بیزوکس چیست؟ موم زنبور عسل یا موم زنبور عسل محصولی است که توسط غدد تولید کننده موم در شکم زنبورهای کارگر ترشح می شود. این غدد مولد موم پس از پروازهای روزانه زیاد به تدریج ضعیف می شوند.

موم زنبور عسل چگونه تولید می شود؟

در واقع، موم زنبور عسل معمولا توسط زنبورهای جوان تولید می شود. این زنبورها موم زنبور عسل را در برش های نازکی به نام پوسته تولید می کنند که آن را داخل کندو می ریزند. کارگران کندو این پوسته ها را جمع آوری کرده و از آنها برای ساخت سلول های ذخیره عسل و محافظت از لاروها و شفیره های کندو استفاده می کنند. موم تولید شده در ابتدا شفاف، بی رنگ، بی مزه و بسیار شکننده است. اما پس از جویدن توسط زنبورها، کندو به تدریج زرد یا قهوه ای می شود. ساختار شیمیایی موم زنبور عسل از استرهای اسیدهای چرب و انواع مختلفی از الکل های با زنجیره بلند تشکیل شده است. موم بیزوکس کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد و استفاده از آن در محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار دیده می شود.

این موم ها پس از جدا شدن عسل شکسته می شوند و مجدداً پس از چند مرحله تصفیه و جداسازی سموم یا گرده ها به دانه های لپه مانندی به نام دانه های موم یا واکس پولک تبدیل می شوند. موم به صورت گلوله یا موم ریخته گری و شمش یا ورق موجدار ساخته می شود و در صنایع مختلف مورد استفاده مجدد قرار می گیرد. اکنون که می دانیم Bizox چیست، کاربردهای بیشتری از آن را بررسی خواهیم کرد.

کاربرد واکس بیزوکس

اپلیکیشن Bizox

موم زنبور عسل یا بیزوکس کاربردهای متفاوتی دارد که از سال های قبل تا امروز استفاده می شود. یکی از ترکیبات اصلی مومیایی ها در مصر باستان موم زنبور عسل بوده و امروزه نیز از این ماده برای تولید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر موارد استفاده می شود که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

Candela Byzox

یکی از مهمترین کاربردهای موم زنبور عسل در ساخت شمع است. از آنجا که شمع های موم زنبور عسل سالم تر از سایر موم های مورد استفاده در شمع سازی هستند و برای تصفیه هوای محیط استفاده می شوند. زیرا ضد حساسیت است و آلودگی هوا را از بین می برد.

شمع موم زنبور عسل کاملاً ارگانیک و طبیعی است و برخلاف سویا، نخل و پارافین فاقد سفید کننده یا مواد هیدروژنه در ساختار خود است. همچنین این موم برای کسانی که به بو بسیار حساس هستند خوب و ملایم است.

شمع های بیزوکس علاوه بر سوزاندن طولانی تر از سایر شمع ها، قابلیت بازیافت و بازگشت به طبیعت را دارند. همچنین چون این نوع موم زنبور عسل عمر طولانی دارد و پوسیده نمی شود، مصری ها از آن برای مومیایی کردن اجساد استفاده می کردند.

سوزاندن شمع های بیسوکس می تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که شمع ها غده هیپوفیز را تحریک کرده و خلاقیت و تمرکز را افزایش می دهند. شمع ها همچنین برای آرامش و آرامش عضلات بسیار مفید هستند.

استفاده از بیزوکس در داروسازی

Bizox چیست و چه اهدافی دارد؟ از موم زنبور عسل در ساخت داروهای مختلف استفاده می شود. اکثر داروهای تولید شده با موم زنبور عسل را می توان به صورت موضعی استفاده کرد. اما برخی از داروها نیز در ترکیب گیاهان استفاده می شود. موم همچنین در صنعت مراقبت های بهداشتی برای پوشش نخ دندان استفاده می شود.

استفاده از بیزوکس در صنعت نساجی

جالب است بدانید که استفاده از موم در نخ بیشتر به این دلیل است که استفاده از بیزوکس در نخ به پاک شدن کثیفی از پشت و حذف سریع آن کمک می کند. ثابت شده است که استفاده از لباس های نخی بهتر از لباس های پلاستیکی است. اما مشکل این نوع پارچه چین خوردگی آن است، اگر روی پارچه از واکس استفاده شود این نوع پارچه دیگر چروک نمی شود. خاصیت نرم کنندگی موم زنبور عسل به بهبود بهره وری صنعت نساجی کمک می کند. موم زنبور عسل یا موم زنبور عسل از زمان های قدیم به عنوان ماده ای موثر در تولید لباس و سایر منسوجات استفاده می شده است.

جدای از موارد ذکر شده، بیزوکس کاربردهای متعددی در تولید محصولات مختلف و سایر صنایع دارد.

استفاده از موم در صنایع بهداشتی و آرایشی

امروزه استفاده از موم زنبور عسل در مراقبت از پوست و لوازم آرایشی افزایش یافته است. از موم بیزووکس برای تهیه انواع کرم ها و مرطوب کننده ها استفاده می شود و همچنین در لوازم آرایشی مانند سایه چشم، بالم و براق کننده لب، لوسیون بدن، صابون ابرو نیز استفاده می شود.

فرآیند تولید موم بیزوواکس

ابتدا موم خالص ذوب شده و پس از تمیز کردن و شکل دهی اولیه موم قالب گیری شده به دست می آید. حال اگر موم با پرس موم پرس شود، موم به دست می آید.

حال اگر موم قالب گیری به کمک دستگاه های مخصوص صاف و صاف شود و تمام مواد غیر مومی اضافی خارج شود، موم بیسوکس تشکیل می شود.

اطلاعات بیشتر: https://exirchemi.com/product/beeswax-white-yellow/