مدیریت رنگ در واقع از اصول و استانداردها پیروی می کند تا بتوانید عکس ها را با رنگ واقعی چاپ کنید یا آنها را روی مانیتور نمایش دهید.

دانستن نحوه دستکاری رنگی تصاویر برای بالا بردن سطح یک عکاس به حرفه ای ضروری است. رنگ ها روح و روح هنر هستند و دیدن درست آنها مهم است. مدیریت رنگ در عکس ها منجر به بازتولید دقیق رنگ می شود تا بتوانیم هنر عکاسی را به صورت حرفه ای ارائه کنیم.

مبحث مدیریت رنگ در عکس ها یک موضوع تخصصی در عکاسی است و نیازی نیست که در جزئیات فنی موضوع غرق شوید. اگر می‌خواهید از عکس‌های خود خروجی با کیفیتی تولید کنید که رنگ‌های با کیفیت و زنده را نشان می‌دهد، باید این مبحث را تا آخر بخوانید.



مدیریت رنگ عکس چیست؟

برای شروع، شما را با اهمیت و مفهوم مدیریت رنگ در عکس ها آشنا می کنم. فرض کنید شما یک هنرمند هستید و نقاشی های منحصر به فرد و رنگارنگی خلق می کنید. در نیمه نقاشی رنگ شما تمام خواهد شد. اگر نتوانید همان رنگ را بگیرید چه؟ مدیریت رنگ در عکاسی فرآیند نمایش دقیق رنگ ها بر روی صفحه نمایش یا چاپ عکس است. این کنترل های رنگی به شما کمک می کند رنگ های عکس های خود را چاپ یا نمایش دهید. مدیریت و کنترل رنگ برای بسیاری از عکاسان حرفه ای به ویژه در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی مهم و ضروری است.

چشم انسان قادر است طیف وسیعی از رنگ ها را تشخیص دهد. اما بسیاری از دستگاه های نمایشگر و عکاسی با محدودیت بازتولید رنگ مواجه هستند. مسلماً تاکنون هیچ نمایشگر یا چاپگری قدرت نمایش و بازتولید محدوده دید چشم انسان را نداشته است. حتی تفاوت در خروجی رنگ از دو مانیتور یا چاپگر رنگی دو برند مختلف نیز متفاوت است. کنترل رنگ تنها مربوط به عکاسان و طراحان گرافیک نیست، مدیریت رنگ در صنعت تبلیغات و چاپ نیز بسیار مهم و ضروری است.


مدیریت رنگ در عکس ها

فایل های تصویر دیجیتال مقادیر ثابتی برای هر رنگ دارند. اما ناظران ذاتاً این رنگ ها را به درستی نمایش نمی دهند. این چیز خوبی نیست و راه حل هایی برای این مشکل وجود دارد. دستگاه های ما به تنظیماتی برای کنترل رندر رنگ نیاز دارند که می تواند به روش های اساسی انجام شود. ما در تمام مراحل تولید تصویر به کنترل رنگ نیاز داریم: دوربین ها، مانیتورها، چاپگرها همگی به تنظیمات پروفایل رنگ نیاز دارند. کنترل رنگ و مدیریت تصاویر در ایجاد محصولات حرفه ای از تصاویر بسیار موثر است.


مدیریت رنگ فایل ها و عکس های دیجیتال

یکی از جنبه های مثبت عکاسی دیجیتال، وفاداری رنگ در فایل های RAW است. اطلاعات و داده های عکس های دیجیتال صفر و یک است و هر رنگ و سایه دارای مقدار عددی و مطلق است. صحت اطلاعات قبل از فایل برای مدیریت رنگ در عکاسی بسیار مهم است.

در سال های اخیر، تمام دوربین های دیجیتال حرفه ای به شما این امکان را می دهند که عکس های خود را به صورت فایل های RAW یا JPEG ذخیره کنید. در مورد انتخاب و استفاده از این دو نوع قالب نظرات مختلفی وجود دارد. اگر یک عکاس حرفه ای نیستید، استفاده از فرمت JPEG آسان تر و انتخاب خوبی برای شماست.


اهمیت پروفایل در پردازش رنگ تصویر

اما برای ما بالاترین سطح بازتولید رنگ برای مدیریت رنگ در عکاسی حرفه ای مهم است. تمرکز ما این است که از فایل های عکس خود بیشترین بهره را ببریم تا بتوانیم نتایج حرفه ای از عکس های خود داشته باشیم. ما به بزرگترین اندازه فایل با بیشترین اطلاعات رنگی و جزئیات نیاز داریم. بنابراین لازم است عکس های خود را با فرمت RAW آماده کنیم. استفاده از فرمت خام به بهترین شکل ممکن رنگ های عکس را مدیریت می کند. با کمک فایل های خام پس از ویرایش عکس می توانیم فضای رنگ و عمق بیت را به صورت استاندارد و با توجه به نیاز خود انتخاب کنیم.

یک فایل دوربین خام فاقد طیف رنگی است و این کار توسط عکاس در طی مراحل ویرایش و هنگام انتشار عکس انجام می شود. فرآیند انتخاب و ایجاد فضای رنگی عکس باید با توجه به اهداف و نیازهای عکاس از خروجی عکس انجام شود. به عنوان مثال، فضای رنگی مناسب برای نمایش عکس در سایت های شبکه های اجتماعی با فضای رنگی برای چاپ افست عکس در یک کتاب متفاوت است.


گاموت

طیف رنگی که می تواند توسط نمایشگرها و چاپگرها پشتیبانی و بازتولید شود، gamut نامیده می شود. دستگاه هایی با وسعت بزرگتر می توانند رنگ های بیشتری را تولید کنند. برد چشم ما بالاتر از مانیتور و چاپگر است. بین مانیتور و چاپگر تفاوتی وجود دارد که برای عکاسان دشوار است. برای حل این مشکل باید با مفهوم فضای رنگی در مدیریت رنگ ها در عکس ها آشنا شویم.



فضای رنگی

برای یادگیری اصول مدیریت رنگ در عکاسی، باید فضای رنگی عکس ها را درک کنید. موضوع فضای رنگی در عکس ها کمی پیچیده به نظر می رسد و باید با یک مثال آن را ساده کنم. فرض کنید چندین دوست مترجم دارید که هر کدام سطح مشخصی از دانش انگلیسی را دارند. البته کسانی که توانایی ترجمه متون پیچیده تری را دارند و به واژگان بیشتر تسلط دارند. از فضای رنگی در عکس ها می توان به روشی مشابه استفاده کرد. برخی از فضاهای رنگی قابلیت رندر یا نمایش رنگ های بیشتری را دارند و برخی از فضاهای رنگی از رنگ های کمتری پشتیبانی می کنند. برای جلوگیری از تغییر رنگ پس از فرآیند ویرایش عکس، هنگام ذخیره فایل عکس باید از فضای رنگی مناسب استفاده کنیم. فضای رنگی مناسب خروجی عکس های شما را چه روی مانیتور و چه در حالت چاپی تعیین می کند.



انواع فضاهای رنگی در عکاسی

انتخاب و استفاده از فضای رنگی مناسب یک جنبه بسیار مهم در کنترل و مدیریت رنگ ها در عکاسی است. هنگامی که تصاویر دیجیتال تولید و نمایش داده می شوند، می توان آنها را در چندین فضای رنگی مختلف مشاهده و چاپ کرد. sRGB، Adobe RGB، ProPhotoRGB و CMYK فضاهای رنگی اصلی هستند که در عکاسی و چاپ با آنها مواجه خواهید شد. تفاوت بین این فضاهای رنگی در محدوده رنگ پشتیبانی شده است که با توجه به فرمت خروجی تصاویر انتخاب شده است.

به عنوان مثال، اگر می خواهید عکس ها را در صفحات وب منتشر کنید، باید از فضای sRGB استفاده کنید و اگر قصد دارید عکس های خود را در یک کتاب چاپ کنید، باید از تنظیمات CMYK برای چاپ عکس ها استفاده کنید. اما رایج ترین و پرکاربردترین فضاهای رنگی sRGB و Adobe RGB هستند.

مدیریت رنگ در یک عکس را می توان از تنظیمات منوی دوربین قبل از گرفتن عکس شروع کرد. فضاهای رنگی AdobeRGB و sRGB را می توان در تنظیمات دوربین های حرفه ای انتخاب کرد. برای ضبط طیف وسیع تری از رنگ ها، باید از فضای رنگی AdobeRGB استفاده کنید. البته اگر با فرمت jpg عکاسی می کنید، به تنظیمات دوربین نیاز دارید. اگر از فرمت دوربین خام استفاده می کنید، نیازی به انتخاب فضای رنگی در دوربین ندارید. همانطور که در بالا ذکر شد، فایل های RAW امکانات بهتری برای مدیریت رنگ عکس ها دارند.



فضای رنگ sRGB

فضای رنگی sRGB از رنگ های محدودتری نسبت به Adobe RGB و ProPhotoRGB پشتیبانی می کند. اما sRGB با وسعت اکثر مانیتورها و چاپگرها مطابقت دارد. این بدان معناست که عکس‌های دارای فضای sRGB تغییر رنگ کمتری را در اکثر مانیتورها تجربه می‌کنند. این مورد در چاپ عکس دیجیتال نیز صادق است. sRGB یک گزینه مدیریت رنگ پرکاربرد در عکاسی است.


فضای رنگی ADOBE RGB (1998)

فضای رنگی Adobe RGB حاوی رنگ های بیشتری (حدود 35٪) نسبت به sRGB است. در سال های اخیر، مانیتورهای بیشتری از فضای رنگی Adobe RGB پشتیبانی می کنند که برای عکاسان و ویرایشگرهای عکس بسیار جذاب است. Adobe RGB یک فضای رنگی مناسب برای ویرایش تصویر و چاپ دیجیتال با برخی دستگاه های چاپگر است.


فضای رنگ PROPHOTO RGB

ProPhoto RGB یک فضای رنگی جایگزین برای عکس ها است. Profoto RGB بسیاری از تک رنگ ها را می پذیرد، اما مدیریت رنگی عکس ها چالش برانگیز است. بسیاری از این رنگ ها حتی در یک مانیتور کالیبره شده نیز نشان داده نمی شوند. البته طبق تجربه معمولاً این رنگ ها قابل چاپ نیستند و گاهی نتیجه خوبی در چاپ نمی دهند.



فضای رنگی CMYK

CMYK فضای رنگی مناسبی برای چاپ عکس چهار رنگ است. در این فضا از رنگ های آبی، صورتی، زرد و مشکی برای چاپ عکس استفاده می شود. تفاوت این نوع چاپ با چاپ دیجیتال در سیستم رنگی فرآیند گسترده تر و چاپ بالاتر است. سیستم های چاپ CMYK برای چاپ کتاب، مجلات و رسانه های تبلیغاتی آفلاین استفاده می شود. در سیستم رنگی CMYK، رنگ های عکس ها محدودتر است، بنابراین پس از تغییر حالت رنگ از RGB به CMYK، کاهش رنگ را به وضوح احساس می کنید. در تصویر زیر به وضوح می توانید تفاوت طیف رنگ تبدیل شده از RGB به CMYK را مشاهده کنید.

برخی از رنگ ها در فضای رنگی CMYK موثرتر از بقیه هستند و پس از تبدیل، دچار افت شدید اشباع می شوند. رنگ هایی که پس از تبدیل فضای رنگی به سیستم چهار رنگ از شدت آن کاسته می شود عبارتند از سرخابی، آبی، سبز فسفری و سرخابی. این موضوع بسیار مهم است و نمی توان آن را در چاپ عکس در کتاب ها، مجلات و تبلیغات نادیده گرفت. البته با انجام مراحل اولیه ویرایش و مدیریت رنگ می توان تا حد زیادی از محو شدن رنگ و کاهش کیفیت عکس جلوگیری کرد.

یکی از مهم ترین راه حل ها برای جلوگیری از کاهش غلظت رنگ، ویرایش اولیه و غیر مخرب عکس است. عکاسی حرفه ای نیاز به تهیه و ویرایش تصاویر در فرمت خام دارد. برای تهیه تصاویر برای چاپ افست (چهار رنگ) نباید تصاویر را با رنگ های اغراق آمیز و اشباع غیر طبیعی ویرایش کنید. رصد اولیه و کامل کل فرآیند پردازش رنگ عکس در تمامی قسمت های عکاسی، ویرایش و تبدیل فضای رنگی ضروری است.



مدیریت رنگ برای تصاویر تبلیغاتی

مدیریت رنگ تصاویر در تبلیغات از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است. در زمینه بازاریابی، چاپ و تبلیغات با تصاویری از محصولات، صنایع و مشاغل مواجه هستیم. بدون شک مشتریان عکس های صنعتی و تبلیغاتی کارفرمایان هستند که از عکاس عکس های باکیفیت و بی نقص انتظار دارند. از طرفی بسیاری از محصولات دارای رنگ های خاص و یا انواع رنگ های مختلف می باشند که این امر باعث می شود تا موضوع مدیریت رنگ در هنگام رندر این تصاویر حساس شود. اگرچه تصاویر تجاری به صورت خام تولید می شوند، اما نورپردازی و نورسنجی مناسب و استفاده از تجهیزات حرفه ای در تولید تصاویر بسیار موثر است.

استفاده از نور غیر استاندارد و همچنین نورپردازی نادرست باعث تغییر رنگ محصول می شود که در این صورت حتی با ویرایش فایل خام نیز نمی توان به نتیجه دلخواه رسید. برای دستیابی به بهترین نتیجه در عکاسی صنعتی از محصولات رنگی، بهتر است از ابزارهای حرفه ای کنترل رنگ استفاده کنید. چکرز رنگ حرفه ای ترین ابزار برای کنترل و مدیریت رنگ تصاویر تبلیغاتی و صنعتی است.



Hemit مدیریت رنگ را در عکس ها نظارت می کند

اگر تجربه زیادی در عکاسی دارید، بدون شک در انتخاب و استفاده از مانیتور دقت کافی را به خرج خواهید داد. مانیتورهای زیادی با محصولات مختلف در بازار وجود دارد. برخی از مانیتورها برای کارهای ساده طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر دارای فناوری و ویژگی های بیشتری هستند که بر کیفیت نمایشگر تأثیر می گذارد. می توانید تفاوت در روشنایی، کنتراست و رندر رنگ را ببینید.

به عنوان یک عکاس، به مانیتوری نیاز دارید که به طور خاص نیازهای عکاسان دیجیتال را برآورده کند. نیازهای عکاسان با نیازهای کاربران اینترنت، گیمرها یا فیلمبرداران متفاوت است. برای مدیریت رنگ ها در عکاسی به یک مانیتور حرفه ای با وضوح و گامای بالا نیاز دارید. سعی کنید از مانیتورهایی استفاده کنید که از رنگ های Adobe RGB پشتیبانی می کنند. مانیتورهایی با فناوری صفحه نمایش IPS بهترین انتخاب برای عکاسان و گرافیست ها هستند.


ناظران حرفه ای برای عکاسان

تعداد محدودی مانیتور از تولید کنندگان مختلف برای عکاسان مناسب است. BenQ یکی از مانیتورهای مورد علاقه من است. این برند طیف گسترده ای از مانیتورهای Adobe RGB را تولید می کند که گزینه ای ایده آل برای عکاسان با طیف رنگی گسترده است. توصیه من برای عکاسان حرفه ای مانیتورهای سری Benkyo SW و Asus Pro Art هستند. مانیتورهای BenQ کیفیت بسیار خوبی برای نمایش رنگ های بیشتر دارند. مانیتورهای BenQ دارای ویژگی های مهم و ارزشمندی برای عکاسان هستند مانند هود مانیتور و کانکتور برای اتصال دستگاه کالیبراسیون. البته مدل هایی از برندهای دل، سامسونگ و ال جی نیز دارای مشخصات و قابلیت های مناسب برای استفاده عکاسان هستند.


نوع مانیتور

صفحه نمایش یکی از مهم ترین و حساس ترین تجهیزات عکاسی است. اما چرا به مانیتور یا مانیتور رنگی نیاز داریم؟

مانیتور واقعاً یک وسیله ارزشمند برای مدیریت رنگ در عکاسی است. اما حتی بهترین مانیتورها نیز باید کالیبره شوند تا اطلاعات رنگ موجود در فایل های عکس شما و آنچه در مانیتور خود می بینید مطابقت داشته باشند. مانیتورهای بد یا معیوب یک مشکل بزرگ برای عکاسان است. کالیبره کردن مانیتور می تواند رنگ ها را بازتولید کند و کیفیت تصویر را بهبود بخشد.

نمی توانید به توانایی چشمان خود برای کالیبره کردن دقیق صفحه نمایش اعتماد کنید. عملکرد چشم افراد مختلف متفاوت است، بنابراین ممکن است نتوانید صفحه را به درستی کالیبره کنید. برخی از افراد ممکن است درجات مختلفی از کوررنگی داشته باشند که از آن بی خبرند. تنظیم و کالیبراسیون مانیتورها باید توسط تجهیزات تخصصی و دقیق انجام شود تا بتوانید حداکثر بهره وری را از مانیتور بگیرید.

دقیق ترین دستگاه و نرم افزار کالیبراسیون مانیتور X-Rite i1Display Pro است. این دستگاه رنگ و وسعت مانیتور شما را با دقت بالایی تنظیم می کند. برای مدیریت رنگ در عکاسی، توصیه می کنیم مانیتور خود را با این دستگاه کالیبره کنید.


نکات مهم در کالیبراسیون مانیتور

کالیبراسیون مانیتور برای کنترل و کنترل رنگ در عکاسی بسیار مهم است. به همین دلیل قبل از ویرایش تصاویر باید از یک نمایشگر استاندارد و مدرج استفاده کنید. برای تعادل صفحه، عوامل مهمی وجود دارد که ما به دنبال آن هستیم.

• قبل از کالیبراسیون مطمئن شوید که مانیتور باید در محیط کار ثابت با نور یکنواخت و ثابت باشد. پس از کالیبراسیون، مانیتور نباید در اتاقی با شرایط نوری متفاوت استفاده شود.

• نمی توانید از مجموعه مانیتور برای ویرایش فیلم برای عکاسی ثابت استفاده کنید. محدوده رنگ های خاکستری در فیلم کمتر از عکاسی است و از 0 تا 255 در عکاسی به 16 تا 255 می رسد.به همین دلیل مانیتورینگ برای ویرایش و نمایش تصاویر مناسب نیست.

• مانیتورهای حرفه ای و درجه یک در تمامی سطوح صفحه نمایش کیفیت یکسانی دارند. با این حال، کیفیت رنگ و تصویر در مانیتورهای آسیب دیده یا ضعیف بیشتر به سمت مرکز صفحه نمایش خواهد بود. کالیبراسیون با استفاده از دستگاه X-Rite به اندازه گیری میزان خطای رنگ و تغییر کیفیت ناشی از ضعف دستگاه یا استفاده طولانی مدت از دستگاه شما کمک می کند.

• کالیبراسیون مانیتورهای موبایل اغلب از مانیتورهای رومیزی سخت تر است. لپ‌تاپ‌ها به‌طور خاص برای عکاسان طراحی نشده‌اند و ممکن است در شرایط عادی قابلیت بازتولید رنگ محدودی داشته باشند.


آخرین کلمه

اگر قصد دارید در سطح حرفه ای عکاسی کنید، باید اصول مدیریت رنگ در عکاسی را بدانید. دانستن و به کارگیری اصول مدیریت رنگ عکس به شما کمک می کند تا خروجی رنگ عکس های خود را قبل از چاپ یا نمایش در صفحات اجتماعی و وب پیش بینی کنید.


مشاهده متن کامل:https://studiomani.ir/