سفر به یکی از پایتخت های باستانی ایران یکی از جذاب ترین تورهاست. دامغان یا شهر صد دروازه چند هزار سال پیش داستان های زیادی را به خود دیده است. هزاران سال است که مردم در اینجا زندگی می کنند و زمانی پایتخت اشکانیان بوده است. در حال حاضر این شهر به دلیل داشتن آب و هوای منحصر به فرد و دیدنی های تاریخی فراوان، مکانی ایده آل برای طبیعت گردی محسوب می شود. در این تور از مکان های معروف دامغان دیدن می کنیم و می بینیم که شهر صد دروازه یا دامغان در کجا واقع شده است.

بهترین دیدنی های دامغان کجاست چگونه به این شهر سفر کنیم؟


دامغان یکی از شهرهای شگفت انگیز استان سمنان است. شهری که در یک طرف آن کوه های البرز و در طرف دیگر کویر مرکزی ایران قرار دارند. به عبارت دقیق تر، این شهر از شمال به ساری، از جنوب به دشت کویر میانی ایران، از غرب به سمنان و از شرق به شاهرود می رسد. این تنوع آب و هوایی به این معنی است که این شهر دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی متنوعی است که در نتیجه تابستان های معتدل و زمستان های سردی دارد. برای رسیدن به شهر صد دروازه می توانید با ماشین، اتوبوس یا قطار سفر کنید. نزدیکترین فرودگاه به این شهر فرودگاه سمنان است.

سفر با ماشین شخصی؛ سه راه برای رفتن با ماشین شخصی وجود دارد.

مسیر اول: از جاده بعثی، آزادگان، بسیج یا خاوران وارد جاده امام رضا شوید. مقصد شما در میانه راه است.

مسیر دوم: از بزرگراه محلاتی وارد بسیج شده و در بزرگراه یاسینی ادامه دهید تا به جاده دماوند برسید. پس از عبور از جاده کمربندی بومهن وارد جاده فیروزکوه شوید. سپس این جاده را به سمت شیرگاه و قائم شهر ادامه دهید. در میانه راه بپیچید تا وارد جاده فیروزکوه سمنان شوید. پس از رسیدن به سمنان از بزرگراه امام رضا تا مقصد ادامه دهید.

مسیر سوم: از بزرگراه چراغی وارد بزرگراه کاظمی شوید تا به بزرگراه خلیج برسید. سپس از بزرگراه خارج شده و به سمت بزرگراه رباط کریم - حسن آباد حرکت کنید. از انتهای این مسیر می توانید به اتوبان حرم به حرم برسید و در نهایت به اتوبان امام رضا و مقصد خود بروید.

سفر با اتوبوس؛ برای سفر با اتوبوس می توانید از ترمینال تهران بلیط مقصد تهیه کنید یا از اتوبوسی که به شاهرود یا سبزوار می رود استفاده کنید.

جاذبه های گردشگری دامغان

شکوه تاریخی و آب و هوای خاص این منطقه، این شهر را سرشار از جاذبه های تاریخی و طبیعی کرده است. بنابراین اگر برای هر هدفی به این شهر بروید، با جاذبه ای بی نظیر متناسب با سلیقه خود مواجه خواهید شد. شهر صد دروازه زمانی پایتخت اشکانیان به شمار می رفت و در دوره های مختلف تاریخی قبل و بعد از اسلام شکوه و عظمت تاریخی را به خود دید.

مسجد قدیمی: مسجدی زیبا که برخی معتقدند قدیمی ترین بنای شهر است. حتی امروزه معماری آن به گذشته تاریخی خود وفادار مانده است. این بنا از ۲۶ ستون مدور به ارتفاع حدود ۶ متر از کف تا سقف تشکیل شده است که به «چهل ستون» نیز معروف است. بنای مسجد بر روی آتشکده بنا شده که از معماری ساسانی پیروی می کند. در قرن دوم هجری این بنا تغییر کاربری داد و به مسجد تبدیل شد. گفته می شود که نام این بنا به معنای "تاری" به معنای "خدا" است و از نظر تاریخی به معنای مکانی است که خدا در آن وجود دارد.

برج طغرل: یکی دیگر از بناهای معروف شهر برج طغرل است. برخی دلیل انتخاب این نام را شباهت زیاد آن به برج طغرل ری می دانند. این مناره آجری به دلیل ظرافت و هنرمندی در ساختار و همچنین تزئینات بنا شناخته شده است. این بنای هزار ساله و از نظر معماری قابل توجه است.

مسجد جامع: یکی از بناهای مهم شهرهای قدیمی، مسجد جامع است. مسجد جامع یکی از مشهورترین آثار تاریخی شهر سد دروازه است. در ابتدا تمیزی و سلامتی خانه ممکن است باعث شود فکر کنید خانه خیلی قدیمی نیست. اگرچه نمای بیرونی مسجد مستحکم است، اما قدمت ساختمان تقریباً 1000 سال است. یکی از شاهکارهای معماری مسجد، مناره آجری آن است که قدمت آن به اواسط قرن چهارم هجری قمری می رسد.

محوطه تاریخی گیره حصار: این محوطه تاریخی یکی از آثار باستانی ایران و یکی از مکان های دیدنی شهرستان دامگان است و در جنوب شهر قرار دارد. بر اساس نوشته های به دست آمده در محوطه تاریخی تپه حصار قدمت آن بین 2000 تا 2200 سال قبل از تولد است. برای سفر به این شهر از رسانه گردشگری گردشی تاپ کمک بگیرید.

چسمه علی: یکی دیگر از مقاصد گردشگری دامگان، چسمه علی است. مجموعه ای تاریخی و طبیعی که به عنوان استراحتگاهی برای گردشگران و مردم محلی شناخته می شود. این مجموعه شامل دو عمارت بزرگ مربوط به دوران قاجاریه به نام‌های «عمارت آقا محمد خانی» و «عمارت فتعلی‌شاهی» است. منطقه چسمه علی به دلیل سرسبزی و آب و هوای خوب در ادوار مختلف به ویژه در دوره قاجار مورد توجه قرار گرفته و همواره مورد بازدید گردشگران بسیاری بوده است.

زندگی در دامان چگونه است؟

شهر صد دروازه لحظات تاریخی زیادی را به خود دیده است. دورانی که بر فرهنگ و توسعه این منطقه تأثیر گذاشته است. بنابراین وقتی از فرهنگ و سبک زندگی این شهر صحبت می کنیم، بدون شک می توانید شهری پر از فرهنگ را ببینید.

در حال حاضر ساکنان این شهر به زبان فارسی دامغانی صحبت می کنند. البته او دستی در ادبیات داشت و یکی از شاعران مهم این عرصه را می توان منوچهری دامغانی معرفی کرد. شهر صد دروازه یکی از مذهبی ترین شهرهای ایران به شمار می رود و اکثریت آنها شیعه هستند. به همین دلیل می توانید آداب و رسوم مختلفی را در اینجا ببینید که بخشی از جاذبه های فرهنگی است. از جمله این آیین ها می توان به پخت کشمش پلو در شب اول ماه مبارک رمضان اشاره کرد. در طول ماه در بسیاری از خانه ها انواع نان های چرب و شیرینی پخته می شود.

یکی دیگر از سنت های شگفت انگیز در شهر صد دروازه، مراسم سخنرانی گل بچه است. مراسمی که در بهار با اولین دیدن نوزاد برگزار می شود. برای انجام این آیین، زنان برای جمع آوری گل به باغ می روند و ذکرهای مختلف می خوانند و شروع به جمع آوری گل محمدی می کنند تا نوزاد را در گلبرگ هایش بپیچند.