یو پی اس وسیله ای به نام منبع تغذیه بدون وقفه است که اجزای اصلی آن یکسو کننده، باتری و اینورتر به شرح زیر است.

یو پی اس کار میکنه

اجزای یو پی اس می تواند تا زمانی که منبع تغذیه اصلی متصل باشد، برق یک یا چند دستگاه را تامین کند. این دستگاه همچنین از آسیب های الکتریکی محافظت می کند. یک یو پی اس مانند یک ژنراتور کار می کند، اگرچه توان مورد نیاز را با عملکرد متفاوتی فراهم می کند.


شما می توانید این دستگاه را در هر مکانی اعم از خانه، محل کار یا سازمان در انواع مختلف مشاهده کنید. این دستگاه قدرت تامین برق اضطراری رایانه ها، مراکز داده و ابر رایانه ها را با انرژی ذخیره شده در باتری دارد. UPS معمولاً در جاهایی استفاده می شود که ممکن است مشکلات قطع برق رخ دهد، اما نباید قطعی وجود داشته باشد.

با این حال، زمان اتصال برای برخی از UPS ها می تواند چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد، که در مقایسه با یک قطع برق بزرگ ناچیز است.

قطعات یو پی اس

یک یو پی اس از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام عملکرد خاصی را انجام می دهند و وظیفه خاصی را انجام می دهند. اگر فقط یکی از این اجزا از کار بیفتد، کل سیستم UPS از کار می افتد و UPS اساساً خاموش می شود.

بد نیست به عنوان یک کاربر از عملکرد هر قطعه و اهمیت یو پی اس مطلع شوید. این دانش و آگاهی به شما کمک می کند تا در صورت خراب شدن یکی از آنها مشکل را شناسایی کرده و اقدامات مناسبی را برای اصلاح آن انجام دهید. در ادامه می خواهیم ویژگی های اصلی یو پی اس را ببینیم.

اجزای اصلی یک یو پی اس عبارتند از:

- تعمیر

- باتری

- اینورتر یا مبدل

ذخیره انرژی یا باتری یو پی اس

باتری وسیله ای الکتروشیمیایی است که انرژی را در یک زمان برای استفاده در زمان دیگر ذخیره می کند. باتری ها در اندازه ها و شکل های مختلفی وجود دارند. باتری یو پی اس را می توان برای چند ثانیه، دقیقه یا ساعت به اینورتر متصل کرد.

سلول ها یا بلوک های متحرک در یک باتری ولتاژ خروجی و همان جریان را به صورت سری دریافت می کنند که ولتاژ سلول یا بلوک افزایش می یابد. باتری های سیستم یو پی اس ترکیبی از باتری های سری موازی هستند که ولتاژهایی را از چند آمپر تا چند هزار آمپر حمل می کنند. در یو پی اس باتری تنها عضوی است که قدرت ذخیره برق را دارد و در نهایت با قطع برق شهر عملیات برق رسانی به تجهیزات را انجام می دهد. اندازه باتری در یک سیستم نشان دهنده کارایی و عملکرد آن سیستم در شرایط قطع برق است.

یکسو کننده یا تنظیم کننده در یو پی اس

یکسو کننده وسیله ای الکتریکی است که برای تبدیل جریان متناوب یا جریان متناوب به جریان مستقیم یا جریان مستقیم استفاده می شود که تنها یک جریان از آن عبور می کند. نمونه ای از یکسو کننده باتری، نوعی است که جریان مستقیم تولید می کند.

با این حال، شکل استاندارد برق در پریزهای برق، جریان متناوب است، بنابراین دیودهای موجود در یکسو کننده ها برای تبدیل AC به DC مورد نیاز است. هنگام استفاده از برق متناوب، یو پی اس باتری را شارژ می کند و این شارژ مستقیما انجام می شود. فرآیند تبدیل جریان مستقیم به جریان مستقیم با استفاده از اجزای اصلی یکسوساز که از دیودها و خازن ها تشکیل شده است انجام می شود.

اینورتر یا اینورتر در یو پی اس

در واقع در مواردی که نیاز به انرژی است مبدل و منبع برق اضطراری می توانند برق مورد نیاز را تامین کنند و در بسیاری از موارد به دلیل شباهت عملکرد این دو دستگاه با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند.

همانطور که گفته شد، یو پی اس یک دستگاه پیچیده است که با عملکردهای زیادی کار می کند. همچنین در یو پی اس از اینورتر یا اینورتر برای تبدیل برق مستقیم به برق متناوب به عنوان یکی از اجزای اصلی یو پی اس استفاده می شود.

به طور کلی می توان اینورتر را دستگاهی دانست که از باتری به عنوان منبع جریان مستقیم یا مولد انرژی خورشیدی استفاده می کند و آن را به منبع جریان متناوب مناسب برای لوازم خانگی تبدیل می کند. اینورتر و یکسو کننده برعکس عمل می کنند.

سایر اجزای دستگاه یو پی اس

بسته به اندازه و نوع یو پی اس بهراد، اجزای متداول زیادی وجود دارد که می توان آنها را گنجاند، به عنوان مثال فن یا خازن.


علاوه بر این، ویژگی هایی مانند یک بای پس تعمیر خارجی، یک سرکوبگر ولتاژ گذرا (TVSS)، یک پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP) وجود دارد که به UPS اجازه می دهد تا بارها را بدون وقفه حذف یا جایگزین کند و سیستم ارتباطی را نظارت کند.

سوئیچ استاتیک

یک یو پی اس آنلاین دارای مدار داخلی است که اولین خط دفاعی در صورت از کار افتادن سیستم یو پی اس شما است. در صورت خرابی سیستم، یو پی اس استاتیک باید به طور خودکار مدار را ببندد و به برق ورودی اطراف یکسو کننده ها، باتری ها و اینورترها اجازه دهد تا انرژی مصرف شده را مستقیماً به بار خود هدایت کند. اگرچه این یک شرط نیست، اما به سیستم شما اجازه می دهد حتی اگر اجزای داخلی UPS به درستی کار نمی کنند به کار خود ادامه دهد.

سیم برق

برای یو پی اس های کوچک، کابل های برق مشکل اصلی نیستند. اما برای یو پی اس های صنعتی و بزرگ، سیم برق یکی از مهم ترین و ضروری ترین مسائل محسوب می شود. یو پی اس های با ظرفیت بالا معمولا از کابل های برق با دو شاخه استفاده می کنند.

به طور معمول، دوشاخه های قفل پیچشی برای پریزهای پریز UPS با ظرفیت بالا استفاده می شود. این بدان معناست که هنگام بازگشت آنها قفل هستند و دیگر نمی توانید دو شعبه را ترک کنید.

در ایران و کمیته بین المللی استانداردهای الکترونیکی از نتایج IEC-320 استفاده می شود. این پریزها کوچک و کارآمد هستند.

پاسخ ها

منظور از خروجی یو پی اس سوکت های روی یو پی اس و دستگاه های مختلف متصل به این سوکت ها است.

تعداد پریزها در پریز UPS. این عمدتا به هزینه و قدرت یو پی اس بستگی دارد. بنابراین، اگر به خروجی بیشتری نیاز دارید، از یک یو پی اس با ظرفیت بالاتر استفاده کنید.

یو پی اس های کوچک معمولا پریزهای کوچکی دارند. لوازم جانبی زیادی در کامپیوتر استفاده می شود.

نیازی نیست تمام دستگاه های کامپیوتری مانند پرینتر، پرینتر و غیره را به UPS متصل کنید. با این حال، اگر نیاز به استفاده از این دستگاه ها دارید، بهتر از UPS هستند.

برای چاپگرها از یو پی اس استفاده کنید. این نوع یو پی اس فقط برای پرینترهای لیزری استفاده می شود. اتصال دستگاه های غیر ضروری باعث کاهش قدرت IAS ها می شود.

و نکته آخر

یو پی اس ها دستگاه های پیچیده ای هستند که برای انجام وظایف خود به عملکردها و اجزای حیاتی نیاز دارند و در تامین برق دستگاه های الکترونیکی حساس مشکلی نخواهند داشت.

بدون سرویس و نگهداری UPS، اجزای کلیدی UPS کار نخواهند کرد. انجام خدمات منظم یو پی اس با دقت و به موقع توسط متخصص می تواند خطر خرابی را کاهش دهد. اگر اطلاعات مفیدی در مورد اجزای کلیدی سیستم یو پی اس خود دارید، می توانید این تعمیر و نگهداری و خدمات را با دانش بیشتری انجام دهید.