دقت و یکنواختی سمپاشی

دقت و یکنواختی سمپاشی از دیگر مزایای سمپاشی با پهباد می باشد. همچنین می توان این کار را با پاشش پهپاد انجام داد که میزان سم حمل شده توسط باد را کاهش می دهد. زیرا پهپادها فشار باد کمتری دارند و باد سمی را کاهش می دهند. پهپادها مجهز به سیستم تشخیص موانع هوشمند برای جلوگیری از برخورد با اجسام در دید کم و تنظیم ارتفاع هستند و در نتیجه قابلیت سمپاشی در شب را دارند.

کاهش نیروی کار

پهپادها استفاده از نیروی کار و هزینه ها را در این بخش کاهش می دهند.

معایب پاشش پهپاد:

شارژ مجدد لازم است

پهپادها در نهایت می توانند تقریباً 3 تا 4 هکتار از زمین را در هر پرواز اسپری کنند و سپس برای آماده شدن برای بارگیری مجدد به نقطه شروع بازگردند. این مشکل به راحتی با حمل باتری های اضافی قابل حل است. به این ترتیب باتری استفاده شده شارژ می شود و این باتری تا زمانی که بقیه باتری ها کار خود را انجام دهند تخلیه می شود.

هزینه خرید دستگاه بالاست

یکی دیگر از معایب پهپادها هزینه بالای خرید است. سمپاشی که می توان برای حل این مشکل اجاره داد، برای کشاورز به صرفه است. اگر این دستگاه را برای سمپاشی اجاره کنید هزینه آن بسیار کمتر از نیروی انسانی خواهد بود.

وابستگی به شرایط آب و هوایی

برخلاف هواپیماها، پهپادها به شرایط آب و هوایی بسیار حساس هستند. به عنوان مثال، اگر باد شدید یا هوای بارانی وجود داشته باشد، نمی توان از هواپیماهای بدون سرنشین برای سمپاشی زمین های کشاورزی استفاده کرد.