تحصیل در ترکیه در سال 2024 چگونه خواهد بود؟ حدود 0 تا 100 تحصیل در ترکیه مدارک لازم و هزینه های تحصیل در ترکیه در این صفحه از سایت Letsgo Uni با شما هستیم.

خوب است بدانید که یادگیری زبان ترکی در کلاس ها و سطوح مختلف در چند سال اخیر در بین ایرانیان رواج پیدا کرده است. علاوه بر اعتبار مدارک فارغ التحصیلی صادر شده توسط دانشگاه های ترکیه، شرایط درخواست و تحصیل در ترکیه برای ایرانیان نسبت به سایر کشورهای دنیا راحت تر است.

شرایط تحصیل در ترکیه 2024 (مهاجرت تحصیلی به ترکیه) را در صفحه Let's Go Uni دریافت کنید.

تحصیل در ترکیه

ترکیه در سال های اخیر با ارتقای سیستم آموزشی خود در سطوح بالاتر به یکی از اهداف مهاجرت تحصیلی ایران تبدیل شده است. بسیاری از برنامه های آموزشی مختلف طراحی شده در دانشگاه های ترکیه امکان ادامه تحصیل در این کشور همسایه را برای تمامی رشته ها و در تمامی مقاطع فراهم کرده است.

شما می توانید از بین بیش از 100 دانشگاه دولتی و خصوصی ترکیه رشته مورد علاقه خود را انتخاب کرده و برای دانشگاه مورد نظر خود در ترکیه اقدام کنید. برای اطلاع از بهترین دانشگاه های ترکیه کلیک کنید.

در مرحله بعد باید مدارک لازم برای درخواست دانشگاه مورد نظر خود را تکمیل کنید، ابتدا به سایت دانشگاه مراجعه کنید، سپس برای دریافت درخواست و مشاوره تحصیلی به سایت Letsguioni مراجعه کنید. همچنین می توانید پاسخ بسیاری از سوالات در مورد استفاده از زبان ترکی را در قسمت مجله Letsgo Uni و بخش سوالات متداول بیابید.

لطفا توجه داشته باشید که به دلیل حساسیت سن و سطح تحصیلات، شرایط تحصیل در ترکیه برای هر سن و مقطعی متفاوت است. همچنین باید به تاریخ و ساعت ارسال مدارک به دانشگاه های ترکیه توجه کنید. معمولاً این تاریخ برای دانشجویان مقطع کارشناسی 11 آگوست، 11 ژوئن و 11 دسامبر برای سایر مقاطع تحصیلی و داوطلبانی است که واقعاً در ترکیه تحصیل می کنند. تا این زمان می توانید مدارک را ارسال کنید. پر کنید و ارسال کنید.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی زبان ترکی در تمامی مقاطع و رشته های تحصیلی شامل مدارک تحصیلی گذشته، انگیزه نامه، گواهی تمکن مالی و رسید هزینه ثبت نام زبان ترکی می باشد.

تحصیل صد در صد در ترکیه

هزینه زندگی و تحصیل در ترکیه به طور قابل توجهی کمتر از سایر کشورهای مهاجر پذیر است. برخی از معتبرترین و مشهورترین دانشگاه های جهان در شهرهای این کشور مانند استانبول و آنکارا کمپ های خود را برپا کرده اند و در بهترین دانشگاه های اروپایی و آمریکایی نزدیک به مرزهای ایران تحصیل می کنند.

بر خلاف قوانین سیستم آموزشی بسیاری از کشورها، برای تحصیل در دانشگاه های این کشور هیچ شرایطی برای نمرات و مدارک خاصی وجود ندارد. احتمالاً به همین دلیل است که دانشجویان بین المللی زیادی در دانشگاه های ترکیه تحصیل می کنند.

بسیاری از متقاضیانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می روند به دلیل خلأهای تحصیلی فرصت های زیادی را از دست می دهند. فاصله تحصیلی در واقع به مدت زمانی اطلاق می شود که از تاریخی که متقاضی آخرین مدرک تحصیلی متقاضی را اخذ کرده است، می گذرد.

در برخی از دانشگاه ها و برخی رشته ها، اگر این مدت بیش از 3 سال و برای سایر دوره ها 5 سال باشد، فرصت ادامه تحصیل در بسیاری از کشورها از دانشجو سلب می شود. اما طبق قوانین سیستم آموزشی این کشور، فاصله تحصیلی و نسبت سنی در دانشگاه های ترکیه مطرح نمی شود.

برخی از دانشگاه های ترکیه در برنامه های انتقال دانشجو به دانشگاه های اروپایی و آمریکایی شرکت کرده اند. داوطلب تحصیل در ترکیه می تواند با گذراندن تعدادی از رشته های تحصیلی در ترکیه در این برنامه ها شرکت کرده و دانشگاه های این کشور را سکوی پرتابی برای دانشگاه های اروپا و آمریکا قرار دهد.

خوابگاه ها و اقامتگاه های چندین دانشگاه این کشور به ویژه شهر آنکارا هزینه های معقولی را برای خدمات و امکانات ارائه شده دریافت می کنند. در این مجالس ناهار به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد تا هزینه های ماهانه آنها کاهش چشمگیری پیدا کند.

هزینه تحصیل پزشکی و سایر علوم وابسته در ایران نسبت به دوره های دانشگاهی این گونه شاخه ها بسیار پایین است و از طرفی مدرک در سایر کشورهای دنیا نیز معتبر است.

برای کدام دانشگاه ترکیه اپلای کنم؟

سیستم آموزش عالی این کشور دانشگاه های ترکیه را به دو گروه اصلی تقسیم کرده است: دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خصوصی. برای ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه باید آزمون های ورودی را پشت سر بگذارید. این آزمون ها بسته به رشته ها و قوانین دانشگاه متفاوت است. تحصیل در دانشگاه های خصوصی نیز مستلزم پرداخت شهریه در طول دوره است.

پذیرش در دانشگاه های دولتی و برخی از دانشگاه های خصوصی مستلزم شرکت در آزمون ورودی و کسب نمرات لازم برای این آزمون است. بسته به نوع دانشگاه و رشته تحصیلی آزمون خاصی ایجاد می شود اما به طور کلی تمامی دانشگاه ها نیاز به نمره آزمون زبان انگلیسی یا ترکی دارند.

دانشگاه های دولتی ترکیه

پذیرش در دانشگاه های دولتی تقریبا رایگان است. فقط مبلغ کمی به عنوان هزینه ثبت نام از متقاضی دریافت می شود. زبان های تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه معمولا ترکی، انگلیسی و گاهی فرانسوی است. انتخاب دانشگاه شما زبان و نوع مدرک شما را تعیین می کند.

به طور معمول، متقاضیان تحصیل در دانشگاه های دولتی باید در آزمون Yös شرکت کنند. اما برخی رشته های خاص مانند علوم پزشکی و برخی رشته های فنی باید در سایر آزمون های بین المللی مانند آزمون GMAT شرکت کنند.

آزمون ورودی دانشگاه های ترکیه، آزمون ملی نیست. تعداد این تکرارها در طول سال به قوانین دانشگاه ها بستگی دارد. برخی از دانشگاه ها تنها یک ورودی در طول سال دارند، در حالی که سایر دانشگاه ها سه بار در سال آزمون ورودی و دانشجویی دارند.

بله تست

به طور کلی دانشگاه های ترکیه یک تا سه بار در سال آزمونی را آماده می کنند که آزمونی برای سنجش توانایی متقاضیان تحصیل در این دانشگاه ها محسوب می شود. آزمون Yös که مخفف عبارت Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı است، از سال 2012 برای پذیرش دانشجویان بین المللی استفاده می شود. قبل از آن، دانشجویان بر اساس رتبه بندی کنکور دولتی در دانشگاه پذیرش می شدند.

SAT-text

آزمون دیگری که مورد توجه دانشگاه های ترکیه قرار گرفته آزمون SAT یا Scholastic Assessment نام دارد که برای جذب دانشجویان بین المللی استفاده می شود. این آزمون زمان کمتری دارد و نمره از 800 محاسبه می شود.این آزمون در 5 حوزه ریاضی، تاریخ آمریکا و جهان، علوم و زیست شناسی، زبان های خارجی و ادبیات انگلیسی از متقاضی آزمون می گیرد.

تست تومور

Tomer محبوب ترین و معتبرترین آزمون زبان ترکی در استانبول محسوب می شود. TOMER مخفف ترکی Ogretim Merkezi به معنی مرکز آموزش زبان ترکی است و به عنوان معیاری برای سنجش سطح زبان ترکی متقاضی در نظر گرفته می شود.

دانشگاه های خصوصی ترکیه

عموماً برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی نیازی به آزمون خصوصی نیست و تنها با پرداخت شهریه می توانید در این دانشگاه ها پذیرش بگیرید. برخی از دانشگاه های بین المللی این کشور که به صورت خصوصی سازماندهی شده اند، آزمون پذیرش تحصیلی ویژه ای را تدوین کرده اند. اما به طور کلی برای پذیرش در دانشگاه های خصوصی ترکیه نیازی به آزمون ورودی نیست.

رتبه بندی دانشگاه های ترکیه

حداقل ده دانشگاه در موسسات آموزش عالی ترکیه هر ساله در رتبه بندی های معتبر جهانی قرار دارند. بر اساس گزارش موسسه QS امسال، 45 دانشگاه کشور در رتبه بندی بهترین دانشگاه های جهان قرار گرفتند. آنها عمدتا در آنکارا و استانبول واقع شده اند. و می توانید برای پذیرش در هر یک از این موسسات اقدام کنید.

محیط آموزشی در ترکیه

شما می توانید با کسب امتیاز لازم از کنکور وارد دانشگاه های این کشور شوید. البته برای ثبت نام در دانشگاه های غیردولتی که کنکور ندارند ثبت نام و ارائه مدارک لازم کافی است. اگر متقاضی نمره دانشگاه مورد نیاز دوره را کسب کند، می تواند مستقیماً در دوره لیسانس چهار ساله ثبت نام کند.

اما در صورت کسب نمرات محدودتر، متقاضی برای یک دوره دو ساله تقریبا معادل دوره کاردانی در نظام آموزشی ایران آماده می شود.

او در ترکیه در رشته پزشکی تحصیل می کند

شایان ذکر است که رشته های علوم پزشکی در آموزش ترکیه طرفداران زیادی دارد. تحصیل در دوره های مذکور حداقل 5 سال زمان می برد و به دو صورت انجام می شود. در موسسات آموزش عالی باید در کنکور شرکت کرد و نمره قبولی گرفت و مرحله دوم با پرداخت شهریه ثبت نام کرد.

در هر صورت گواهی های فارغ التحصیلی که از اکثر دانشگاه های ترکیه اخذ می شود مورد پذیرش وزارت علوم ایران می باشد. برای مهاجرت به ترکیه می توانید از شرکت مهاجرتی کمک بگیرید.

تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه

پس از 4 سال تحصیل در مقطع کارشناسی، دانشجو می تواند وارد دوره کارشناسی ارشد شود. این دوره در سیستم آموزشی ترکیه حدود 2 سال طول می کشد و به دو دوره پایان نامه و غیر پایان نامه تقسیم می شود. در صورتی که دانشجو قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را داشته باشد، مدرک کارشناسی ارشد باید همراه با پایان نامه باشد. تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های ترکیه حداقل 4 سال طول می کشد.

برنامه Türkiye

هر دانشگاه شرایط خاصی را برای پذیرش در ترکیه یا درخواست ترکیه ایجاد کرده است. برای به دست آوردن این اطلاعات دقیق باید سایت رسمی دانشگاه مورد نظر به دقت بررسی شود. با توجه به اهمیت این موضوع، Let's Go Uni در قسمت معرفی دانشگاه به این مقوله نیز پرداخته است.

اما به طور کلی مدارکی مانند مدارک و سوابق تحصیلی، مدارک و سوابق استخدامی، مدارک مالی و از همه مهمتر مدرک زبان انگلیسی برای پذیرش و درخواست در ترکیه ضروری است. البته لازم به ذکر است که می توانید در دوره های زبان دانشگاه شرکت کرده و مدرک مورد نیاز زبان آن دانشگاه را از محل تحصیل اخذ نمایید.

جدول زمانی دانشگاه های ترکیه

تقویم تحصیلی ترکیه یا به عبارتی شروع و پایان ترم تحصیلی در ترکیه شباهت های زیادی با ایران دارد. کلاس های ترم اول از اواسط سپتامبر شروع می شود و تا اواسط ژوئن با تغییراتی در مناطق بیرونی و حومه شهر ادامه می یابد. دانشگاه های ترکیه معمولاً مانند دانشگاه های ایران سال تحصیلی خود را در دو ترم برگزار می کنند

هزینه تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه (خصوصی یا دولتی) هزینه ها و هزینه های متفاوتی دارد. تحصیل در دانشگاه های دولتی که با کسب امتیاز لازم در کنکور امکان پذیر است سالانه حدود 600 تا 1500 دلار شهریه دارد. البته تحصیل در دانشگاه های خصوصی در ترکیه بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه حدود 10000 تا 35000 دلار شهریه دارد.

تحصیل رایگان در ترکیه

سیستم آموزشی ترکیه با اجازه دادن به پذیرش موقت و اقامت، جذب دانشجویان بین المللی را برای کسب درآمد آسان تر کرده است. به همین دلیل، تحصیل کاملا رایگان در ترکیه عملاً معنایی ندارد، در واقع دانشگاه های دولتی ترکیه فقط دارای هزینه ثبت نام، بیمه دانشجویی و خوابگاه هستند.

از سوی دیگر، برنامه های بورسیه تحصیلی مختلفی نیز برای دانشجویان بین المللی طراحی شده است که هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه را تا 90 درصد کاهش می دهد. برای این کار باید مدارک و شرایط خاصی ارائه شود که بعداً در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه ترکیه

برخی از دانشگاه ها حدود 80 درصد از شهریه دانشجویان را به صورت بورسیه پرداخت می کنند. گرچه دانشگاه های ترکیه دارای انواع مختلفی از کمک هزینه ها و بورسیه ها هستند. اما هر کدام شرایطی را برای ناشر در نظر گرفتند که در ادامه به آن می پردازیم.

• شرایط سنی: زیر 21 سال برای مقطع لیسانس، زیر 30 سال برای مقطع کارشناسی ارشد و زیر 35 سال برای تحصیل در مقطع دکترا.

معدل : معدل مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی 14، کارشناسی ارشد و دکتری بالای 15، مقطع پزشکی بالای 18 می باشد.

• درجه بندی آزمون های ترکی و انگلیسی بسته به زبان تحصیلی دانشگاه

مزایای بورسیه تحصیلی ترکیه

• کمک هزینه ماهانه

• استفاده رایگان از خوابگاه در دانشگاه های دولتی

• شهریه دانشگاه

• بیمه

• دوره زبان ترکی در استانبول

• اجازه سفر

اگر می خواهید در سال 2024 در ترکیه تحصیل کنید، شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی بررسی کنید یا در مورد تحصیل در ترکیه مشاوره دریافت کنید، لطفا با مشاور Letsgo Uni یا مشاوره تحصیلی آنلاین تماس بگیرید. ما در هر مرحله از درخواست شما در ترکیه برای ثبت نام در دانشگاه مورد علاقه شما در ترکیه در کنار شما خواهیم بود.