آیا تا به حال توجه کرده‌اید که همه ما خلبان‌ها را مردی با یونیفرم سفید با شلوار و عینک آفتابی مشکی می‌دانیم؟ اما چرا خلبانان همیشه از عینک آفتابی استفاده می کنند؟ آیا فقط برای مد است؟ آیا آنها سعی می کنند عالی به نظر برسند؟ حقیقت چیز دیگری است. حقیقت این است که عینک آفتابی هوانوردی جزء لاینفک شغل این افراد است و خلبانان هنگام پرواز در طول روز باید از عینک آفتابی استفاده کنند.

خود شیشه کابین سایه دار است و نور خورشید را جذب می کند، اما این شیشه چه فایده ای دارد؟ برای دریافت پاسخ این سوال این مقاله را بخوانید.

خلبان آستانه تخصصی

اهمیت عینک خلبانی

خلبانان به دلیل پرواز در ارتفاعات باید دید وسیع و دقیقی داشته باشند. به همین دلیل نیاز به عینک محافظ برای مقابله با اشعه خورشید بسیار مهم است. یک ساعت بعد از ظهر را تصور کنید که خورشید مستقیماً به صورت خلبان می تابد. حالا سعی می کند روی زمین بنشیند، اما نور خورشید دیدش را تاریک کرده است و نمی تواند خط پرواز، علائم و نشانه ها را پیدا کند. انتظار پرواز در این ساعات کاملا غیرممکن است. بنابراین عینک خلبانی بسیار مهم است.

حتی با فرود یا بلند شدن هواپیما، انعکاس نور خورشید در پنجره های آینه ای ساختمان های اطراف به چشمان خلبان می تابد. این انعکاس نور به قدری شدید است که دید را کاملاً مسدود می کند. در این صورت استفاده از عینک آفتابی راه حل مناسبی برای خلبانان خواهد بود. مهمتر از همه، استفاده از عینک از خستگی چشم جلوگیری می کند و خلبان را در طول پرواز راحت تر می کند.

عینک آفتابی دخترانه، عینک آفتابی مردانه

ویژگی های عینک خلبانی انعطاف پذیر

برخی از خلبانان برای پرواز از عینک مطالعه استفاده می کنند زیرا باید بتوانند هواپیما را در مسیر شناسایی کنند، مسیر آنها را ببینند و فاصله لازم را اعمال کنند. اما گاهی اوقات فرد از عینک آفتابی استفاده می کند، زیرا با افزایش ارتفاع، نور خورشید و اشعه آن چند برابر می شود. بنابراین عینکی که استفاده می کنند باید دارای مزایای زیر باشد.

1- محافظت از چشم در برابر نور خورشید

اول اینکه خلبانان به عینکی نیاز دارند که از چشمان آنها در برابر نور خورشید کاملا محافظت کند و دید خلبان را محدود نکند. آینه های کابین خلبان دارای یک لایه محافظ در برابر نور خورشید هستند، اما میزان این محافظت کم است و خلبانان به دلیل اهمیت دید آنها به چیزی نیاز دارند که 100% اشعه به چشمان آنها برخورد کند.

خلبان در حین پرواز با عینک

2- وضوح دید

محدودیت های بصری ناشی از عینک نامناسب می تواند از نظر دید، شفافیت و رنگ محیط باشد. این شفافیت نه تنها برای محیط خارجی، بلکه در فضای داخلی اتاق نیز صدق می کند. عینک خلبان باید بتواند تمام مانیتورها و سوئیچ های داخل کابین را به وضوح ببیند، اعداد را ببیند و موقعیت صحیح را تشخیص دهد.

3 - استاندارد

یک خلبان گاهی اوقات مجبور است چندین ساعت از عینک استفاده کند، بنابراین عینکی که می‌زند باید از همه نظر استاندارد باشد. ابتدا فریم باید سبک و دارای پدهای نرم روی شقیقه ها و بینی باشد تا از خستگی جلوگیری شود. همچنین جنس و رنگ عدسی عینک بسیار مهم است.

4-چند منظوره

بهترین عینک برای خلبانان عینک های چندکاره هستند. خلبانی که از عینک مطالعه استفاده می کند، گاهی مجبور است دائما عینک خود را به عینک آفتابی تغییر دهد. شیشه دوجداره این مشکل را حل می کند. به همین دلیل است که عینک آفتابی با لنز مطالعه بهترین عینک برای یک خلبان است.

5- راحتی

خلبانان اغلب از هدفون استفاده می کنند. هنگام انتخاب عینک هوانوردی باید به این موضوع توجه کرد. عینک هایی را انتخاب کنید که در هنگام استفاده از هدفون با گوش شما تداخل نداشته باشند و با آن احساس راحتی کامل داشته باشید.

لنزهای Aviator Glasses چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

عدسی عینک بر وضوح تصویر، رنگ محیط و دید فرد تأثیر می گذارد. این تأثیر در کار خلبانان بسیار مهم است.

لنز چشم خلبان

باید عدسی باشد که:

به طور کامل اثرات نور خورشید را از بین می برد و از تماس آن با چشم جلوگیری می کند.

بینایی فرد را به خوبی تقویت کنید و در عین حال رنگ محیط را تا حد امکان تغییر ندهید;

غیر قطبی، زیرا می تواند دید خلبان را در داخل کابین تحت تاثیر قرار دهد یا از دید هواپیمای دیگر جلوگیری کند.

جنس آن شیشه یا پلاستیک است.

رنگ خاکستری است؛

انتقال نور باید 15 تا 30 درصد باشد.

جو فوتوکرومیکس.

عدسی های فتوکرومیک بسته به نور تغییر می کنند و در محیط های تاریک روشن تر و در محیط های روشن تیره تر می شوند. این لنزها واقعاً برای خلبانان مناسب نیستند. زیرا تغییر رنگ زمان می برد و پرنده در عرض چند صدم ثانیه از نور خورشید به ابرها یا برعکس می رود.

خرید عینک طبی

از سوی دیگر، اگر هوا ابری باشد، لنز روشن می شود. در این زمان در صورت بروز رعد و برق، احتمال آسیب جدی به چشم خلبان بسیار زیاد خواهد بود. علاوه بر موارد فوق، رنگ لنز عینک خلبانی نیز بسیار مهم است. همانطور که می دانیم، عدسی های عینک در رنگ های مختلف تولید می شوند. اما کدام رنگ برای خلبانان بهتر است؟

لنزهای خاکستری خنثی معمولا بهترین هستند. این لنزها نور خورشید را کاملا از بین می برند و کمترین تغییر رنگ را دارند. لنزهای مشکی به هیچ وجه توصیه نمی شوند زیرا انعکاس نور خورشید را بر روی اجسام دیگر خنثی می کنند و شناسایی هواپیمای دیگر را کاملا غیرممکن می کنند. در نهایت لنزهای نارنجی تنها برای علامت گذاری راه خروج از ابرهای سنگین استفاده می شوند و اصلا برای مسیریابی مناسب نیستند و باعث ایجاد خطا و کاهش دید می شوند.

همه چیز درباره عینک خلبانی

خلبانان باید هنگام پرواز از عینک استفاده کنند. استفاده از عینک نه تنها در روز بلکه در شب و یا در روزهای ابری برای دیدن هواپیماهای دیگر و یافتن مسیر فرود بسیار مهم است. آینه های مناسب به این افراد کمک می کند تا دید واضحی از داخل و خارج کابین داشته باشند و امنیت خود و مسافرانشان را حفظ کنند. بهترین عینک آفتابی با توجه به جنس، رنگ و کیفیت لنز تعیین می شود و شکل عینک آفتابی نیز مهم است.

ادامه نوشته: https://sapticstore.ir/sunglasses/