در طول سالیان متمادی استفاده از سوله در صنعت کشاورزی جایگاه ویژه ای در نگهداری محصولات پیدا کرده است. با در نظر گرفتن ذخیره سازی محصولات کشاورزی به عنوان منبع درآمد کشاورزان، نیاز به انباری عمدتاً سرپوشیده برای این محصول یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت سوله در بین کشاورزان بوده است. زیرا در فصل برداشت باید محصولات را سریع و در زمان کمتری جمع آوری کرده و در محل خاصی نگهداری و سپس روانه بازار کنند. انبار غلات سوله چنین شرایطی را برای کشاورزان و کشاورزان ایجاد کرده است. نتیجه تلاش یک ساله آنها را بگیرید. موضوع نگهداری و انبارداری محصولات کشاورزی در دهه های گذشته گسترش نیافته است. بلکه از خود گذشته به دلیل قحطی، جنگ، خشکسالی و ... برنامه ریزی برای نگهداری غلات از مدت ها پیش بوده است. از این رو طراحی و ساخت مکان مناسب برای این کار یکی از موضوعات مهم دولت بوده است. صنایع غذایی در همه کشورها

◊ چه نوع اتاقی را اتاق کشاورزی می گویند؟

یکی از مهمترین موارد اجاره انبار ، حفظ و نگهداری محصولات کشاورزی فصول مختلف و استفاده از آنها در زمان مناسب و در زمانی که جامعه به آن نیاز دارد، بدون تاثیر بر کیفیت محصولات هر کشاورز است. با توجه به معرفی انبارها و طراحی و ساخت انواع آنها، این نگرش در بین کشاورزان شکل گرفته است که می توانند از این انبارها برای نگهداری و نگهداری محصول خود استفاده کنند.

بنابراین همانطور که گفته شد سوله های کشاورزی سوله هایی هستند که برای نگهداری و جابجایی محصولات و محصولات کشاورزی ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند.

آیا مخزن برای هدف مناسب است؟

◊ برای نگهداری محصولات کشاورزی از چه انواع انبارها استفاده می شود؟

برای استفاده از سوله به منظور نگهداری محصولات کشاورزی، بسته به ابعاد و سطح کار، تغییرات زیادی در ساخت سوله وجود دارد. یکی از کاربردی ترین انواع سوله هایی که برای این منظور ساخته می شوند، سوله اسکلت فلزی است. سوله با توجه به میزان تولید و موقعیت جغرافیایی و اقلیم منطقه قابل ساخت و تجهیز با ظرفیت های مختلف می باشد.

سازه های بتنی به دلیل زمان بر بودن فرآیند ساخت و بتن ریزی و معایبی که اغلب پس از ساخت نسبت به کارخانه های فولادی مشاهده می شود، علاوه بر نداشتن چنین عیوبی همچنین از نظر هزینه مقرون به صرفه تر است. برای نگهداری محصولات کشاورزی انتخاب خوبی نیست.

گاوآهن های UBM یکی از مقرون به صرفه ترین و همه کاره ترین انواع گاوآهن در کشاورزی هستند. از جمله مزایای این قیف ها می توان به قدرت و ظرفیت بالا و مناسب برای نگهداری غلات کشاورزی اشاره کرد.

مزایا و ویژگی های سوله انبارهای کشاورزی

1- نظافت انبار غله

به خصوص در محصولات کشاورزی، مهم ترین نکته ای که باید به دقت مورد توجه و رعایت قرار گیرد، وضعیت بهداشتی سوله در بهترین مکان ممکن است. زیرا این محصولات در صنایع غذایی کاربرد دارند و در نهایت به دست مصرف کنندگان می رسند. در صورت آلوده شدن به هر نوع میکروب یا ویروس یا پوسیدگی در حین نگهداری، نه تنها صدمات زیادی به کشاورز وارد می کند بلکه بر سلامت افراد جامعه نیز تأثیر می گذارد.

2- تسریع در روند ساخت سوله انبار

با توجه به اینکه مصالح و تجهیزات به کار رفته در این نوع کفپوش ها ساده بوده و مشکل خاصی ندارند، بنابراین می توان سوله را به آسانی و سریع ترین زمان ممکن مونتاژ کرد، به مرور زمان زمان کمی برای ساخت آن نیاز است. . این برای کشاورزان بسیار مهم است. زیرا اگر محصول خود را برداشت و برای مدت کوتاهی در انبار نگهداری نکنند، زحمات یکساله آنها به هدر می رود. همچنین در برخی موارد می توان از انبارهای از پیش ساخته برای صرفه جویی در زمان و هزینه استفاده کرد.

3- امنیت بالای سازه و حفاظت محصول در برابر باد و باران

کشاورزان نگران انبارهای کشاورزی سرپوشیده برای محافظت از محصولات در برابر باران های فصلی و باد هستند.

4. انواع قابلیت های انبار برای رفع نیازهای مختلف کشاورزان

سوله های انبار کشاورزی اغلب با ارتفاع حداقل 6 متر و در اندازه هایی بنا به درخواست و نیاز مالک ساخته می شوند.

5- حمل و نقل راحت و آسان محصولات در داخل انبار

عرض دهانه سوله ها به این معنی است که کامیون ها به راحتی به درب سوله می رسند و از آنجا اجناس و محصولات توسط ماشین هایی به نام لیفتراک جابجا می شوند. بنابراین هیچ کار یدی و فیزیکی برای کارگران وجود نخواهد داشت. این باعث افزایش سرعت گردش کار می شود.

6- حفظ کیفیت اقلام در انبار کشاورزی

با توجه به رعایت کلیه اصول و شرایط بهداشتی، به منظور نگهداری بهترین و بیشترین محصولات در انبار، عموما تمامی محصولات کیفیت اولیه خود را حفظ کرده و در مواقع نیاز در بهترین شرایط به بازار عرضه می شوند.

7- استفاده اقتصادی از انبار سوله کشاورزی

چه در خرید و ساخت سوله و چه در مورد اجاره سوله برای نگهداری اقلام کشاورزی هزینه های تحمیل شده به کشاورز به حدی است که ارزش استفاده از سوله را دارد. کشاورز همچنین می تواند انبار را برای روزها، هفته ها، ماه ها یا سال ها اجاره کند و چه بهتر از این که بتواند اجاره سوله را بر اساس نیاز خود بپردازد؟

8- بیمه آتش سوزی و حادثه سوله انبار

یکی دیگر از مزایای مهم استفاده از سوله های کشاورزی برای نگهداری محصولات، بیمه در برابر آتش سوزی و حوادث غیر مترقبه است. داشتن این نوع بیمه خیال کشاورز را از بابت ایمنی محصول خود بسیار راحت می کند و اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد شرکت بیمه خسارت را تا سقف تعیین شده در بیمه نامه پوشش می دهد.