بخاری های گازی برای چیست؟

بخاری گازی یک وسیله گرمایش داخل یا خارج ساختمان است که با گاز طبیعی یا گاز مایع کار می کند. شعله بخاری هوا را به صورت موضعی گرم می کند و سپس تمام هوای اتاق طبق قانون انتقال حرارت در هوا گرم می شود.

بخاری گازی

بخاری های گازی: با شروع هوای سرد همه به فکر راه اندازی وسایل گرمایشی خود هستند.

اگر بخواهیم منطقی بیندیشیم، حتما برای راه اندازی یا نصب و سرویس وسایل گرمایشی مانند پکیج، آبگرمکن یا موتورخانه و یا بخاری های متصل به آنها و همچنین کوره ها، حتما این نوع وسایل را در انتها روشن و راه اندازی کنیم. از فصل گرم بهتر از شروع فصل سرد است زیرا هزینه کمتر و بهینه تر را در بر خواهد داشت.

بخاری گازی چیست و چه کاربردی دارد؟

بخاری گازی چیست؟

به وسیله گرمایشی که از یک محفظه فلزی مستطیل شکل تشکیل شده و باید با گاز یا مشعل و همچنین لوله ای که به گاز متصل است کار کند و شرایط ایمنی برای این کار داشته باشد، بخاری نامیده می شود.

در خرید اجاق گاز بهتر است به زیبایی ظاهری اجاق گاز توجه شود و به جای اینکه به دنبال قیمت ارزان به عنوان نمونه اقتصادی باشید، بهتر است به پارامترها و استانداردهای ایمنی توجه شود.

زیرا گرمای بخاری همیشه راحت نیست و مخصوصاً بخاری های گازی در صورت عدم نظارت صحیح می تواند منجر به حوادث تلخی شود که می تواند چندین برابر هزینه اولیه خرید بخاری استاندارد برای خانواده هزینه داشته باشد و هزینه های جبران ناپذیری را برای خانواده به همراه داشته باشد.

انواع بخاری و کاربرد آنها

بخاری گازی بسته به محل نصب آن و فضایی که در اختیار داریم می تواند از نوع زمینی و دیواری انتخاب و استفاده شود.

ران گاز

بخاری های گاز طبیعی که تقریباً در هر خانه ای یافت می شوند باید دارای ویژگی هایی باشند که ایمنی و تولید مناسب گرما را تضمین کند و صرفه جویی در مصرف انرژی را نیز در نظر گرفت.

اگر به فکر انتخاب بخاری دیواری برای منزل خود هستید، باید بدانید که دمای بخاری دیواری کمتر از بخاری کف است و فضای کمتری را اشغال می کنند.

بخاری گازی دیواری

بخاری های دیواری توسط سازندگان برای مکان هایی با سقف کم مانند دفتر کار یا یک اتاق کوچک در خانه طراحی شده اند، بنابراین خروجی آنها تا هفت هزار کیلو کالری در ساعت است و بنابراین برای مکان هایی با سقف بلند مناسب نیستند.

توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که نوع بخاری بدون دودکش فقط برای فضاهای باز مانند مغازه ها که خیابان های زیادی وجود دارد مناسب است و برای منازل و فضاهای بسته توصیه نمی شود.

نکاتی در مورد نصب وسایل گرمایشی

هر وسیله گازسوز باید دارای دودکش استاندارد و مجزا مجهز به هود باشد.

همیشه اتصال دودکش را با تجهیزات گاز بررسی کنید و از استحکام و پایداری آنها اطمینان حاصل کنید.

انسداد سر دودکش منجر به احتراق ناقص و تشکیل گازهای خطرناک و سمی و بازگشت آن گازها به محل زندگی و گازگرفتگی و مرگ می شود.

نکات مهم برای نصب دودکش بخاری

گریل وسایل گازسوز نباید مستقیماً با شیشه های پنجره تماس داشته باشد.

زیرا در چنین شرایطی احتمال شکستن شیشه از حرارت و ریزش دود وجود دارد.

اگر لامپ از پنجره به بیرون هدایت شود، باید حداقل یک متر ارتفاع عمودی بالاتر از نقطه خروجی پنجره باشد.

هر از چند گاهی دوشاخه های دودکش وسایل گازسوز را بررسی کنید و در صورت افتادن دوشاخه آن را در جای خود نصب کنید.

لازم به ذکر است که روکش علاوه بر جلوگیری از نفوذ باران و برف و سایر اجسام به داخل دودکش، در احتراق عادی وسایل گازسوز نیز موثر است.

در عین حال از سفت کردن بیش از حد روکش خودداری کنید، زیرا باعث تغییر وضعیت و مسدود شدن خروجی های گاز دودکش می شود.

انتهای دودکش های تعبیه شده باید حداقل یک متر بالاتر از سطح سقف باشد

تا حد امکان از قرار دادن زانویی اضافی در مسیر دودکش خودداری کنید. زیرا زانو کارایی دودکش را کاهش می دهد.

دودکش وسایل گازسوز و فن (پنکه) هرگز نباید از لوله یا مجرای مشترک عبور کند.

برای داخل و خارج دیوار دودکش نباید از لوله های پلاستیکی و مقاوم در برابر حرارت استفاده کرد.

دودکش باید از ورق ضد زنگ (گالوانیزه) و نسبتاً ضخیم باشد.

آبگرمکن ها و بخاری ها باید مجهز به دودکش باشند. از نصب این دستگاه بدون دودکش در فضای بسته جدا خودداری کنید.

دودکش ها باید با توصیه متخصصان و مدیران ساخت و ساز استفاده شود.

استفاده از دودکش های آلومینیومی به دلیل عدم وجود آب بند در ابتدا و انتهای آن خطرناک است.

جایی که دودکش از دیوار عبور می کند و از آن برش می دهد، قطر لوله فلزی باید دقیقاً یکسان باشد. کاهش قطر لوله در هنگام خروج از ساختمان (دیوار یا سقف) مجاز نیست.

در حیاط خلوت سرپوشیده شومینه نصب نکنید. لوله دودکش باید دارای خروجی هوای بیرون در بالا و پایین باشد و قسمت بالای لوله به هیچ وجه مسدود نشود.

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در استفاده از تهویه مطبوع، بستن دریچه های هوا در زمستان است.

شیر رادیاتور به دلیل ارتفاع و قطر بیشتر از دودکش ساختمان می تواند کار دودکش را انجام دهد. (محصولات دود و آتش به جای خارج شدن از دودکش بخاری به دلیل ارتفاع بیشتر و قطر بیشتر کانال رادیاتور به صورت معکوس عمل کرده و در خانه پخش شده و از شیر رادیاتور خارج می شود).

از آنجایی که فضای خانه ای که وسایل گرمایشی در آن روشن است، بسته، محدود و بدون تهویه است، پدیده جذب معکوس با سرعت بیشتری رخ می دهد.

بدین ترتیب به دلیل کمبود اکسیژن کافی در محیط، دستگاه گرمایشی با جذب اکسیژن از دودکش موجود در دیوار، دود و گازهای خطرناک را وارد محیط خانه می کند و باعث گازگرفتگی افراد می شود.

کمبود اکسیژن باعث احتراق ناقص و آسپیراسیون معکوس می شود که با وارد کردن هوای تازه به خانه قابل درمان است، بنابراین نباید تمام ورودی ها و خروجی های هوا را در خانه مسدود کنید.

منبع: https://www.entekhabcenter.com/قیمت-بخاری-گازی