دیزل ژنراتورها منبع قابل اعتماد و جایگزین برق مورد استفاده خانوارها و صنایع هستند. دیزل ژنراتورها با استفاده از موتور دینام و دیزل برق تولید می کنند. موتور این دستگاه گازوئیل است و نیروی موتور به برق تبدیل می شود که توسط دینام استفاده می شود. سپس این انرژی به ساختمان هایی که به شبکه برق متصل هستند منتقل می شود. دیزل ژنراتورها معمولاً به صورت جفت در موتورخانه نصب می شوند. این کار با دقت زیادی انجام شد زیرا مشکل در یکی از اجزای موتور باعث از کار افتادن هر دو ژنراتور شد. اگرچه هر ژنراتور به طور جداگانه سرویس می‌شود، اما ژنراتورها همزمان از کارکردن خودداری می‌کنند، زمانی که اجزای واحد باید در هماهنگی کامل کار کنند.

تاریخچه دیزل ژنراتورها

اکنون که می دانیم موتور دیزل چیست، شاید خوب باشد که تاریخچه آن را نیز بدانیم. وقتی در مورد تاریخ صحبت می کنیم، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با مخترع این دستگاه آشنا شوید. با این حال، هیچ فردی را نمی توان به عنوان مخترع موتور دیزل معرفی کرد. در واقع ایده ساخت موتور دیزل پس از کشف موتور دیزل و سپس دینام به وجود آمد. رودولف کریستین کارل دیزل مخترع موتور دیزل و مایکل فارادی مخترع دینام بودند. اولین دیزل ژنراتورهای تولید شده بسیار سنگین و پر سر و صدا بودند. بعدها پس از تغییر شکل آن، مدل های امروزی تولید شد و مشکل صدای بیش از حد این قطعات با تامین توان کمتر دیزلی تا حد زیادی کاهش یافت.

کیفیت دیزل ژنراتور

اجزای اصلی یک دیزل ژنراتور عبارتند از: محفظه احتراق داخلی، ژنراتور برق، کلاچ مکانیکی، تنظیم کننده ولتاژ اتوماتیک، کنترل کننده سرعت، شاسی نگهدارنده، باتری استارت موتور که منجر به راه اندازی دیزل ژنراتورها، مخزن سوخت و تابلوی کنترل می شود. یک دیزل ژنراتور می تواند به عنوان ژنراتور اصلی در یک ریزشبکه عمل کند و طراحی و اندازه آن باید با وظایف مورد نظر آن سازگار باشد. از این نوع ژنراتورها استفاده می شود که در عرض ده ثانیه انرژی تولید می کنند. در شرایط اضطراری، دیزل ژنراتورها قادر به تولید برق سریع و پراکنده هستند. با این حال، برای رسیدن به این هدف، ژنراتورها باید اندازه مناسبی داشته باشند و با مخزن سوخت اضطراری سازگار شوند. این ژنراتورها موجود هستند و نصب آنها سخت نیست. دیزل ژنراتورها مزایای زیادی دارند. با این حال آلودگی محیط زیست مهمترین مشکل آنها محسوب می شود.

موتور دیزل کارآمد

بازده موتور تا حد زیادی به طراحی، اندازه یا ظرفیت مخزن، مکانیسم کنترل مصرف سوخت، سرعت میل لنگ، مکانیسم خنک کننده موتور و مواد بدنه بستگی دارد. با این حال، عملکرد دستگاه در حین کار با شرایط بار، شرایط محیطی، بهره برداری و نگهداری، علاوه بر طراحی دستگاه تعیین می شود. بر اساس نتایج بررسی 82 دیزل ژنراتور متعلق به 5 شرکت، افزایش راندمان موتور به اندازه آن مرتبط است. زیرا ماشین های بزرگتر تکنولوژی پیشرفته تری دارند. اما از دیزل ژنراتورهای با توان 50 کیلووات یا کمتر برای مصارف خانگی، کشاورزی و اداری کوچک استفاده می شود، زیرا در این موارد هزینه دستگاه مهمتر از کارایی آن است. یکی از مواردی که بازده دیزل ژنراتور را می سنجد، راندمان مصرف سوخت است.

مزایای دیزل ژنراتور

. موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی سوخت کمتری مصرف می کنند. این بدان معناست که موتورهای دیزلی در مدت زمان مشابه سوخت کمتری مصرف می کنند. حتی این مقدار گاهی نصف می شود. 2. سوخت دیزل ارزانتر از سوخت بنزین است و استفاده از موتورهای دیزل را مقرون به صرفه تر می کند. 3. از آنجایی که موتورهای دیزلی کاربراتور ندارند، استهلاک کمتری نسبت به انواع دیگر موتورها دارند، زیرا شمع ها نیاز به تعویض ندارند. این موتورها فقط نیاز به تعویض به موقع روغن دارند. 4. طول عمر دیزل ژنراتورها سه برابر بیشتر از موتورهای بنزینی است. 5. ایمنی موتورهای دیزلی بیشتر و خطر سوختگی در آنها کمتر است. 6. این موتورها در سایزهای مختلف و مصارف مختلف تولید می شوند و با توجه به نیاز مصرف کنندگان قابل حمل هستند.