فیلترهای غشایی یکی از اجزای اصلی تصفیه آب با روش های مختلف از جمله اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون هستند که تاثیر بسزایی بر آلاینده های فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی دارند. عملکرد غشاها در تصفیه آب بر اساس حذف آلاینده ها با استفاده از غشای نیمه تراوا بوده و از ورود ناخالصی ها به آب تصفیه شده جلوگیری می کند. یک گروه صنعتی بود. سازندگان تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب همچنان به سوالاتی مانند غشا پاسخ می دهند. وظیفه غشاها در تصفیه آب چیست؟ طول عمر فیلتر غشایی باید مشخص باشد که به چه عواملی و به چه عواملی پاسخ می دهد.

فیلتر محافظ ممبران چیست؟


هنگام معرفی فیلترهای ممبران، ابتدا لازم است با اصطلاحاتی مانند ممبران آشنا شوید. غشاء نوعی ورقه یا صفحه است که اجازه ورود برخی از مواد و ذرات را می دهد و مانند سلول های بدن انسان اجازه ورود به برخی دیگر را نمی دهد. ممبران نوعی فیلتر است که از چندین غشا یا فویل تشکیل شده است و در اطراف یک لوله پلاستیکی قرار می گیرد و تنها به آب تمیز اجازه عبور می دهد. به عبارت دیگر، نوعی فیلتر است که از یک غشای نیمه تراوا تشکیل شده و ذراتی مانند آلاینده های شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی نمی توانند از منافذ آن عبور کنند. فیلترهای غشایی یکی از اجزای اصلی تصفیه آب هستند که با استفاده از روش‌های اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون می‌توانند ذرات کوچکی به اندازه 0.0001 میکرون را حذف کنند. این نوع فیلتر در تصفیه آب در کارخانه ها و تصفیه خانه های بزرگ و صنعتی کاربرد فراوانی دارد.

اجزای فیلتر غشایی

در ساختار کلی فیلتر ممبران قطعات متعددی وجود دارد که وجود آن ها تضمین کننده عملکرد صحیح ممبران در تصفیه آب است. مهمترین اجزای غشا عبارتند از:

غشای رسانا

همانطور که گفته شد غشاهای نیمه تراوا صفحاتی با منافذ بسیار کوچک هستند که مانع عبور ذرات بزرگتر از این منافذ می شوند. این غشاء دور یک میله پلاستیکی پیچیده شده و در داخل محفظه ای به نام کارتریج فیلتر قرار می گیرد.

فاضلاب شهری

پس از ورود آب کثیف و آلاینده های مختلف به تصفیه خانه آب مانند نمک زدایی صنعتی یا اسمز معکوس یا کارخانه هایی که از غشا استفاده می کنند، ناخالصی هایی با اندازه بزرگتر از 0001/0 میکرون نمی خواهند از منافذ ذرات غشایی نیمه تراوا باقی مانده در پشت تصفیه خانه عبور کنند. غشا وارد سیستم زهکشی می شود تا آنها را از دستگاه خارج کند.

لوله آب

ساختار فیلتر غشایی فقط می تواند آب خالص را از منافذ خود عبور دهد. آب کثیف پس از عبور از غشا وارد کانال آب شده و از دستگاه خارج می شود.

انواع ممبران فیلتر

فیلترهای غشایی انواع مختلفی دارند و می توان آنها را بر اساس عملکردهای مختلفی طبقه بندی کرد. از جمله مواردی که می توان بر اساس پوست تقسیم بندی کرد، نوع دستگاه مورد استفاده است.

غشاهای اسمز معکوس

این نوع فیلتر در دستگاه هایی که از اسمز معکوس برای تصفیه آب آشامیدنی یا آب مورد نیاز در محیط های صنعتی استفاده می کنند مانند دیگ های بخار استفاده می شود. اکثر فاضلاب ها تحت فشار پمپ از این فیلتر عبور می کنند و مقدار زیادی آلاینده را از دست می دهند. املاح و یون‌های موجود در آب مانند نیترات‌ها، سولفات‌ها، سرب، کلر و کلرامین‌ها می‌توانند توسط غشاهای RO حذف شوند و کیفیت آب خروجی را به شدت تحت تاثیر قرار دهند.

اولترافیلتراسیون پوست

غشای اولترافیلتراسیون نیز بر اساس یک غشای نیمه تراوا کار می کند و بر خلاف نوع NF، نمی تواند یون ها و مولکول های کوچک را از آب حذف کند. این نوع غشا مقاومت بالایی در برابر کلر دارد و به همین دلیل می توان از کلر برای شستشو و تمیز کردن آن استفاده کرد.

نانو فیلتراسیون عضو

فیلترهای ممبران در دستگاه های تصفیه آب به کمک نانوفیلتراسیون دارای دو قسمت هستند که یک قسمت نقش محافظ دستگاه در برابر فشار و قسمت دیگر لکه های آب را از ناخالصی ها جدا می کند. فیلتر غشایی NF دارای منافذی به اندازه یک نانومتر است و از ورود ناخالصی های بزرگتر از 0001/0 جلوگیری می کند. پس از عبور آب از این غشاء، فقط یون های مفید برای بدن انسان در آب وجود دارد.

عملکرد فیلترهای غشایی در تصفیه آب

همانطور که توضیح داده شد، غشاء دارای دو قسمت است: لوله آب و لوله فاضلاب. در فرآیند تصفیه آب استفاده می شود. به طور کلی عملکرد فیلترهای ممبران در تصفیه آب به شرح زیر است.

پس از قرار گرفتن در اطراف میله استوانه ای، غشای نیمه تراوا در محفظه ای به نام محفظه کارتریج فیلتر قرار می گیرد. البته محل قرارگیری فیلتر در داخل اتاق بستگی به نوع تصفیه کننده دارد.

آب ورودی به خانه در اطراف فیلتر گردش می کند. به دلیل گردش آب در اطراف غشا، آب تمیز و کثیف از منافذ کوچک غشا عبور کرده و وارد آبراهه می شود. این آب تمیز و از دستگاه خارج می شود

آلاینده های شیمیایی، باکتری ها، قارچ ها و آلاینده های فیزیکی قادر به عبور از غشا نخواهند بود و وارد فاضلاب می شوند. آب قرار داده شده در این قسمت به عنوان فاضلاب از دستگاه خارج می شود.

با استفاده از این غشا در تصفیه آب، آلاینده های زیر حذف می شوند: برای تهیه این فیلتر با آبان شیمی پالایش تماس بگیرید.


نمک های محلول و نامحلول در آب

فلزات سنگین و سرطان زا در آب

نیترات

باکتری ها و قارچ ها

اندازه ذرات جامد معلق در آب کمتر از یک نانومتر است

حذف آب سنگین مورد نیاز از بویلرها، بویلرها و تاسیسات بزرگ تصفیه آب صنعتی

ماندگاری غشا چقدر است؟

تماس فیلتر با آلاینده ها به مرور زمان باعث کاهش عملکرد و کارایی آن می شود. به همین دلیل شستن و تمیز کردن مرتب آن ضروری است. عوامل مهم زیادی باعث کاهش عمر غشاها در طول زمان می شود که مهم ترین آنها میزان آلاینده های موجود در آب است. به همین دلیل است که در بیشتر موارد، برخی از مراحل برای حذف مقادیر زیادی آلاینده و حذف ذرات ریز باقیمانده با کمک غشاء، پیش تصفیه در نظر گرفته می شود. همچنین لازم است تا حد امکان از تماس زیاد غشاها با کلر خودداری شود تا عمر مفید بیشتری داشته باشند.