متخصص مغز و اعصاب که در کشور ما به عنوان متخصص مغز و اعصاب شناخته می شود، یکی از شاخه های علوم پزشکی متخصص در تشخیص، درمان و مدیریت اختلالات مغز و سیستم عصبی مانند بیماری آلزایمر، ضربه مغزی، صرع، میگرن، ام اس و پارکینسون است. . در این مقاله از کلینیک چینی به این سوال می پردازیم که نورولوژی چیست و چه بیماری هایی برای درمان مفید است.

عضله چطور؟

مغز و اعصاب شاخه ای از پزشکی است که به مطالعه و درمان اختلالات سیستم عصبی می پردازد. سیستم عصبی سیستم پیچیده ای است که فعالیت های بدن را کنترل و هماهنگ می کند. سیستم عصبی برای زنده نگه داشتن بدن و عملکرد صحیح آن حیاتی است. هر کاری که انجام می دهیم بستگی به پیام هایی دارد که اعصاب ما بین مغز، نخاع و بقیه بدن حمل می کند. مغز پیچیده ترین اندام انسان است که توسط یک جمجمه محافظ پوشیده شده است. هر چیزی که در بدن اتفاق می افتد توسط مغز کنترل می شود.

به دلیل پیچیدگی سیستم عصبی، صدها اختلال عصبی مختلف وجود دارد که میلیاردها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری ها سهم قابل توجهی از مرگ و میر را در سراسر جهان تشکیل می دهند. شایع ترین اختلالات عصبی بیماری آلزایمر و سایر زوال عقل ها، سکته مغزی، بیماری پارکینسون، مننژیت، اوتیسم، صرع و میگرن است.

تاریخچه نورولوژی

اولین مطالعات علمی در مورد عملکرد اعصاب در حیوانات در آغاز قرن 18 توسط فیزیولوژیست انگلیسی استفن هیلز و فیزیولوژیست اسکاتلندی رابرت ویت انجام شد. در پایان قرن نوزدهم، اطلاعاتی در مورد علل صرع و مشکلات حرکتی ناشی از آسیب مغزی به دست پزشکان افتاد. ژان مارتین شارکو، عصب شناس فرانسوی و ویلیام گورس، عصب شناس انگلیسی، بسیاری از بیماری های سیستم عصبی را توصیف و طبقه بندی کردند.

در قرن نوزدهم، نقشه برداری از مناطق فعال مغز با استفاده از تحریک الکتریکی انتخابی نیز آغاز شد. با وجود این فعالیت، اما بیشترین دانش و اطلاعات در مورد عملکرد مغز و اعصاب از آزمایشات حیوانی و تجزیه و تحلیل میکروسکوپی سلول های عصبی به دست آمد.

توسعه عصب شناسی

الکتروانسفالوگرافی (EEG) که فعالیت الکتریکی مغز را ثبت می کند، در سال 1920 توسط هانس برگر اختراع شد. توسعه EEG، تجزیه و تحلیل مایع مغزی نخاعی به دست آمده از سوراخ کمری (LP) و توسعه آنژیوگرافی مغزی به متخصصان مغز و اعصاب اجازه داده است تا دقت تشخیص خود را افزایش دهند و روش‌های درمانی و توانبخشی خاصی را توسعه دهند. کمک های اضافی به تشخیص و درمان اختلالات مغزی توسعه توموگرافی کامپیوتری (CT) در اوایل دهه 1970 و تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) در دهه 1980 بود که نماهای دقیق و غیر تهاجمی از داخل مغز ارائه می کرد. .

بنابراین، شناسایی عوامل شیمیایی در سیستم عصبی مرکزی و روشن شدن نقش آنها در انتقال و انسداد تکانه های عصبی منجر به معرفی طیف گسترده ای از داروهای عصبی شده است که می توانند انواع اختلالات عصبی از جمله بیماری پارکینسون، ام اس را درمان کنند. و صرع را اصلاح یا کاهش دهید

متخصصان مغز و اعصاب چه می کنند؟

تشخیص

دارو؛ یا متخصصان مغز و اعصاب پزشکان بسیار آموزش دیده ای هستند که می توانند شرایط پیچیده عصبی محیطی را از طریق یک شرح حال دقیق و معاینه فیزیکی تشخیص دهند. در تست های تشخیصی دانشمندان، وضعیت ذهنی، بینایی، گفتار، قدرت، احساس، هماهنگی را اندازه گیری می کنیم، می توانیم رفلکس ها و راه رفتن را توضیح دهیم. معاینه عصبی بخش مهمی از ارزیابی بیمار در معاینه عصبی است.

تست را انجام دهید

برخی از تست‌های عصبی رایج که برای تکمیل ارزیابی استفاده می‌شوند عبارتند از:

توموگرافی کامپیوتری یا توموگرافی کامپیوتری

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

الکتروانسفالوگرافی (EEG)

مطالعات هدایت عصبی و الکترومیوگرافی

ستون فقرات کمری (LP) برای آنالیز مایع مغزی نخاعی

انجام اقدامات عصبی

متخصصان مغز و اعصاب با جراحان مغز و اعصاب متفاوت هستند. چون جراحی مغز و ستون فقرات انجام نمی دهند. با این حال، متخصصان مغز و اعصاب و جراحان مغز و اعصاب برای بسیاری از بیماری ها، گاهی اوقات در اتاق عمل، با یکدیگر همکاری می کنند. متخصصان مغز و اعصاب همچنین معاینات مغز و نخاع، آزمایشات اتونومیک، روش های اندوواسکولار از جمله آنژیوگرافی و کویلینگ آنوریسم، تزریق سم بوتولینوم، بیوپسی پوست و عضله و موارد دیگر را انجام می دهند.

در درمان چه بیماری هایی از نورولوژی استفاده می شود؟

متخصصان مغز و اعصاب بیماری های عصبی را درمان می کنند. این بیماری ها معمولاً به دلیل مشکلاتی ایجاد می شوند که بر مغز، نخاع و اعصاب تأثیر می گذارد. بیماری های مورد استفاده در درمان نورولوژی:

سکته مغزی

صرع

سردرد و میگرن

تومورهای مغزی

آنوریسم مغزی

نوروپاتی پیرامونی

اختلالات خواب

بیماری های عصبی عضلانی مانند میاستنی گراویس، ام اس

اختلالات نورودژنراتیو مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (بیماری لو گریگ)

عفونت های سیستم عصبی مانند مننژیت، مننژیت و HIV

چه زمانی مراجعه به متخصص مغز و اعصاب ضروری است؟

پزشکان عمومی و پزشکان خانواده ممکن است فرد را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهند. اگر فرد علائم دیگری را نشان دهد، ممکن است نشان دهنده یک بیماری عصبی باشد. این علائم عبارتند از:

سردردهای مکرر یا شدید

ضعف عضلانی

آشفتگی

سرگیجه

از دست دادن هماهنگی اقدامات

فلج جزئی یا کامل

تغییرات حسی بر حواس لامسه، بینایی، بویایی یا چشایی تأثیر می گذارد.

مشاهده متن کامل: https://pezeshke-shahr.com/مغز-و-اعصاب/متخصص-مغز-و-اعصاب-نورولوژی-در-شیراز/