دیزل ژنراتور چیست؟ آیا با ویژگی های دیزل ژنراتور از زوایای مختلف آشنا هستید؟ اگر می خواهید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید، مدتی را صرف مطالعه این مقاله کنید.

همانطور که می دانید جایگاه برق در زندگی متمدن ما مردم غیرقابل انکار است و به هیچ وجه نمی توان آن را جدا از جامعه مدرن مدرن دانست. زیرا کمبود برق و انرژی زندگی شهری ما را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد و مشکلات زیادی را ایجاد می کند. به عبارت دیگر، می توان گفت که زندگی انسان ما به شدت با برق و برق گره خورده است و اگر برای چند ثانیه دچار قطعی برق شویم، مشکلات جدی به وجود می آید. تمام مشکلات مربوط به کمبود برق به این دلیل است که دستگاه های زیادی با استفاده از این انرژی کار می کنند. به عنوان مثال: تجهیزات پزشکی یکی از تجهیزات مهم در بیمارستان هاست که اگر برای چند ثانیه با مشکل قطعی برق و قطعی برق مواجه شوند، وضعیت بیماران بسیار سخت و حتی با خطر مواجه می شود. مرگ نیز افزایش خواهد یافت. تهدیدها به همین دلیل برای مقابله با چنین مشکلاتی در مواقع اضطراری از دستگاهی به نام دیزل ژنراتور استفاده می شود.


موتور دیزل چیست؟

دیزل ژنراتور که دیزل ژنراتور یا مجموعه دیزل ژنراتور نیز نامیده می شود، دستگاهی است

برای تولید برق و برق در مواقع اضطراری یا اضطراری استفاده می شود. استفاده از این دستگاه بسیاری از مشکلات را برطرف کرده است و حتی مراکز مهمی که قطعی برق چند ثانیه ای می تواند آسیب های جبران ناپذیری به آنها وارد کند، اغلب از این دستگاه استفاده می کنند تا در صورت قطع برق دچار مشکل نشوند. و بیمارستان ها از مهمترین آنها هستند. مراکز مجهز به دیزل ژنراتور قوی و قدرتمند. یکی از بارزترین خصوصیات دیزل ژنراتورها اندازه و اندازه آنهاست، چرا که انواع دیزل ژنراتورها اندازه بزرگی دارند و معمولاً با افزایش قدرت، اندازه و اندازه آنها نیز افزایش می یابد. بنابراین، دیزل ژنراتورهای سایز کوچک معمولاً برای مقاصد کوچک استفاده می شوند، در حالی که انواع بزرگتر برای مصارف صنعتی و مهم تر استفاده می شوند.



انواع دیزل ژنراتور

انواع دیزل ژنراتورها با توجه به میزان توان الکتریکی که تولید می کنند به 3 دسته تقسیم می شوند که این سه نوع ژنراتور پرکاربردترین و مهمترین آنها هستند و عبارتند از:

دیزل ژنراتور اضطراری

دیزل ژنراتورهای اضطراری در واقع موتورهای دیزلی مشابهی هستند که در مواقع اضطراری در مراکز درمانی، بیمارستان ها و کارخانجات مورد استفاده قرار می گیرند. این موتور دیزل برای تامین برق در زمان قطع برق در سراسر کشور در نظر گرفته شده بود.


موتورهای دیزلی برای مرغداری

دیزل ژنراتور دائمی

دیزل ژنراتورهای دائمی معمولاً زمانی استفاده می شوند که منطقه مورد نیاز به برق سراسری شهر دسترسی نداشته باشد. در این حالت از موتور دیزل دائمی به عنوان منبع اصلی تولید برق استفاده می شود و اغلب برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می شود.

دیزل ژنراتور برای معدن

دیزل ژنراتور پایه

شباهت زیادی به موتورهای دیزلی اصلی دارند، با این تفاوت که برای تولید نیروی واقعی استفاده نمی شوند، بلکه برای تامین قدرت طولانی مدت استفاده می شوند. اصولاً استفاده از این نوع موتورهای دیزلی در دو مورد دیگر است.


دیزل ژنراتور برای بیمارستان

قطعات دیزل ژنراتور

با توجه به اینکه موتور دیزل یک دستگاه بزرگ و نسبتا پیچیده است، باید توجه داشته باشید که دستگاه دارای اجزای مختلف بوده و از قطعات کوچکتری ساخته شده است. اجزای اصلی دیزل ژنراتورها را می توان به شرح زیر در نظر گرفت:


منبع تغذیه موتور دیزل

موتور خودرو

سیستم سوخت و قدرت

تنظیم کننده ولتاژ

سیستم خنک کننده دستگاه

سیستم روغن کاری

صفحه کنترل

شارژر باتری دستگاه شما

مخزن سوخت موتور

فیلتر سوخت

جایگزین

وا...

وقتی این قطعات در کنار هم قرار می گیرند، یک موتور دیزل انرژی الکتریکی تولید می کند.


نحوه عملکرد دیزل ژنراتور

چگونه یک دیزل ژنراتور برای تولید انرژی الکتریکی کار می کند که در آن فرآیند احتراق برای تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی و سپس انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. به عبارت دیگر، دیزل ژنراتور در 3 مرحله کار می کند: جذب، احتراق و تخلیه. ابتدا هوا با قدرت مکش وارد سیلندر می شود و سپس روغن وارد هوای متراکم شده و تا رسیدن به ایستگاه بالایی در حالت پخش روغن باقی می ماند. در ادامه فرآیند، گازهای فشرده در سیلندر پخش شده و باعث بالا رفتن یا باز و بسته شدن پیستون های بسته می شود که به آزاد شدن گازهای باقیمانده در پیستون و در نهایت سیکل تخلیه و دیزل مولد عملکرد کمک می کند. کامل


اخرین حرف

موتور دیزل یا موتور دیزل یکی از مهم ترین ابزارهای مورد استفاده در زندگی ما انسان هاست و باید به اندازه کافی به گروه ها، سازمان ها و ... دسترسی داشته باشد تا منبع تغذیه مشکلی نداشته باشد. اگر قصد خرید این دستگاه را دارید توصیه می کنیم با توجه به نیاز و هدف خود آن را خریداری کنید تا هم اوضاع بهتر شود و هم بتوانید از موتور به نحو بهتری استفاده کنید. امیدواریم اطلاعات ذکر شده در مورد دیزل ژنراتور برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

مقاله کامل: https://www.fardanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/1214080-%D8%AF%DB%8C%D8%B2%D9%84-%DA%98%D9%86%D8%B1%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA