دنیای تولید امروز به سمت راه هایی رفته است که کارها را آسان تر و سریع تر می کند. برای تسهیل در ساخت سقف، روش جدیدی برای جایگزینی ساخت سقف های سنتی ابداع شده است، در این نوآوری از عرشه فولادی استفاده شده است. سقف های فولادی از میخ و ورق های فولادی گالوانیزه ساخته می شوند. عوامل زیادی در تعیین هزینه این سقف ها دست به دست هم می دهند، از جمله هزینه کف فولادی نسبت به هزینه ورق ها و میخ های گالوانیزه. در این مقاله به بررسی این سقف عرشه فولادی، عرشه فولادی چیست، ویژگی ها، مزایا، درجه بندی عرشه فولادی، سقف عرشه فولادی و ناودانی به عنوان بخشی از عرشه فولادی پرداختیم.

به منظور ساخت سقف عرشه فولادی متشکل از دو عنصر تیرآهن و ورق فولادی گالوانیزه عملیات بتن ریزی و آرماتوربندی انجام می شود. از جمله مزایای این پوشش می توان به ایمنی بالا، کاهش وزن ساختمان، امکان اجرا در شرایط مختلف آب و هوایی، سهولت و سرعت اجرا، صرفه جویی در مصرف، عمر طولانی و همچنین حذف آرماتور کششی اشاره کرد.

عرشه فولادی چیست؟

قسمت منحنی به دو قسمت تقسیم می شود. یک صفحه فولادی به نام تخته و سقف عرشه فولادی نصب شده است. این موضوع آن را از سایر سقف ها متمایز می کند. ابتدا دو قسمت از ورق فولادی نشان داده می شود.

ورق فولادی گالوانیزه: برای ساخت این بخش، ورق های فولادی توسط دستگاه رول فرمینگ به شکل موج در می آیند (ضخامت ورق مورد استفاده 0.8 تا 1.2 میلی متر) و هر موج به صورت ذوزنقه دیده می شود.

ناودانی: گل میخ یک اتصال دهنده است که به عنوان تزئین استفاده می شود. در سقف های عرشه فولادی از گل میخ های مخصوص استفاده می شود. ارتفاع آنها متفاوت است و بزرگترین قطر آنها 20 میلی متر است. پس از نصب، ارتفاع آن از بالای ورق گالوانیزه نباید کمتر از 40 میلی متر باشد.

برای سقف پل های فولادی، سیمان کاری و آرماتوربندی روی صفحات فولادی انجام می شود. از قسمت های اصلی این سقف ها می توان به تیرهای فرعی که در بین ستون های اصلی قرار گرفته اند اشاره کرد. از جمله سقف های مورد استفاده در ساختمان های مختلف، سقف فلزی سبک و سبک است. در صورت استفاده از پل فلزی، سرعت سقف به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این امر باعث کاهش هزینه پروژه های بزرگ می شود. ورق گالوانیزه به کار رفته در این سقف به صورت اسکلت بتنی دیده می شود. این کار برد تیراندازی را تا چهار متر افزایش می دهد. سقف تاثیر زیادی بر ساختمان ها دارد و با حذف روش های سنتی و پرهزینه برای ساخت سقف، می توان جایگزین روش های مدرن و زمان بر کمتر برای اجرای پروژه ها شد.

سقف های فلزی

در سال 1742، پل مالوین روشی برای آبکاری آهن پیشنهاد کرد. برای تولید چدن، آهن را در روی (در حالت مذاب) غوطه ور می کنند. چند سال بعد، در دهه 1820، معمار آهن با پوشش گالوانیزه تولید کرد. هنری پالمر (معمار) از فولاد کم کربن برای ساخت سقف های عرشه فولادی کامپوزیت استفاده کرد. با گذشت زمان و تغییرات کلی، عرشه های فولادی به یکی از رایج ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان های سقف مرکب تبدیل شده اند. با توجه به سهولت استفاده از این محصول فولادی، نیاز به این سقف ها روز به روز افزایش یافت و تا سال 1980 شرکت های بزرگی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند.

زمین عرشه فولادی چیست؟

همانطور که در شکل مشخص است حجم نشیمنگاه از پایین ورق تا بالاترین نقطه ذوزنقه توسط طراح محاسبه می شود و معمولاً از دو پله 65 و 75 استفاده می شود.

مراحل اجرای سقف های فولادی چگونه است؟

از آنجایی که ساخت این سقف ها سریعتر از روش سنتی است، در زیر مراحل ساخت این سقف ها را مرحله به مرحله مورد بررسی قرار خواهیم داد. به طور کلی فرآیند اجرای پانل های سقف فولادی شامل چهار مرحله است که عبارتند از:

ورق های سقف فولادی را روی تیرها قرار دهید که به دو صورت اجرا می شود:

عرشه ها باید در محور طرح قرار گیرند.

عرشه ها باید عمود بر محور تیرها قرار گیرند.

البته با توجه به افزایش ظرفیت حمل عرشه های عمودی حالت دوم در اجرای سقف ها کاربرد بیشتری دارد.

اتصال ورق فولادی به تیر با استفاده از گوه (برشی): به منظور انتقال تنش برشی ایجاد شده به سازه و حمایت از آن، از نوع خاصی از برش به نام گوه استفاده می شود. در این فاز گوه ها (کاترها) با دستگاه جوش به تیرها جوش داده می شوند و به این ترتیب با یک دست سطحی از ورق های عرشه فولادی ایجاد می شود.

تقویت چیست و چه کاربردی دارد؟ تقویت کننده از میله های چسب مخصوص تشکیل شده است. دلیل استفاده از مشبک یا توری ساخته شده قبل از مرحله سوم ساخت سقف کامپوزیت در واقع روی فولاد قرار می گیرد: مقاومت در برابر هوای بد و کمانش نکردن (که باعث ایجاد شکم در بتن می شود) که باعث افزایش مقاومت می شود. برای همه. مواد کم مصرف از انقباض و ترک خوردن سقف و سطوح بتنی جلوگیری می کند

بتن ریزی: در مرحله آخر پس از قرار دادن مش روی عرشه فولادی، بتن ریزی شده و سطح بتن تمیز می شود. برای جلوگیری از ریزش بتن در اطراف عرشه فولادی از جریانی نیز استفاده می شود که باعث ایجاد حاشیه در اطراف عرشه فولادی می شود. جریان ها را می توان با یک حلقه یا دو حلقه با اندازه های مختلف ساخت. 2 * 13 * 5 و 2 * 13 * 10 اندازه های استاندارد و استاندارد بازار در جریان حلقه دوگانه هستند و 7.5 * 12.5 و 6.5 * 13.5 نیز اندازه های استاندارد و استاندارد بازار در جریان تک حلقه هستند.

روی عرشه فولادی چه خبر است؟

شاید بپرسید گل میخ چیست؟ همانطور که از تصویر مشخص است، ناودانی ها ستون هایی هستند که همراه با سرامیک در فرآیند سقف فلزی استفاده می شوند. دلیل وجود سرامیک ها برای محافظت از درز جوش ایجاد شده در هنگام برخورد قوس الکتریکی در حین فرآیند استاد جوش است، این مواد سرامیکی پس از ملاقات، به تنهایی یا با اپراتور می شکند.

ویژگی های سقف های عرشه فولادی

یکی از دلایل علاقه مردم به این نوع سقف است. همچنین می توان به سرعت بالای این سقف ها اشاره کرد که سرعت آن ها حدود 12 برابر سقف هایی مانند تیرهای بلوک و دال های بتنی است. همچنین این سقف ها وزن سبکی دارند که 30 تا 60 درصد سبک تر از سقف های دیگر است. یکی دیگر از ویژگی های سقف های عرشه فولادی، سطح صاف آنها برای ریختن بتن است و نیازی به تزریق ندارند. ویژگی بارز این سقف های مدرن عدم فرمت است. در سقف سایر ساختمان ها این یکی از مشکلات اصلی فرآیند سقف سازی است. توجه داشته باشید که در این نوع سقف ها ورق ها جوشی نیستند و فقط به کمک ناودانی به هم متصل می شوند.

مزایای سقف فولادی

دنیای امروز به سمت فناوری حرکت می کند و کارها را آسان می کند. بدون شک این روش در دنیای صنعت و ساختمان دنبال می شود. در این قسمت به برخی از قطارهای آهنی اشاره می کنیم:

اجرای این سقف ها به سرعت در حال انجام است. به عنوان مثال، در یک روز کاری می تواند 500 تا 1000 متر مربع محصول دهد. اگر به اجرای سقف های روزمره مانند بلوک های بتنی نگاه کنیم، تنها نیمی از این میزان را می توان در یک روز به دست آورد. از طرفی سقف های فلزی به راحتی قابل تعمیر هستند، برای اجرای آنها نیاز به مونتاژ ندارند و از طرفی می توانند بسیاری از سقف ها را همزمان انجام دهند. همچنین عدم سازماندهی در اجرای این سقف ها سرعت اجرا را افزایش داده است.

از نظر وزن، این سقف نسبت به سقف های دیگر سبک تر است. در صورت اجرای این سقف در ساخت، میزان مصرف میلگرد بین 40 تا 70 درصد کاهش می یابد. مصرف بتن نیز 10-15 درصد کاهش می یابد. علاوه بر این، حمل و نقل عرشه های فولادی بسیار آسان تر است، بنابراین 2500 متر مربع عرشه فولادی را می توان تنها با استفاده از یک تریلر جابجا کرد.

اگر از این سقف ها در صنعت ساختمان استفاده کنیم، در هزینه ها صرفه جویی می کنیم. میزان اعتبار منتسب به این نوع سقف از اعتبار صنعتی سازی در نظر گرفته شده برای اجرای سایر سقف ها بیشتر است. از سوی دیگر میزان پولی که به نظارت اختصاص می یابد نیز کاهش می یابد.

این سقف ها انعطاف پذیری بالایی دارند و در ضخامت های مختلف طراحی شده و قابل استفاده هستند. در صورت استفاده از این نوع می توان از عایق حرارت و صدا استفاده کرد. ظاهر این سقف ها زیبایی خاصی دارد، مثلا در پارکینگ به جای سقف های کاذب می توان از عرشه های فولادی استفاده کرد.