عروس هلندی‌ها چه رنگ‌هایی را می‌توانند ببینند؟ عروس هلندی‌ها دید رنگی عالی دارند و می‌توانند طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را نسبت به ما ببینند. آن‌ها همچنین می‌توانند نور فرابنفش را ببینند که برای ما انسان‌ها نامرئی است، این بدان معنی است که آن‌ها می‌توانند رنگ‌هایی را ببینند که ما حتی نمی‌توانیم آن‌ها را تصور کنیم.

برخی از کارشناسان بر این باورند که عروس هلندی‌ها دنیا را در رنگ‌های بسیار روشن‌تر و زنده‌تر از ما می‌بینند. عروس هلندی‌ها همچنین دید در شب بسیار خوبی دارند، بنابراین بهتر از ما قادر به دیدن در شرایط کم نور هستند. اما ترس شبانه عروس هلندی ها یک اتفاق رایج در میان آنهاست که در این مقاله به علل آن می‌پردازیم.

عروس هلندی چه رنگ‌هایی را می‌بیند؟

در حالی که انسان‌ها فقط قادر به دیدن یک طیف رنگی هستند اما پرندگان از نظر تئوری می‌توانند تا پنج مورد را ببینند:

· رنگ بنفش

· ماوراء بنفش + قرمز

· ماوراء بنفش + سبز

· ماوراء بنفش + زرد

· ماوراء بنفش + بنفش

اما گونه‌های مختلف احتمالا رنگ‌ها را متفاوت می‌بینند.

یک مطالعه جدید بر روی طوطی‌های Melopsittacus undulatus تأیید می‌کند که این پرندگان کوچک سبز و زرد، دنیایی فراتر از دید انسان را می‌بینند. محققان دریافتند که پرندگان می‌توانند بین رنگ‌ها در انتهای طیف فرابنفش و بنفش تمایز قائل شوند، طول موج‌هایی که ما انسان‌ها نسبت به آن‌ها نابینا هستیم.

محققان هنوز مطمئن نیستند که چگونه طوطی‌ها از این توانایی استفاده می‌کنند، اما آن‌ها حدس می‌زنند که ممکن است به پرندگان کمک کند تا جفت یا غذا پیدا کنند یا از شکارچیان دوری کنند. قابل ذکر است یافته‌ها نشان می‌دهد که سایر حیوانات (از جمله پستانداران) نیز ممکن است قادر به دیدن رنگ‌های خارج از محدوده بینایی انسان باشند.

آیا پرندگان در شب می‌ترسند؟

هیچ کس واقعاً نمی‌داند، اما بعید به نظر می‌رسد. پرندگان در شب بیشتر از روز فعال هستند، بنابراین ممکن است مانند ما از تاریکی نترسند. با این حال، به نظر می‌رسد برخی از پرندگان وقتی صدای بلند ناگهانی به گوششان می‌رسد یا اتفاقی غیرمنتظره میافتد، میترسند. بنابراین ممکن است گاهی اوقات پرندگان در شب بترسند، اما هنوز این مسئله قطعی نیست.

آیا عروس هلندی‌ها تاریکی را دوست دارند؟

عروس هلندی‌ها بیشتر از هر نوع پرنده دیگری ترس شبانه را تجربه می‌کنند و به‌راحتی با صدایی ناشناس در تاریکی شب دچار وحشت می‌شوند. هر کسی سابقه نگهداری از عروس هلندی را داشته باشد، با این قضیه موافق است که کوکاتیل‌ها واقعاً از تاریکی می‌ترسند، ترس از تاریکی یک ترس رایج در بین عروس هلندی‌های نوزاد و به درجات مختلف در بزرگسالان است. ترس از تاریکی همیشه به خود تاریکی مربوط نمی‌شود، بلکه ممکن است ترس از چیزهای ناشناخته، ترس از آنچه ممکن است در تاریکی اتفاق بیفتد یا ترس از ارواح شیطانی باشد، پس باید به طور ویژه برای این مورد از عروس هلندی خود مراقبت کنید.

جای تعجب نیست که عروس هلندی‌ها با توجه به زیستگاه طبیعی خود از تاریکی می‌ترسند، در واقع در طبیعت، آن‌ها در طول شب در درختان می‌خوابند. آن‌ها در این زمان در برابر شکارچیان آسیب پذیر هستند، بنابراین برایشان مهم است که هوشیار باشند و از محیط اطراف خود آگاه باشند. با این حال، هنگامی که آن‌ها در یک مکان امن و آشنا هستند میتوانند آرامش داشته باشند و از خواب خوب شبانه لذت ببرند. اگر عروس هلندی شما ترس شبانه را تجربه می‌کند، چند کار وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کاهش اضطراب آن‌ها انجام دهید.

کوکاتیل‌ها از صداهای بلند نیز می‌ترسند. موسیقی بلند، رعد و برق و حتی جاروبرقی می‌تواند آن‌ها را بترساند. اما مگر عروس هلندی‌ها صداها را هم تشخیص می‌دهند؟

آیا کوکاتیل‌ها صداها را تشخیص می‌دهند؟

عروس هلندی‌ها بسیار اجتماعی و باهوش هستند، بنابراین توانایی قوی برای ایجاد پیوند عاطفی با انسان‌ها دارند. آن‌ها شما را می‌شناسند و در سطح احساسی با شما ارتباط برقرار می‌کنند. اگر رنگ‌های روشن بپوشید ممکن است شما را بهتر بشناسند، اما چهره شما را تا حدی می‌شناسند چرا که آن‌ها دید شگفت انگیزی دارند و می‌توانند شما را از راه دور ببینند. آن‌ها همچنین صدای شما را به یاد خواهند آورد.

بنابراین اگر مدتی است که عروس هلندی خود را ندیده‌اید و ناگهان شروع به صحبت با آن‌ها می‌کنید، آن‌ها به احتمال زیاد به سمت شما خواهند آمد زیرا صدای شما را تشخیص می‌دهند! عروس هلندی‌ها واقعا موجوداتی باورنکردنی هستند. عروس هلندی‌ها قطعاً پرندگان اجتماعی هستند و به طور منظم نیاز به توجه صاحب خود دارند. اگر ساعت‌های طولانی کار می‌کنید، شاید ایده خوبی نباشد که عروس هلندی بخرید. با این حال، اگر به دنبال پرنده‌ای هستید که با شما ارتباط عاطفی ایجاد کند، مطمئناً عروس هلندی انتخاب مناسبی است.

چگونه پرندگان رنگ‌های مختلف را می‌بینند؟

پرندگان دارای سنسورهای رنگی اضافی در شبکیه چشم خود هستند که به طیف فرابنفش حساس هستند بنابراین رنگ‌هایی را می‌بینند که برای انسان نامرئی است. مطالعه‌ای که در سال 2008 انجام شد نشان می‌دهد که پرندگان طیفی از رنگ‌ها، از جمله برخی از سایه‌های بنفش را می‌بینند. این تحقیق نشان داد که طوطی‌ها می‌توانند بین آبی و بنفش تمایز قائل شوند، در حالی که انسان‌ها فقط می‌توانند این رنگ‌ها را به صورت سایه‌های مختلف آبی ببینند.

بنابراین دفعه بعد که غروب زیبا را تحسین کردید، به این فکر کنید که چگونه ممکن است رنگ‌ها برای پرندگانی که بالای سرتان پرواز می‌کنند به نظر برسند. آن‌ها ممکن است نمایشی حتی خیره کننده‌تر از ما ببینند!

چرا پرنده‌ها در شب عصبانی و ترسان می‌شوند؟

چند چیز وجود دارد که ممکن است باعث این ترس‌های شبانه شود. عامل ترس‌های شبانه می‌تواند صدای بیرون، صدای کامیون، چشمک زن ناگهانی یا لرزش قفس باشد. هر گونه تغییر کمی در روتین آن‌ها می‌تواند باعث ترس در آن‌ها شود. مثلا قفس به اندازه کافی پوشانده نشده است و نور چشمک زدن چراغ های خودرو وارد قفس می‌شود، همین می‌تواند عامل ترس‌های شبانه در عروس هلندی باشد.

اتفاق دیگری که می‌افتد این است که از آنجایی که پرندگان موجوداتی بسیار اجتماعی هستند، آن‌ها به صورت گروهی می‌خوابند. اگر یکی از پرنده‌ها ترسیده و با وحشت از زمین بلند شود، بقیه احتمالاً همانقدر خواهند ترسید، به این حرکت دسته جمعی، واکنش گله گفته می‌شود!

برای اینکه آن‌ها در شب احساس امنیت کند، باید مطمئن شوید که قفس آن در یک اتاق تاریک است. همچنین می‌توانید حوله‌ای را روی قفس قرار دهید تا از ورود هرگونه منبع نور جلوگیری کند. اگر پرنده شما همچنان دچار ترس شبانه است، ممکن است لازم باشد با دامپزشک پرندگان مشورت کنید تا ببینید آیا دلیل پزشکی وجود دارد که باعث این رفتار می‌شود یا خیر.

نتیجه

علت ترس‌های شبانه عروس هلندی می‌تواند هر عامل کوچکی همانند نور، لرزش و صدا باشد ولی چند کار وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کاهش ترس آن‌ها انجام دهید. ابتدا سعی کنید قبل از خواب محیط آن‌ها را تا حد امکان آرام کنید. این به معنای کم نور کردن، خاموش کردن تلویزیون و رادیو است. همچنین ممکن است بخواهید در شب قفس آن‌ها را بیشتر بپوشانید تا در اثر نورهای ناگهانی اذیت نشوند. اگر پرنده شما مستعد ترس‌های شبانه است، آرامش خود را حفظ کنید و صداهای بلند در اطراف آن ایجاد نکنید چرا که فقط به اضطراب آن‌ها می‌افزاید. امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا به بهترین شکل ممکن از عروس هلندی خود نگهداری کنید.