ممکن است ارتودنسی در هر سنی برای اصلاح ناهنجاری های ارتودنسی ضروری به نظر برسد، اما از آنجایی که مدت درمان ارتودنسی بسیار طولانی است، ارتودنتیست و بیمار باید در انتخاب نوع، رنگ و نوع ارتودنسی دقت لازم را داشته باشند. در این مقاله می خواهیم یکی از مهم ترین قسمت های فک بند یعنی زیورآلات فک بند یا براکت ارتودنسی را به طور کامل توضیح دهیم.


نگین ارتودنسی چیست؟

زینت ارتودنسی یا براکت ارتودنسی از قطعات مربعی شکل فلز، سرامیک و ... ساخته می شود که با استفاده از چسب مخصوص ارتودنسی به دندان چسبانده می شود.


چسب ارتودنسی نگینی

استحکام چسب ارتودنسی به گونه‌ای تنظیم می‌شود که در حین تغذیه محکم شود، اما در پایان درمان و هنگام برداشتن نگین به دندان‌ها آسیبی وارد نشود.

پس از اتمام مداخله دندانپزشکی، متخصص تارتار را از سطح دندان جدا می کند، چسب باقی مانده را از سطح دندان جدا می کند و دندان را جلا می دهد.



وظایف اصلی جواهرات ارتدکس چیست؟

یکی از وظایف اصلی نگین های ارتودنسی اتصال عناصر مختلف به دندان است، نگین در ارتودنسی به عنوان یک نگهدارنده عمل می کند، به عبارت دیگر نگین در ارتودنسی دائمی به دندان می چسبد و آنها را به موقعیت صحیح هدایت می کند. . ، نگین خاصی طراحی شده که بستگی به نوع دندان دارد. برخی از نگین های ارتودنسی دارای قلاب و برخی نیز دارای شیاری هستند که سیم ارتودنسی از آن عبور می کند.



مقدمه ای بر انواع تزئینات ناخن یا دندان

هر دندان دارای یک براکت مخصوص است که شکل آن با آناتومی سطح دندان مطابقت دارد و زوایای خاصی در آن گنجانده شده است. برخی از براکت ها دارای قلاب یا حلقه هستند و هر براکت دارای یک شکاف است که سیم ارتودنسی در آن قرار می گیرد. امروزه با پیشرفت های فراوان در درمان ارتودنسی و تجهیزات مورد استفاده در این درمان، انواع مختلفی از بریس ها وجود دارد.


قفس فلزی سنتی

اولین نوع براکت های مورد استفاده در درمان ارتودنسی از فولاد ضد زنگ و گاهی اوقات تیتانیوم ساخته شده اند. تکیه گاه های فلزی رایج ترین نوع تکیه گاه هستند. دستگاه‌های ارتودنسی قدیمی‌تر شامل براکت‌های کوچکی بودند که به باندهایی که روی دندان‌ها و دندان‌های آسیاب قرار می‌گرفتند متصل می‌شدند.

از گره های الاستیک، حلقه های اورینگ و سیم در براکت های فلزی تشکیل شده است. یکی از مزایای بریس های فلزی این است که به کودکان اجازه می دهد تا جواهرات ارتودنسی خود را به رخ بکشند.


براکت های فلزی سنتی

بریس های فلزی سنتی رایج ترین نوع بریس ها هستند و امروزه راحت تر از همیشه هستند. بریس های فلزی از فولاد ضد زنگ درجه یک ساخته شده اند که می توانند دندان های شما را با استفاده از براکت های فلزی و سیم های منحنی صاف کنند. با بریس های فلزی می توانید کش های رنگی (بندهای لاستیکی) را برای لبخندی بی نظیر و رنگارنگ اضافه کنید.


هم ترازی را پاک کنید

ترازهای شفاف مجموعه ای از سینی های اکریلیک نامرئی، جداشدنی و راحت هستند که دندان ها را مانند بریس ها صاف می کنند. الاینرها نامرئی و قابل جابجایی هستند، بنابراین می توانید بدون دردسر و بدون دردسر هر چقدر که می خواهید بخورید، بنوشید، مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.


تسمه های سرامیکی

بریس های سرامیکی از مواد شفاف ساخته شده اند، بنابراین کمتر از بریس های فلزی روی دندان دیده می شوند. به همین دلیل از بریس های سرامیکی عمدتاً در بیماران نوجوان و بزرگسالی که مشکلات زیبایی دارند استفاده می شود. اگرچه از نظر بصری کمتر برجستگی دارند، اما باید به بهداشت حفره دهان و دندان‌ها توجه بیشتری کرد زیرا براکت‌های سرامیکی بزرگ‌تر و شکننده‌تر از براکت‌های فلزی هستند. به همین دلایل، بریس های سرامیکی بیشتر در دندان های پایین استفاده می شود.


براکت های زبانی

براکت های لینگوال پشت دندان ها پنهان می شوند و بنابراین هنگام لبخند زدن قابل مشاهده نیستند. بریس های لینگوال 100% مطابق با شکل دندان های شما سفارشی شده و فقط برای شما ساخته شده اند. آتل های زبان گزینه ای عالی برای ورزشکاران، مدل ها، بازیگران، گروه های برنجی و بزرگسالان هستند.


بریس های منحصر به فرد لگزیگ

بریس های لگزیگ خود از همان موادی ساخته می شوند که بریس های سنتی ساخته شده اند. با این حال، بریس های خود بستن نیازی به استفاده از الاستیک ندارند، به این معنی که اصطکاک کمتری روی دندان ها ایجاد می شود. براکت های خود لگزیگ دارای پایه های فلزی، سرامیکی یا شفاف هستند. اندازه آنها به اندازه بریس های فلزی است، اما به جای کشسانی، از یک گیره مخصوص کمک می کند تا قوس دندان ها را به جای خود هدایت کند. بریس می تواند میزان فشار وارد شده به دندان را کاهش دهد. کش های رنگی برای این بریس ها توصیه نمی شود زیرا مزایای این نوع دستگاه ها را از بین می برند. اگر می خواهید رنگ ها را روی براکت های خود قرار دهید، اجاره تجهیزات خودرو توصیه نمی شود.


علت افتادن ارتودنسی چیست؟

در مرحله اول، پس از شل شدن نگین ارتودنسی، باید با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید و از او در مورد وضعیت بپرسید که آیا باید او را ببینید یا منتظر بمانید. ایمپلنت دندانی باعث حرکت تدریجی دندان ها برای قرار دادن دندان ها در موقعیت صحیح می شود و به آرامی به آنها نیرو وارد می کند، اگر دندان با نیرو اعمال نشود به آرامی به حالت اولیه خود باز می گردد و باعث باقی ماندن نگین ها می شود. در دهان بیمار طولانی تر است، بنابراین زمان درمان ارتودنسی افزایش می یابد.


اقدامات احتیاطی لازم را در حین استخراج بررسی کنید

در مرحله اول، باید با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید و وضعیت را برای او توضیح دهید تا تصمیم بگیرید که آیا نیاز به مراجعه فوری است یا اینکه بیمار می تواند صبر کند. بریس های ارتودنسی باعث حرکت تدریجی دندان ها می شود تا دندان ها در موقعیت مناسب خود قرار گیرند و نیروی ملایمی به آن ها وارد شود.

اگر نیرویی به دندان وارد نشود، دندان به تدریج به موقعیت اولیه خود باز می گردد. این کار جواهرات را بیشتر در دهان بیمار نگه می دارد و طول درمان ارتودنسی را طولانی می کند.


فولاد ضد زنگ در براکت های ارتودنسی برای چه مواردی استفاده می شود؟

در دهه 1970، استفاده از فولاد ضد زنگ به جای طلا و نقره بخشی از توسعه مدرن بریس های دندانی بود. البته برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله دندانپزشکی تجربی چیست؟ فولاد ضد زنگ به آرامی در دهه 1960 رایج شد، اما تا اواسط دهه 1970 بود که دندانپزشکان شروع به استفاده از این ماده در دندانپزشکی کردند. فولاد ضد زنگ ذهن بیماران و کار دندانپزشکان را فعال کرد. بیماران خوشحال بودند. زیرا هزینه استفاده از براکت کاهش یافته و دندانپزشکان آن را ترجیح می دهند. زیرا انعطاف پذیر بود و به راحتی قابل تولید بود.

مرجع: https://drsheidaclinic.com/